"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Kan inte gå mer än åt helvete :smasha

Vi behövde byta några elektromagneter, fungerade till och från obegripligt nog..

image002.png


Så.. hur väderskyddar man dessa tro? Ingen aning men jag testade med Redline CV-2 fett med en arbetstemp på -70°C till 260°C och droppunkt vid först 426°C samt hemliga korrisionshämmande egenskaper.

3 ggr så mycket som man behöver så blir det fullt, kanske.

20200410-135910.jpg

20200410-140540.jpg


20200410-141630.jpg


20200410-141616.jpg
 
Hojhållare till bilen. Funkar över förväntan - ffa stabilare än jag hade trott innan första resan.

Man hänger på hojen i det sänkta läget och sedan hissas den upp mha domkraften. Smidigt



beb0331b60fad0c40aecf79d70d22d50.jpg
 
Hojhållare till bilen. Funkar över förväntan - ffa stabilare än jag hade trott innan första resan.

Man hänger på hojen i det sänkta läget och sedan hissas den upp mha domkraften. Smidigt



beb0331b60fad0c40aecf79d70d22d50.jpg

Fördelen med det amerikanska dragkrokssystemet, man kan montera allt möjligt i dom.

Nackdelen, allt man monterar, inklusive kulan glappar...
 
Fördelen med det amerikanska dragkrokssystemet, man kan montera allt möjligt i dom.

Nackdelen, allt man monterar, inklusive kulan glappar...

Det brukar vara så. Denna har gänga inne i fyrkantsröret, så man drar en skruv rakt igenom draget, genom gängan i hållaren, och en låsning på andra sidan. Inget glapp.

På vanliga drag brukar det bli som du beskriver, eftersom ”låspinnen” inte är gängad, utan lämnar ett vackert spel där det kan flexa.

Nu kör jag iofs bara en offradhoj på denna, så inga jättevikter. Däremot var jag förvånad över att själva surrningen av hojen består av enbart två krokar som dras genom fotpinnarna och låses med vingmuttrar under lyftplattan.

Jag drog ett spännband över för säkerhets skull.
 
En skruv ja, o sen får du väl dra fjårton ton på det? Amerikanska kan inte stava till hållfasthetsberäkning ;)

Nu även med lampa, det är den senaste:

20200411-120432.jpg
 
En skruv ja, o sen får du väl dra fjårton ton på det? Amerikanska kan inte stava till hållfasthetsberäkning ;)

Nu även med lampa, det är den senaste:

20200411-120432.jpg

3.8 ton. Precis lagom för husvagnen på 3.5 ton. Elektriskt bromsad - förvånansvärt smidig att dra runt på.
 
Detta blev nya radial broms o kopplingspumpar då originalen var sagade inuti pga att ingen troligen bytt bromsvätskan sedan hojen var ny.

O ett nytt metzeler M9RR:tummenupp
 
3.8 ton. Precis lagom för husvagnen på 3.5 ton. Elektriskt bromsad - förvånansvärt smidig att dra runt på.

Jag har kollat lite på amerikanska husvagnar på youtube, och har dessutom en släkting i USA som har husvagn.

HUR I H_VETE FÅR DOM VAGNARNA SÅ TUNGA????

Dom måste ju fan smälta bly och hälla in i ramstrukturen på dom?
Minsta lilla snigelskal väger ju över 1800kg, släktingen har en popupvagn med tältduk som sidor och den är för tung att dra med en personbil med V6a... (hon har ingen Pickup, hon är lite udda på det sättet)

När jag berättade att vi drog husvagn med en SAAB 900 med en 2L rad4a , och att dom flesta vagnarna här väger under 1500kg så att man kan dra dom med normala personbilar höll hon på att smälla av.
När jag dessutom berättade att det var riktiga vintervagnar som folk använde i fjällen när dom åker skidor så trodde hon att jag drev med henne, så vi googlade lite.

Jag berättade att våran Kabe från 80 talet hade vattenburen värme och höll temperaturen bra även när det vare som kallast, hon bor i Colorado och skulle vilja kunna vintercampa.

Tydligen är det inte isoleringen som väger i USA i alla fall :D
 
Vad fick du 2:or på?

Visst kör du en GT nu?

Japp, GT.

Egentligen bara skitgrejer.

Länkarmsbussningar.
Bakre bromsskivor.
CO- Halt - Troligen pga hål i avgassystemet.

Det enda som är kostsamt är avgassystemet - vet inte riktigt hur jag ska lösa den biten utan att betala hiskeligt med pengar..
Det övriga får bli med en öl i garaget tills helgen...

Bilen i sig är faktiskt sund med så gott som noll rost.
Finns en Busso till salu som jag lurar lite på....al.jpg
 
Japp, GT.

Egentligen bara skitgrejer.

Länkarmsbussningar.
Bakre bromsskivor.
CO- Halt - Troligen pga hål i avgassystemet.

Det enda som är kostsamt är avgassystemet - vet inte riktigt hur jag ska lösa den biten utan att betala hiskeligt med pengar..
Det övriga får bli med en öl i garaget tills helgen...

Bilen i sig är faktiskt sund med så gott som noll rost.
Finns en Busso till salu som jag lurar lite på....View attachment 453438
Jag antar att du har koll på handlarna nere på kontinenten. En del saker de har är till riktigt bra priser...

Den här har jag god erfarenhet av:

https://shop.alfisti.net/
 
Jag har kollat lite på amerikanska husvagnar på youtube, och har dessutom en släkting i USA som har husvagn.

HUR I H_VETE FÅR DOM VAGNARNA SÅ TUNGA????

Dom måste ju fan smälta bly och hälla in i ramstrukturen på dom?
Minsta lilla snigelskal väger ju över 1800kg, släktingen har en popupvagn med tältduk som sidor och den är för tung att dra med en personbil med V6a... (hon har ingen Pickup, hon är lite udda på det sättet)

När jag berättade att vi drog husvagn med en SAAB 900 med en 2L rad4a , och att dom flesta vagnarna här väger under 1500kg så att man kan dra dom med normala personbilar höll hon på att smälla av.
När jag dessutom berättade att det var riktiga vintervagnar som folk använde i fjällen när dom åker skidor så trodde hon att jag drev med henne, så vi googlade lite.

Jag berättade att våran Kabe från 80 talet hade vattenburen värme och höll temperaturen bra även när det vare som kallast, hon bor i Colorado och skulle vilja kunna vintercampa.

Tydligen är det inte isoleringen som väger i USA i alla fall :D

Kan inte mycket om vagnar i USA, men denna (airstream) har inredning i trä som troligen väger en del. Dubbla AC-aggregat, 140L vatten, TV, spis, fläkt, micro, kyl&frys, dubbla gasoltuber, rejäl ramkonstruktion, isolerade väggar, osv. Mer som ett litet hus än en husvagn egentligen.

Drar med en Silverado. Runt 2L/mil, så inte jättefarligt dyrt att dra runt på.

Rejäla doningar till drag.

bc802e20fffa1fed92b4b2e1cebeefa4.jpg
 
Kan inte mycket om vagnar i USA, men denna (airstream) har inredning i trä som troligen väger en del. Dubbla AC-aggregat, 140L vatten, TV, spis, fläkt, micro, kyl&frys, dubbla gasoltuber, rejäl ramkonstruktion, isolerade väggar, osv. Mer som ett litet hus än en husvagn egentligen.

Drar med en Silverado. Runt 2L/mil, så inte jättefarligt dyrt att dra runt på.

Rejäla doningar till drag.

bc802e20fffa1fed92b4b2e1cebeefa4.jpg

Nej med amerikanska bensinpriser.
 
Nej med amerikanska bensinpriser.

I början av -98 kostade "regular" 87 cent per gallon i Lynchburg VA.

Själv köpte jag Sony WH-1000XM3 igår (2700:-). Brusreduceringen rular fett. Att kunna spela på låg volym utan att det läcker in ljud från lövblåsare, vedkapar, spikande på uteplatser, dubbdäck, ungjäklar etc måste bara upplevas. Låter bra gör de också!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top