"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
475223433_9c9b7c93-c439-4b6f-b040-a97dd9e85554.jpg
Tänkte ha med på hojen o hugga lite ved till kvälls grillning.
Elk Ridge Model ER-199

475223713_f477f0d3-817a-4dee-bac6-271522179d5c.jpg
Och något att karva med under tiden elden brinner.

Får man ens ha yxa o kniv med sig i packning går ej detta under knivlagen?

Får man ens ha yxa o kniv med sig i packning går ej detta under knivlagen?
Det får man. Här ser du några undantag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Knivlagen
Knivlagen är ju lite intressant tycker jag då.
Vi har en snarlik här på denna sidan viken, dock som jag förstår det med mindre undantag. Du får tex inte bära morakniv som hantverkare annat än om du specifikt jobbar med kniven på denna allmänna plats just då.

Jag har jobbat en hel del av mitt arbetsliv där det faller sig naturligt att ha en morakniv knipsad i arbetsbrallan. Det har hänt kanske en handfull gånger när man typ varit på lunch utan att plocka ur kniven att någon (dock aldrig polisen) påpekat detta.
Till viss del kan jag förstå att det finns en vilja att undvika att fel personer kan sitta på uteserveringen vid torget med ett eggvapen. Men en mora elkniv med ~30mm slött blad är liksom ett verktyg.
Och, ja, jag körde bil dit?
Jag är hyfsat säker på att jag kunde plocka fler människoliv genom att plöja in två ton volvo på torget än (eller varför inte 30ton, på tiden man körde kranbil), än jag kunde på samma torg till fots med en elkniv s, eller en stor jävla Bowie för den delen.
Jag är även hyfsat säker på att om jag verkligen skulle ge mig fan på att jag skall ha ihjäl någon så lär det gå vägen utan kniv också.
Extra roligt är att så långt jag förstått så gäller inte lagen vi har här åtminstone för snickarhammare.... Och jag skulle absolut hellre möta en påtänd ryckväskare med 8cm HVK än med 20oz klohammare.

Det känns som ännu en lag dom gör livet lite krångligare för vanliga människor, men som inte egentligen påverkar dem som behöver klämmas åt över huvud taget.
Mest för att det är svårt att lagstifta bort nötter.

Knivlagen, Typisk gummilag som skapats för att användas godtyckligt.

Redan innan knivlagen fanns plockade polisen mig för att jag hade en "Victorinox"-fällkniv på mig. (en billig skitkopia köpt på torget)
Det enda som var använt på hela kniven var ölöppnaren, det satt plast på alla andra utfällbara saker.
För att få behålla ölöppnaren körde jag in knivbladet i en springa och bröt av det.
Polisen häpnade över att jag förstörde en så dyr och fin kniv.

Numera säljer dom väl till och med "TSA-safe" Leatherman/Gerber multitools just för att folk vill slippa problem för att dom bär kniv

Knivlagen, Typisk gummilag som skapats för att användas godtyckligt.

Redan innan knivlagen fanns plockade polisen mig för att jag hade en "Victorinox"-fällkniv på mig. (en billig skitkopia köpt på torget)
Det enda som var använt på hela kniven var ölöppnaren, det satt plast på alla andra utfällbara saker.
För att få behålla ölöppnaren körde jag in knivbladet i en springa och bröt av det.
Polisen häpnade över att jag förstörde en så dyr och fin kniv.

Numera säljer dom väl till och med "TSA-safe" Leatherman/Gerber multitools just för att folk vill slippa problem för att dom bär kniv
Jag har en Gerber armbar, just för att den är liten nog att försvinna i vilken ficka som helst och således är lätt att dölja.
Har kork och kapsylöppnare, en sax som duger att klippa naglar eller trimma mustaschen, knivbladet är litet med vasst och robust nog att faktiskt vara användbart.
Perfekt att ha i fickan på diverse utflykter och när den är ihopfälld är det ju bara en kapsylöppnare som försvinner i handflatan.

Att jag skulle göra något så dumt att jag blir kroppsvisiterad håller jag som påfallande osannolikt.

Under det årtionde jag var elektriker och käkade lunch på stan fem dagar i veckan plockade jag inte av mig kniven. Ingen sa nånting, inte ens de gånger jag käkade på ställen fulla med poliser.

Uppenbarligen bedömdes jag inte vara föremål för granskning enligt knivlagen.

Juridik är en bedömningssport...

En stänklapp till Yamahan. Framskärmen är för kort så motorn blir grisig när man kör på blöta vägar. Fan vet hur jag ska fästa den...
IMG_20220330_192150__01.jpg

Man kanske kan limma och sen borra och skruva med något som har platt skalle.
Kostade som ett par koppar kaffe.
Tja, sedan du väl har borrat är ju popnit med stor skalle jävligt bra, kanske ett plåtband eller nitbrickor på insidan om det är tunn "coolfiber"

Trodde aldrig du skulle fråga ;)

Nä men har väl någon halvbra idé om att kunna sy något verktygsfodral, byta tråd på någon väska o.s.v.. Nu såldes dessa på rullar om 700m så det blev en i varje färg.

Antingen blir det något kul eller inget alls :)

Förra gången valpen hängde med på bolaget blev det en öl i nån form av rosé.

Idag slog hon till igen. Ska tydligen dricka vin ikväll?

Kan omöjligen vara värre än den där ölen!

Nåväl, en liten tjej som gillar rosa enhörningar och handväskor kanske växer till sig och fattar att de där timmarna med pappa i garaget kanske inte var så dumma i alla fall?
DSC_2194.JPG

Förra gången valpen hängde med på bolaget blev det en öl i nån form av rosé.

Idag slog hon till igen. Ska tydligen dricka vin ikväll?

Kan omöjligen vara värre än den där ölen!

Nåväl, en liten tjej som gillar rosa enhörningar och handväskor kanske växer till sig och fattar att de där timmarna med pappa i garaget kanske inte var så dumma i alla fall?

Jag har ett svagt minne av att min dotter också ville att vi skulle köpa "sånt med fin flaska"
(AC/DC Öl? kanske det var)

Jag har dock ett starkt minne av att vi inte gjorde det.

Däremot var hon den enda som kom ihåg vad mammans favoritvin hette, så det var bra att ha med henne

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back