Det här med att pimpa fjädringskomponenter, svårt?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har insett att jag behöver göra en del med fjädringen på S3an (1050 -08) som är för saggig i fjädring och inte går att justera in preload på då jag är fet.

Så, hårdare fjädrar och nya ventiler från Racetech är det som jag funderar på. Blir så grisigt dyrt med Öhlins och det är fokus på gatköra, inte bana (dock blir det en och annan bandag).

Hur pass drygt är det att byta fjädrar, ventiler och olja i gaffel och bakdämpare egentligen?

Talar vi 40 timmars arbete om man är amatör och normalhändig (tar sig igenom en ventiljustering utan att bli livrädd) eller är det jobbigt som tusan?

Om man ska lämna in och hr alla komponenter, vad borde rimligen en verkstad ta ut?

ett gymkort är billigare? :va

Men uppgraderad fjädring är en fördel även om man är fjäderviktig...

Fjädrar olja och ventiler i gaffel är gjort på 2h om man är normalhändig och har normala verktyg. Bakdämpare kan du inte mecka själv då det kräver specialverktyg för gasfyllnad och bleed.

I gaffeln hade jag monterat http://www.k-tech.uk.com/product_detail.php?id=2357 istället för Goldvalve. De är bättre, tillverkade i England och billigare.

Last edited:
Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard