"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Eftersom jag tyckte att idag var en bra dag att byta olja på skåpbilen så bilen hissades upp, undertrayen monterades ned, ena hjulet togs av för att komma åt sista bulten på undertrayen och sen....... gick jag in och beställde denna på Amazon för Renault har en DJÄVLA 8mm fyrkantsnyckel på oljepluggen som inte går att köpa i affär i Sverige.
Så jag får den med lite tur på onsdag....

1753017970712.png

Eftersom jag tyckte att idag var en bra dag att byta olja på skåpbilen så bilen hissades upp, undertrayen monterades ned, ena hjulet togs av för att komma åt sista bulten på undertrayen och sen....... gick jag in och beställde denna på Amazon för Renault har en DJÄVLA 8mm fyrkantsnyckel på oljepluggen som inte går att köpa i affär i Sverige.
Så jag får den med lite tur på onsdag....

View attachment 518593
Handtag till innerdörr? Funkar till Briggs & Stratton och det är väl i princip samma sak. :hihi

Jag har sett ett klipp på någon som använde ett dörrhandtag som oljepluggsnyckel, la dock inte på minnet vad det var för bil, mm mått och dörrhandtag.

Fyrkanten till dörrhandtag finn IAF i två dimensioner då jag har lyckats få fel en gång

Är den 8mm? Orkar inte ta loss dörrhandtaget i värmen här och kolla själv 🙄
Har du en äldre (kass) grön Bachomejsel med fyrkantsstång så kan den vara 8mm, fixade en fyrkantsplugg på det sättet fast att det kändes i själen när jag slaktade mejseln.

Renault har en DJÄVLA 8mm fyrkantsnyckel på oljepluggen som inte går att köpa i affär i Sverige
Jag upplevde samma frustration första gången jag servade min Nissan. Visst känns det, i synnerhet efter att man omsorgsfullt plockat bort underredesskyddet med 13 st plastnitar.

Som Brute visar har Biltema dessa hylsor. 8mm finns dessvärre inte att köpa separat, så tappa den inte!

Emellertid i värmen och fukten. Igår kväll pajade mitt gamla AC från Honeywell som troget tjänat mig i 15 år. Så idag köpte jag ett monoblock på 2600W kyleffekt hos Jula, kostade 2500 kr. Det är ett bra pris om det håller i alla fall några år nu.

Jula 025359.JPG

Jovars, jag känner väl till någon låda och har säkert något sortiment hemmavid. Dom brukar dock vara tunna jämfört med original men om jag frågar snällt i röda lådan så kanske, koppar ska det va.. måste bara killgissa dimensionen.
View attachment 518450
View attachment 518451

Bra, vårt reningsverk är kräset.
View attachment 518452
Ja är Oljepluggen inte gängad hela vägen som på Triumph Sprint RS så blir det lägga in två stycken. På varandra. Men på Suzuki (SV650S och GSX1300R) räcker det med en. Tredoring. Det bästa med Tredoring är att jag inte behöver dra lika hårt som med metallpackning, tätt ändå. Och att oljepluggen inte faller av trots löst dragen svarar Ståltråden mellan hål i skruvskallen och och närliggande hål i fast detalj.

Last edited:
Emellertid i värmen och fukten. Igår kväll pajade mitt gamla AC från Honeywell som troget tjänat mig i 15 år. Så idag köpte jag ett monoblock på 2600W kyleffekt hos Jula, kostade 2500 kr. Det är ett bra pris om det håller i alla fall några år nu.

View attachment 518636
Borde det inte vara en intagsslang också ? Nu drar du ju in varm uteluft genom den öppna dörren för att sedan skicka ut den ännu varmare genom slangen.
Det borde vara bättre med en skiva för täcka hålet ut , en skiva med två hål. För Intagsslang och Utblåsslang. Eller det är kanske Option ?
Tycker jag.
Men då blir det den här, 5 ggr dyrare
än den här

Last edited:
Borde det inte vara en intagsslang också ? Nu drar du ju in varm uteluft genom den öppna dörren för att sedan skicka ut den ännu varmare genom slangen.
Det borde vara bättre med en skiva för täcka hålet ut , en skiva med två hål. För Intagsslang och Utblåsslang. Eller det är kanske Option ?
Tycker jag.

Jo, och det finns så klart en youtube om det.
Som jag såklart har sett
Jag är inte ett dugg intresserad av AC

Jo, och det finns så klart en youtube om det.
Som jag såklart har sett
Jag är inte ett dugg intresserad av AC
Vi är olika. Jag skulle gärna se lite svalare. För bor i ett tråhus, dvs låg värmekapacitet.
Sten har mycket högre värmekapacitet och gör att dagstemperaturen inte stiger så mycket inomhus. Själv bryr jag mig inte men barnens hund som jag har varannan vecka gillar inte värmen. Den vita till höger, en patou / pyrenee. Och det gör inte den bruna heller !
Nu kör jag med fläkt på balkongen på nätterna som blåser in kall luft längs golvet och varmluften ut högre upp genom balkongdörren.
1753128400151.png

Vi är olika. Jag skulle gärna se lite svalare. För bor i ett tråhus, dvs låg värmekapacitet.
Sten har mycket högre värmekapacitet och gör att dagstemperaturen inte stiger så mycket inomhus. Själv bryr jag mig inte men barnens hund som jag har varannan vecka gillar inte värmen. Den vita till höger, en patou / pyrenee. Och det gör inte den bruna heller !
Nu kör jag med fläkt på balkongen på nätterna som blåser in kall luft längs golvet och varmluften ut högre upp genom balkongdörren.
View attachment 518658

Jag kör samma system med fläkt som drar in och fördelar kall luft och förutom att luft pyser ut genom samma myggfönster så kör jag även utluftsfläkten på toan för att dra ut ännu mer varmluft från takhöjd.

Min hund tar det bra, men visst, för hans skull skulle jag kunna köra lite AC, inte så mycket för temperaturen, men luftavfuktningen skulle vara välkommen för det är klibbigt nu...

Så småningom ska det monteras luft/luft värmepump här, och då blir det en med kyl-läge också

Tycker jag.
Ja, det kommer med en slags fönsteradapter där man kan fästa utblåset, samt tätningslist av skumgummi. Men det är inte så noga, jag behöver inte optimera 100% som i bilen där jag håller alla fönster stängda, bara få lite svalare luft in genom hallen och till sovrummet.

Camilla går ändå ut på balkongen hela tiden för att flytta runt sina plastväxter och pyssla om sitt 'fik', skendräktig och allt hon är av att vi inte har barn...

IMG_5573.JPG
IMG_5569.JPG
IMG_5570.JPGIMG_5572.JPG

Tycker jag.
än den här
Fast om man börjar fundera på en ac med två slangar är det bättre att köpa en tvådelad så att man får ut den varma delen utomhus och inte ens har ett tjockt rör med varmluft inomhus.
Extra bonus blir att de är mer effektiva med.
Brukar finnas billigare för husvagnar.

Beställde hem ett par (ett st att ge bort till sonen). Bästa spärrskaftet som finns. Mitt 25-30 år gamla hänger fortfarande med, men jag vill ha ett i reserv. Håller för mycket kraft och går inte sönder i spärren som många andra.s-l1600-6.jpg

Mobilhållare för Kawan... Behöver ju kunna se Waze och ha koll på vem som ringer.

Skärmbild från 2025-07-23 23-52-45.png

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...