"Det här köpte jag idag!"-tråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spydero Yojimbo II tillverkad i koalition med självförsvars experten michael janich

View attachment 434076

Självförsvar? Har du lånat pengar av maffian? :D

Förra året när jag åkte till Filippinerna var det valår och då är det extra riskabelt där så jag övervägd några alternativa självförsvarsvapen. Året innan blev två kanadensare kidnappade på Samal Island som vi brukar besöka. En stor kniv är utesluten eftersom det direkt skulle bli problem överallt där man rör sig och den syns.
De alternativ jag vägde mellan var en till slut neck knife och en tactical pen, neck knifen skulle nog ingen märkt av där jag rört mig och i strid vore den nog att föredra framför pennan.
Men skulle jag hamna i läget att jag tvingats använda den så skulle jag inte vilja stå framför Filippinsk polis eller domstol och förklara varför jag hade en kniv hängande runt halsen. En kniv som är ett utstuderat dolt vapen designat för strid och inte för att filea fisk.
Då känns det bättre att argumentera för att det bara är en gedigen penna av hög kvalitet som dessutom har inbyggd ficklampa. Och om övrigt pekar mot jag faktiskt är brottsoffret så tror jag inte att lagens män skulle gå så hårt mot pennan.
Så pennan blev det och den låg ständigt i benfickan på shortsen och dög i alla fall till att öppna bärs.
 

Bifogat

  • pen.jpg
    pen.jpg
    240 KB · Visningar: 79
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Självförsvar? Har du lånat pengar av maffian?

Syftet för mig är inte direkt självförsvar utan texten var bara en produktförklaring. Tycker designen är annorlunda o snygg helt enkelt.
Vill man hitta något vars enda syfte är att rädda ens skinn så hade jag valt en kniv med lite längre, smalare blad för minimal friktion o risk att den fastnar mellan revbenen. Svårare att hantera stickskador än skär så ett hugg o spring vore nog det bästa valet. Iofs..så är nog endast spring att föredra av flera anledningar
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har absolut noll anvandning av en kniv, men nu ar jag sugen. Snygg!

https://youtu.be/14ujTsV74Nc

12 små kullager (ändrar o säger kulor då det inte finns npgot lager utan de är löst satta mellan liner o knivblad)på varje sida av knivbladet gör den smidig att hantera oxå. Skön kniv som får en att tänka på japanska knivar/svärd. Dock lite tung för sina mått o den behöver lite kärlek r3dan som ny då den är lite trög
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Syftet för mig är inte direkt självförsvar utan texten var bara en produktförklaring. Tycker designen är annorlunda o snygg helt enkelt.
Vill man hitta något vars enda syfte är att rädda ens skinn så hade jag valt en kniv med lite längre, smalare blad för minimal friktion o risk att den fastnar mellan revbenen. Svårare att hantera stickskador än skär så ett hugg o spring vore nog det bästa valet. Iofs..så är nog endast spring att föredra av flera anledningar

Eller varför inte smälla till på en gammal hederlig magnum på en gång. :näsblod
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Eller varför inte smälla till på en gammal hederlig magnum på en gång. :näsblod

Grovt vapenbrott är inte att leka med. För att inte tala om hur jobbigt det är att bära runt på ett handeldvapen. Tycker en 200gram fällkniv i fickan blir drygt i längden
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jävligt nöjd, kommer gå hem hos.. ja, bekväma att gå hem i åtminstone.

20161108-170615-1.jpg
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag har ju fler än som egentligen behövs så man kan väl kalla mig samlare. Eller vafan, ne...då köper man på sig med syfte att öka antalet. Mina knivar köps in med tanke att användas(dock med en design som tilltalar mig) så jag har en budget för vad en enskild kniv får kosta. Vill ju inte direkt använda en kniv för 10.000:- då värdet sjunker som en sten så fort den inte är i perfect condition.


Ska du använda den eller samlar du? Gillar mina två spindlar men dom gör ju också mycket larvigt till samlarna.

Ska försöka köpa en wolfspyder vid tillfälle.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har ju fler än som egentligen behövs så man kan väl kalla mig samlare. Eller vafan, ne...då köper man på sig med syfte att öka antalet. Mina knivar köps in med tanke att användas(dock med en design som tilltalar mig) så jag har en budget för vad en enskild kniv får kosta. Vill ju inte direkt använda en kniv för 10.000:- då värdet sjunker som en sten så fort den inte är i perfect condition.
Man kan ju samla på brukskivar istället för hela serier av konstiga spyderco.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Man kan ju samla på brukskivar istället för hela serier av konstiga spyderco.

Folk uppfattar bruks olika. Vissa använder dom för att tälja med..andra för att gröta i backen med på jobbet. Vissa kör billiga 100kr knivar då de endå slits på 5 min o ska bytas inom kort o andra kör 3000kr knivar då de vill ha märkes prylar med hög kvalitet på blad, handtag etc. En kniv som håller skärpan länge vid normalt användande. Brukskniv för mig är kniven du alltid har på dig, din EDC. Spyderco passar utmärkt för det. Bra stål, ofta s30v lr vg-10 o kvalitet rakt igenom. Sen får man väl välja modell efter tycke och användande.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vad använder man en sådan kniv till, barkbåtar?

Till vad som helst som kräver lite mer storlek o vikt. Formad lite som en kuhkri o är tänkt att användas som en bushcraft kniv. Gillar märket o designen. Min fällkniven A1a behövdes bytas ut efter 15 år. Dock inte för den var sliten utan för att jag tröttnat på den
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sprang in på en Tele2 butik igår för att se om jag kunde byta ut min z5 Compact mot något nyare så tjejen kan få min då hennes z3 har gett upp.
Då visade det sig att man fick köpa nya X compact för bara 2500:- :banana
Och nej, jag kommer inte byta mot en Ajfån, jag sliter ut mobiler snabbare än ett par kalsonger så en sådan mojäng skulle hålla högst en månad.
x compct.jpg
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag sprang in på en Tele2 butik igår för att se om jag kunde byta ut min z5 Compact mot något nyare så tjejen kan få min då hennes z3 har gett upp.
Då visade det sig att man fick köpa nya X compact för bara 2500:- :banana
Och nej, jag kommer inte byta mot en Ajfån, jag sliter ut mobiler snabbare än ett par kalsonger så en sådan mojäng skulle hålla högst en månad.
View attachment 434300
Är inte X Compact sämre än Z5 Compact?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är inte X Compact sämre än Z5 Compact?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jo, det visade sig att den var lite mer sparsam än z5:an. Inte så att märks, väldigt bra prestanda och batteri men ej vattentät.
Så tjejen fick ta X compacten istället så får jag slita vidare på min Z5 ett tag till.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top