"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan inte gå mer än åt helvete :smasha

Vi behövde byta några elektromagneter, fungerade till och från obegripligt nog..

image002.png


Så.. hur väderskyddar man dessa tro? Ingen aning men jag testade med Redline CV-2 fett med en arbetstemp på -70°C till 260°C och droppunkt vid först 426°C samt hemliga korrisionshämmande egenskaper.

3 ggr så mycket som man behöver så blir det fullt, kanske.

20200410-135910.jpg

20200410-140540.jpg


20200410-141630.jpg


20200410-141616.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hojhållare till bilen. Funkar över förväntan - ffa stabilare än jag hade trott innan första resan.

Man hänger på hojen i det sänkta läget och sedan hissas den upp mha domkraften. Smidigt



beb0331b60fad0c40aecf79d70d22d50.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hojhållare till bilen. Funkar över förväntan - ffa stabilare än jag hade trott innan första resan.

Man hänger på hojen i det sänkta läget och sedan hissas den upp mha domkraften. Smidigt



beb0331b60fad0c40aecf79d70d22d50.jpg

Fördelen med det amerikanska dragkrokssystemet, man kan montera allt möjligt i dom.

Nackdelen, allt man monterar, inklusive kulan glappar...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fördelen med det amerikanska dragkrokssystemet, man kan montera allt möjligt i dom.

Nackdelen, allt man monterar, inklusive kulan glappar...

Det brukar vara så. Denna har gänga inne i fyrkantsröret, så man drar en skruv rakt igenom draget, genom gängan i hållaren, och en låsning på andra sidan. Inget glapp.

På vanliga drag brukar det bli som du beskriver, eftersom ”låspinnen” inte är gängad, utan lämnar ett vackert spel där det kan flexa.

Nu kör jag iofs bara en offradhoj på denna, så inga jättevikter. Däremot var jag förvånad över att själva surrningen av hojen består av enbart två krokar som dras genom fotpinnarna och låses med vingmuttrar under lyftplattan.

Jag drog ett spännband över för säkerhets skull.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En skruv ja, o sen får du väl dra fjårton ton på det? Amerikanska kan inte stava till hållfasthetsberäkning ;)

Nu även med lampa, det är den senaste:

20200411-120432.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En skruv ja, o sen får du väl dra fjårton ton på det? Amerikanska kan inte stava till hållfasthetsberäkning ;)

Nu även med lampa, det är den senaste:

20200411-120432.jpg

3.8 ton. Precis lagom för husvagnen på 3.5 ton. Elektriskt bromsad - förvånansvärt smidig att dra runt på.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta blev nya radial broms o kopplingspumpar då originalen var sagade inuti pga att ingen troligen bytt bromsvätskan sedan hojen var ny.

O ett nytt metzeler M9RR:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
3.8 ton. Precis lagom för husvagnen på 3.5 ton. Elektriskt bromsad - förvånansvärt smidig att dra runt på.

Jag har kollat lite på amerikanska husvagnar på youtube, och har dessutom en släkting i USA som har husvagn.

HUR I H_VETE FÅR DOM VAGNARNA SÅ TUNGA????

Dom måste ju fan smälta bly och hälla in i ramstrukturen på dom?
Minsta lilla snigelskal väger ju över 1800kg, släktingen har en popupvagn med tältduk som sidor och den är för tung att dra med en personbil med V6a... (hon har ingen Pickup, hon är lite udda på det sättet)

När jag berättade att vi drog husvagn med en SAAB 900 med en 2L rad4a , och att dom flesta vagnarna här väger under 1500kg så att man kan dra dom med normala personbilar höll hon på att smälla av.
När jag dessutom berättade att det var riktiga vintervagnar som folk använde i fjällen när dom åker skidor så trodde hon att jag drev med henne, så vi googlade lite.

Jag berättade att våran Kabe från 80 talet hade vattenburen värme och höll temperaturen bra även när det vare som kallast, hon bor i Colorado och skulle vilja kunna vintercampa.

Tydligen är det inte isoleringen som väger i USA i alla fall :D
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vad fick du 2:eek:r på?

Visst kör du en GT nu?

Japp, GT.

Egentligen bara skitgrejer.

Länkarmsbussningar.
Bakre bromsskivor.
CO- Halt - Troligen pga hål i avgassystemet.

Det enda som är kostsamt är avgassystemet - vet inte riktigt hur jag ska lösa den biten utan att betala hiskeligt med pengar..
Det övriga får bli med en öl i garaget tills helgen...

Bilen i sig är faktiskt sund med så gott som noll rost.
Finns en Busso till salu som jag lurar lite på....al.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Japp, GT.

Egentligen bara skitgrejer.

Länkarmsbussningar.
Bakre bromsskivor.
CO- Halt - Troligen pga hål i avgassystemet.

Det enda som är kostsamt är avgassystemet - vet inte riktigt hur jag ska lösa den biten utan att betala hiskeligt med pengar..
Det övriga får bli med en öl i garaget tills helgen...

Bilen i sig är faktiskt sund med så gott som noll rost.
Finns en Busso till salu som jag lurar lite på....View attachment 453438
Jag antar att du har koll på handlarna nere på kontinenten. En del saker de har är till riktigt bra priser...

Den här har jag god erfarenhet av:

https://shop.alfisti.net/
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har kollat lite på amerikanska husvagnar på youtube, och har dessutom en släkting i USA som har husvagn.

HUR I H_VETE FÅR DOM VAGNARNA SÅ TUNGA????

Dom måste ju fan smälta bly och hälla in i ramstrukturen på dom?
Minsta lilla snigelskal väger ju över 1800kg, släktingen har en popupvagn med tältduk som sidor och den är för tung att dra med en personbil med V6a... (hon har ingen Pickup, hon är lite udda på det sättet)

När jag berättade att vi drog husvagn med en SAAB 900 med en 2L rad4a , och att dom flesta vagnarna här väger under 1500kg så att man kan dra dom med normala personbilar höll hon på att smälla av.
När jag dessutom berättade att det var riktiga vintervagnar som folk använde i fjällen när dom åker skidor så trodde hon att jag drev med henne, så vi googlade lite.

Jag berättade att våran Kabe från 80 talet hade vattenburen värme och höll temperaturen bra även när det vare som kallast, hon bor i Colorado och skulle vilja kunna vintercampa.

Tydligen är det inte isoleringen som väger i USA i alla fall :D

Kan inte mycket om vagnar i USA, men denna (airstream) har inredning i trä som troligen väger en del. Dubbla AC-aggregat, 140L vatten, TV, spis, fläkt, micro, kyl&frys, dubbla gasoltuber, rejäl ramkonstruktion, isolerade väggar, osv. Mer som ett litet hus än en husvagn egentligen.

Drar med en Silverado. Runt 2L/mil, så inte jättefarligt dyrt att dra runt på.

Rejäla doningar till drag.

bc802e20fffa1fed92b4b2e1cebeefa4.jpg
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Kan inte mycket om vagnar i USA, men denna (airstream) har inredning i trä som troligen väger en del. Dubbla AC-aggregat, 140L vatten, TV, spis, fläkt, micro, kyl&frys, dubbla gasoltuber, rejäl ramkonstruktion, isolerade väggar, osv. Mer som ett litet hus än en husvagn egentligen.

Drar med en Silverado. Runt 2L/mil, så inte jättefarligt dyrt att dra runt på.

Rejäla doningar till drag.

bc802e20fffa1fed92b4b2e1cebeefa4.jpg

Nej med amerikanska bensinpriser.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nej med amerikanska bensinpriser.

I början av -98 kostade "regular" 87 cent per gallon i Lynchburg VA.

Själv köpte jag Sony WH-1000XM3 igår (2700:). Brusreduceringen rular fett. Att kunna spela på låg volym utan att det läcker in ljud från lövblåsare, vedkapar, spikande på uteplatser, dubbdäck, ungjäklar etc måste bara upplevas. Låter bra gör de också!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top