"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
En Esab LDA200 MIG-svets :)

Svets.jpg

Tänkte du ville bättra på hållfastheten om det, mot förmodan, skulle hända igen. :)

Vill ju inte ha en alltför stadig dörr, då kanske lastbilen går sönder istället... :D :hihi Sen hade jag väl inte direkt för avsikt att göra om det heller... :gnissla :hihi

Idag blev det en liten smidig pinnsvets och ett stort as till kompressor :näsblod :banana

Komopressor och svets.jpg

Mycket shopping på sistone, har äntligen börjat röja och få ordning på garaget så nu kan jag äntligen köpa på mig alla de där maskinerna jag villhövt ett bra tag :) Idag blev det en kallsåg, en Sajo RC230 :)

Sajo RC230 Kallsåg 2.jpg
Sajo RC230 Kallsåg.jpg

Mycket shopping på sistone, har äntligen börjat röja och få ordning på garaget så nu kan jag äntligen köpa på mig alla de där maskinerna jag villhövt ett bra tag :) Idag blev det en kallsåg, en Sajo RC230 :)

View attachment 457304
View attachment 457305

Härligt att se en gammal kallsåg! :tummenupp

För de som är lite yngre kanske det finns lite frågor! :D

Men utan internetuppkoppling? :va
Så hur sköter du uppdateringarna? :va
Och hur vet du om något är fel utan felkoder? :va

Härlig blandning med kallsåg från före kalla kriget, och en biltema 20t domkraft

jag antar att domkraften är till ett hydraulpressbygge?

Härligt att se en gammal kallsåg! :tummenupp

För de som är lite yngre kanske det finns lite frågor! :D

Men utan internetuppkoppling? :va
Så hur sköter du uppdateringarna? :va
Och hur vet du om något är fel utan felkoder? :va

Ja, jag skulle vilja se den yngling som reder ut att handha den här utan instruktion :hihi bara att hitta huvudströmbrytaren kan ju vara nog så komplicerat, sköts ju inte med voice command precis :D

Härlig blandning med kallsåg från före kalla kriget, och en biltema 20t domkraft

jag antar att domkraften är till ett hydraulpressbygge?

Faktum är att det mesta i min maskinpark består av gamla tunga gjutjärnsklumpar. Det är det enda jag har råd med :näsblod men just eftersom de är så stora och otympliga kan man ju få gamla kvalitetsmaskiner för nästan inga pengar. Det är få som har plats eller ork till att baxa runt dem så de säljs nästan för skrotpengar ibland. En modern liten metallbandsåg kan ju kosta tiotusentals kronor, den här gamla kallsågen som funkat utmärkt i över 70 år och antagligen kan fortsätta lika länge till gav jag tre för :)

Stämmer bra det. Tanken var att bygga en hydraulisk rörbockare, men det hittade jag en billig en som jag köpte istället så nu är tanken att bygga en vanlig verkstadspress av domkrafter :)

Ja, jag skulle vilja se den yngling som reder ut att handha den här utan instruktion :hihi bara att hitta huvudströmbrytaren kan ju vara nog så komplicerat, sköts ju inte med voice command precis :D

Det kanske bara är någon inställning som du måste göra i appen?

Jag tillhör ju generationen som kan avläsa ett analogt skjutmått, och fortfarande föredrar en klocka med visare, jag kan fortfarande ringa från en fast telefon oavsett om den har knappar eller snurrskiva.

Jag kan använda appar, men hatar när saker ska ha en app, helt i onödan, och ännu värre när appen är ett måste.

Jag hörde häromveckan att någon inte kunde göra kaffe, för att kaffebryggarens app inte fungerade efter att hen hade uppdaterat sin ajjjfån

Sen läste jag om något säkerhetshål som gjorde att hackers kunde ta över och låsa en annan typ av kaffebryggare.

https://www.youtube.com/watch?v=bJrIh94RSiI&feature=emb_logo

Min kok-panna fungerar bra så länge man har någon form av värmekälla....

Jag tillhör ju generationen som kan avläsa ett analogt skjutmått, och fortfarande föredrar en klocka med visare, jag kan fortfarande ringa från en fast telefon oavsett om den har knappar eller snurrskiva.

Jag kan använda appar, men hatar när saker ska ha en app, helt i onödan, och ännu värre när appen är ett måste.

Jag hörde häromveckan att någon inte kunde göra kaffe, för att kaffebryggarens app inte fungerade efter att hen hade uppdaterat sin ajjjfån

Sen läste jag om något säkerhetshål som gjorde att hackers kunde ta över och låsa en annan typ av kaffebryggare.

Får kolla Google play efter en sajo kallsågsapp :D

Jag tillhör förvisso inte samma generation, men jag identifierar mig nog mer med den än med min egen. Min första telefon hade sifferskiva, och självklart kunde jag alla kompisarnas hemnummer utantill. Mobiltelefon fick jag ingen förrän i tonåren, en gammal hajfena. När jag fick den hade kompisarna redan haft sina moderna diton med polyfåna ringsignaler och fan vet allt i x antal år. Så jag var inte direkt bortklemad med det allra senaste under min uppväxt, och det tror jag gjort mig gott. Det är skrämmande hur oteknisk majoriteten av min egen generation är...

Analogt skjutmått, finns det något annat menar du? :va :D

Jag kan också läsa analoga skjutmått och urtavlor (åtminstone sedan jag skaffat åldersrelaterade glasögon), men jag tillhör ändå dem som gillar appar. Till allt. Ja, allt. (Säkerligen har väl kallsågen blåtand även om den kanske inte är ansluten till interwebben?!?) Utom kaffebryggare, för jag har fortfarande inte förstått nyttan när man ändå måste fysiskt närvara för att ställa dit en kopp. Eller vafan? Finns det maskiner med koppmagasin och serveringsfunktion nu för tiden?

Jag kan också läsa analoga skjutmått och urtavlor (åtminstone sedan jag skaffat åldersrelaterade glasögon), men jag tillhör ändå dem som gillar appar. Till allt. Ja, allt. (Säkerligen har väl kallsågen blåtand även om den kanske inte är ansluten till interwebben?!?) Utom kaffebryggare, för jag har fortfarande inte förstått nyttan när man ändå måste fysiskt närvara för att ställa dit en kopp. Eller vafan? Finns det maskiner med koppmagasin och serveringsfunktion nu för tiden?

Hmm, jag har byggt mig en egen AI-smarthögtalare, jag har sett dom som har kombinerat det med en en ombyggd robotdammsugare som bas, och någonstans har jag en byggsats till en robotarm liggandes....

Kaffe robot kanske inte är så långt borta för mig ändå...

En kompis till mig som jobbar med IT säkerhet säger att den smartaste utrustning han har hemma (utöver datorer) är brödrosten som har knappförval, och en gammal skrivare, men han har ett baseballträ brevid skrivaren för att kunna slå ihjäl den om den gör något oväntat...

Min senast borrskruvdragare har blåtandskoppling och en app.
Jag har faktiskt inte testat ännu fast jag är lite nörd där.
Inte helt säker på vad som kan styras?
Fram och bak är ju knapp, lampan är automatisk och appen lär nog knappast byta bits...
Så vettefan va de ska va bra för? :va

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back