"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Kool, någe bra umph i dom då?

Var o titta på inomhuskörning igår, verkar skoj! =) Jobbade över idag, sen förhandla jag o skaka hand med mig själv och kom hem med ett paket:

WkXxt.jpg

z7Rah.jpg

Kool, någe bra umph i dom då?

Var o titta på inomhuskörning igår, verkar skoj! =) Jobbade över idag, sen förhandla jag o skaka hand med mig själv och kom hem med ett paket:

WkXxt.jpg

z7Rah.jpg

Välkommen till klubben :)
Tyvärr fel bil för att vara med i Swedish Micro Challenge men kul ändå. RC verkar vara en växande sport.

Ännu en pryl till Bushidos samling :rock vi har sett stora fräsar, svets, bil, mc, säckpipa inköpas. Man ligger lite efter här känns det som.

Ännu en pryl till Bushidos samling :rock vi har sett stora fräsar, svets, bil, mc, säckpipa inköpas. Man ligger lite efter här känns det som.

Hahaha, jag jobbar på´t :D

Men det är väl flest prylar när man dör som vinner, eller?? :confused: :hihi

- - - Updated - - -

Perfekt, gör nu några legobitar som är pyttelite för små och strössla ut bland bekantskapskretsen ungar.

Av alla möjliga omöjliga användningsområden jag redan tänkt ut så har jag faktiskt inte ens föreställt mig de oanade möjligheterna att jävlas med folk sådär... Brilljant! :D :tummenupp

Då kan jag passa på att fråga: hur stark är egentligen plasten i såna däringa bitar? Bräcklig som en leksak från ICA eller seg som en skärbräda typ?

Vad jag förstått så bror det på vilket material du printar med. Nylon exempelvis ska bli riktigt segt och starkt jämfört med exempelvis ABS som är lättare att knäcka. Men det finns ju tydligen även kolfiberförstärkt filament har jag fått berättat för mig, och det torde ju kunna vara inåthelvete starkt! :)

Jag har sett en exempelvideo på en kille som printade i nylon, han kunde knäcka och bräcka i materialet med tång och även om det böjdes så bröts det inte av.

- - - Updated - - -

Hur är det med möjligheterna att tillverka kåpor i en sån? Borde ju funka om man bara har ritningar ��

Du behöver ju en 3d-ritning typ cad-fil, och sen handlar det nog mest om storleken på printern. Min kan inte printa större än 225x150x150 mm, så kåpor blir nog lite svårt :D

Vad jag förstått så bror det på vilket material du printar med. Nylon exempelvis ska bli riktigt segt och starkt jämfört med exempelvis ABS som är lättare att knäcka. Men det finns ju tydligen även kolfiberförstärkt filament har jag fått berättat för mig, och det torde ju kunna vara inåthelvete starkt! :)

Jag har sett en exempelvideo på en kille som printade i nylon, han kunde knäcka och bräcka i materialet med tång och även om det böjdes så bröts det inte av.

- - - Updated - - -

Du behöver ju en 3d-ritning typ cad-fil, och sen handlar det nog mest om storleken på printern. Min kan inte printa större än 225x150x150 mm, så kåpor blir nog lite svårt :D
Aj då, så smått. Blir mycket tejpande för att få ihop en kåpa då ?

Får lura herr _Johansson_ att bygga nya printerbäddar när han blivit klar med sin jethoj. :hihi
Men, det borde väl gå att bygga om en skrivare med längre löpare och större bädd iaf, hade ju kunnat vara lite skoj projekt att bygga en printer som kan skriva ut kåpor. :hihi

Aj då, så smått. Blir mycket tejpande för att få ihop en kåpa då ��

Finns ju såklart större varianter, men de kostar multum. Den här är en budgetmaskin :D

Men vissa material går ju faktiskt att limma hållbart, så gör man en överlappande fog skulle det nog kunna gå att pussla ihop en kåpa... Men vetefan om det är värt det :D

- - - Updated - - -

Får lura herr _Johansson_ att bygga nya printerbäddar när han blivit klar med sin jethoj. :hihi
Men, det borde väl gå att bygga om en skrivare med längre löpare och större bädd iaf, hade ju kunnat vara lite skoj projekt att bygga en printer som kan skriva ut kåpor. :hihi

MAn kan ju bygga en egen skrivare efter behov har jag förstått, men jag tänkte att det nog är bättre
att börja i denna änden och jobba mig uppåt :D

Finns ju såklart större varianter, men de kostar multum. Den här är en budgetmaskin :D

Men vissa material går ju faktiskt att limma hållbart, så gör man en överlappande fog skulle det nog kunna gå att pussla ihop en kåpa... Men vetefan om det är värt det :D

- - - Updated - - -

MAn kan ju bygga en egen skrivare efter behov har jag förstått, men jag tänkte att det nog är bättre
att börja i denna änden och jobba mig uppåt :D
Skriv ut en större skrivare bara vetja ?
Men seriöst, vad ska du använda maskinen till egentligen?
Man ska ju tydligen kunna tillverka vapen, det hade jag gjort :)

- - - Updated - - -

Tips, kolla på www.markforged.com , jag har brutit i bitar endast med nylon samt jämfört med de med kolfiber och det är stor skillnad.

Förtydligande, den printern jag skickat länk till använder kontinuerlig fiber. Det finns de som har små små korta fibrer inblandade i filamentet också, de blir också starkare.

Last edited:

Det är ju najs. Jag pysslar nämligen med RC bilar och de har en tendens att gå sönder titt som tätt. Hade nog fan tjänat på att köpa en 3D skrivare och göra egna delar istället för att köpa delarna till bilarna :P

Skriv ut en större skrivare bara vetja ��
Men seriöst, vad ska du använda maskinen till egentligen?
Man ska ju tydligen kunna tillverka vapen, det hade jag gjort :)

Det verkar finas de som köper en billig liten skrivare och skriver ut delar för att bygga en större, men jag får nog lugna mig lite och öva på annat innan jag ger mig på något sånt :D

Lite allt möjligt :) Fick idén av _Johansson_ att man kan skriva ut delar till metallgjutning, och då jag sysslar med silversmide tänkte jag ha det till att göra gjutformar och sandformsflaskor bland annat. men sen tänkte jag försöka använda den till diverse andra tekniska och mekaniska projekt, skriva ut diverse plastdetaljer (små, inte kåpor) till hoj och sådär :) Just nu håller jag på att öva på det här med att skapa former i 3d och mitt första projekt är en liten säckpipa, så kallad scottish smallpipe :) Så ja, allt och inget :D

Tips, kolla på www.markforged.com , jag har brutit i bitar endast med nylon samt jämfört med de med kolfiber och det är stor skillnad.

Förtydligande, den printern jag skickat länk till använder kontinuerlig fiber. Det finns de som har små små korta fibrer inblandade i filamentet också, de blir också starkare.

Starkare än nylon menar du? Ja, jag har ju aldrig testat något av det så jag tänkte köpa lite olika sorts filament och se vad jag gillar bäst. Beror ju på vad man ska ha det till, funktionsdugliga bitar kanske man måste ha något slags fiberfilament för att bitarna ska hålla men vanliga simpla gjutformar kan man ju ha något billigt skit till eftersom det ändå bara ska has till att pressa sand :)

Länken verkar död :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...