Lite det jag misstänkte. Som du säger, är skillnaden tydligt hörbar borde man helt klart kunna pricka det per gehör och varken behöva mäta och än mindre missta sig på det sättet.
Jag köper att det kan vara skillnad på kvalitet och skit, lågbudget och lite mer high-end tror jag att man kan höra skillnad på. Men jag tror inte riktigt på att man skulle höra skillnad på en anläggning för 50 papp jämfört med en halv mille, om det nu är de storleksordningen som anses som prisförhållandet mellan fint och fantastiskt... Jag menar, även om själva spelaren är fin så ska väl allt annat också linjera? På en LP slits väl spåren för varje spelning, så efter ett antal varv kanske det inte spelar någon roll om ljudanläggningens nål kan plocka upp minsta nanometer? Hur är det sen med inspelningkvaliteten? Jag menar, i bästa fall kan man ju hoppas på 100% återgivelse så det kan ju aldrig bli bättre än hur bra skivan är inspelad... Minsta miss där kommer ju också återges i uppspelningen, så om inte studion spelat in med det absolut bästa du kan tänka dig så kan det väl aldrig löna sig att spela upp skivan på en anläggning som är vassare än studions inspelningshårdvara?