"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Jag har bara ett bokken det passar väl kanske bra när man heter "two stroke"
Om jag nu vore en plump niding till människa så skulle jag här kunna inflika någon slags kommentar i stil med att "namnet passar även bra om man har lätt att nå önskad effekt när man har roligt med andra skaft", så det ska jag naturligtvis inte göra... :gnissla :hihi

Jadu, det vet man väl ungefär lika mycket som man vet att ett modernt vapen inte ska explodera... En försiktighetsåtgärd som man bör (tolkas skall) vidta är att endast använda traditionellt svartkrut eller svartkrutsersättningar, ALDRIG modernt röksvagt krut. Röksvagt har en alldeles för snabb gasexpansion vilket leder till på tok för högt tryck med risk för explosion som följd, men traditionellt svartkrut (och moderna substitut) som de här vapnen är tillverkade för att användas tillsammans med är betydligt långsammare och därför snällare mot vapnet. Svartkrut är tekniskt sett inte explosivt, det bara brinner jävligt snabbt :gnissla :hihi

En polare i skytteklubben använde tidigare en modern Uberti replika av en gammal Remington när han skulle tävla, på den exploderade trumman och skickade fragment lite varstans trots att han använde rätt typ av krut. Som tur var skadades ingen, men en bit for rakt genom skon på en åskådare och en rejäl bit fastnade i en takbjälke i skjuthallen. Så det här med modernt kontra gammalt är ingen garanti...

Man kan ju också resonera som så att om den gamla pjäsen nu överlevt såhär långt så kanske risken att den ska råka ut för katastrofhaveri nu är mindre än för en ny och oprövad variant som inte fått bekänna färg genom år av användning... :tummenupp
Tycker dom är jävligt fräcka alltså. Man fick verkligen ha beslutat sig för att skjuta innan man slösade bort ett skott. För ladda om är väl inte gjort i en handvändning?

Om jag nu vore en plump niding till människa så skulle jag här kunna inflika någon slags kommentar i stil med att "namnet passar även bra om man har lätt att nå önskad effekt när man har roligt med andra skaft", så det ska jag naturligtvis inte göra... :gnissla :hihi

Den första personen som kallade mig two stroke man långt före jag reggade mig här insinuerade nåt sånt.
Inte för att han på nåt sätt skulle haft någon verklig insikt i den saken. Han tyckte väl bara att han var kul.

Ingen Hanzon typ Kill Bill 😁
Haha, nej det har inte blivit någon sån. Filmreplikor är det sällan någon vidare kvalitet på så jag brukar hålla mig ifrån sånt.

Tycker dom är jävligt fräcka alltså. Man fick verkligen ha beslutat sig för att skjuta innan man slösade bort ett skott. För ladda om är väl inte gjort i en handvändning?
Nej, det är lite fippligt. Lättare att bara greppa nästa pistol och skjuta vidare, finns dokumenterat att vissa trupper bar upp till sex stycken skjutjärn av den anledningen :D

Ja nu måste jag googla hur man laddar en såndär pjäs

Ja nu måste jag googla hur man laddar en såndär pjäs
Det är inte fruktansvärt krångligt egentligen, mest lite pilligt. Ingenting jag vill göra mitt i stridens hetta. Men visst, man kan säkert drilla momenten tills man kan göra dem både snabbt och på språng.

Är det boken hon har skrivit?
Det sista jag hörde om den var att den inte skulle översättas, men engelska säljer nog tillräckligt för att det ska vara värt kostnaden, ge oss en recension när du har läst lite av den
Ja, återkommer när den blivit läst. Den finns på nederländska också om du är grym på det :)

Denna blev det idag:

dAX.jpg

Köpt av en snäll forumit, jag tackar och bockar för förtroendet och lovar att ta väl hand om den :tummenupp

Och jag vet, jag skulle inte ha fler projekt... :gnissla Men denna får väl snarast ses som ett komplement till samlingen snarare än ett projekt, lite generell uppstartsservice kanske vore lämpligt då den stått ett tag men i övrigt tror/hoppas jag inte att den behöver sådär enormt mycket pyssel. Inte överdrivet mycket som kan gå fel på en sån här :hihi

Nu saknar jag bara en Monkeybike :banana

Denna blev det idag:

View attachment 516461

Köpt av en snäll forumit, jag tackar och bockar för förtroendet och lovar att ta väl hand om den :tummenupp

Och jag vet, jag skulle inte ha fler projekt... :gnissla Men denna får väl snarast ses som ett komplement till samlingen snarare än ett projekt, lite generell uppstartsservice kanske vore lämpligt då den stått ett tag men i övrigt tror/hoppas jag inte att den behöver sådär enormt mycket pyssel. Inte överdrivet mycket som kan gå fel på en sån här :hihi

Nu saknar jag bara en Monkeybike :banana

Jag stödjer helhjärtat att överföra så mycket udda småhojar som möjligt till din samling

I lördags köpte jag biljetter till GP-depån på torsdagen innan racet på Assen!
En till mig och varsin till sönerna. Så kl 14-19 den 26:e Juni kommer ni hitta mig i depån på Assen!! Pitwalk kommer också att ingå. 35 år sedan jag besökte en GP-depå senast, då i Anderstorp. Tror detta kan bli en minst lika mäktig upplevelse.

I lördags köpte jag biljetter till GP-depån på torsdagen innan racet på Assen!
En till mig och varsin till sönerna. Så kl 14-19 den 26:e Juni kommer ni hitta mig i depån på Assen!! Pitwalk kommer också att ingå. 35 år sedan jag besökte en GP-depå senast, då i Anderstorp. Tror detta kan bli en minst lika mäktig upplevelse.
Bilder önskas, gärna detaljbilder om du kommer nära (tror att fler än jag vill se) :)

DTF-1 olja för fördelningslåda och en drös grejer med Arduino och Shelly för att bygga ny styrning till en Mosquito Magnet (har ledsnat på original kretskort som ofta krånglar och saknar schema).IMG_20250623_140157598.jpgIMG_20250623_135900989.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT