Det här har jag för mycket av-tråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bushido, i all välmening, du försöker köpa glädje, men grejor man köper ger bara glädje en kort stund innan dom blir en börda.

Jag ska inte tala om vilka du ska sälja, men jag gissar att en gammal USA van, en hundkoja och en jänkare skänker väldit lite glädje per investerad krona/timme.

Jag vet att du var jäkligt glad åt båten, men det är en jäkla massa underhåll på en gammal båt.

Stjärnmotorn hade du väl ingen plan för, annat än att kanske kunna starta upp den, men den är 92% lika frän som den står, och blir bara 8% fränare av att du sänker en enorm massa tid och pengar i den.

RD'n säger jag absolut inte emot, du köpte den körklar om än inte perfekt, och du har insett att den inte behöver vara perfekt för att vara rolig.

MiniKawan är också en grej du kan ha roligt med utan att sänka en mass tid och pengar i den, låt den vara så
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var hittade du stjärnmotorn? Och...... har du igång den någon gång? Och en fjäderhammare, det var ovanligt..........
Köpt på en flygskrot i Ungern för många år sedan. Tyvärr aldrig haft igång den, den saknar delar... Hoppades på att kunna få tag i det som saknas men det har visat sig lite svårt/dyrt.

Du visste ju bevisligen vad det är så så ovanligt är det väl inte? ;) Men Jo, har ju smidet som hobby och en maskinhammare är guld värt när du behöver tunnare/längre gods och bara har grovt att tillgå :tummenupp Har provat att smida ut en bit järnvägsräls för hand, jobbade med den i nån timme med x antal uppvärmningar och sen gav jag upp :gnissla Fjäderhammaren gör jobbet på minuter och några enstaka rundor i ässjan. Hade helst velat ha en lufthammare men de växer ju inte på trän direkt, och de är dyra som fan... Fjäderhammare däremot dyker upp titt som tätt på blocket :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido, i all välmening, du försöker köpa glädje, men grejor man köper ger bara glädje en kort stund innan dom blir en börda.

Jag ska inte tala om vilka du ska sälja, men jag gissar att en gammal USA van, en hundkoja och en jänkare skänker väldit lite glädje per investerad krona/timme.

Jag vet att du var jäkligt glad åt båten, men det är en jäkla massa underhåll på en gammal båt.

Stjärnmotorn hade du väl ingen plan för, annat än att kanske kunna starta upp den, men den är 92% lika frän som den står, och blir bara 8% fränare av att du sänker en enorm massa tid och pengar i den.

RD'n säger jag absolut inte emot, du köpte den körklar om än inte perfekt, och du har insett att den inte behöver vara perfekt för att vara rolig.

MiniKawan är också en grej du kan ha roligt med utan att sänka en mass tid och pengar i den, låt den vara så
Det kan väl absolut ligga något i det, jag har väl lite för lätt för att intressera mig för obskyra saker helt enkelt... Dyker det upp något som jag känner att "Det där var ballt", då vill jag också kunna/göra/ha det själv. Sen är jag ju en sån som passar på när tillfälle ges. Planen är inte alltid att ta tag i saker just precis nu men om jag inte köper prylen när chansen finns så kanske den inte kommer igen, och då ångrar man sig när/om man känner för att pyssla med just den grejen och det inte finns lämpliga objekt till salu för bra pengar...

Det mesta jag äger gör inte ont där det står, det som blivit mest börda är ju tyvärr det som jag tyckte bäst om och pysslade mest aktivt med dvs båten. Avstånd och svårighet att få båtplats på hemorten har gjort att det är väldigt mycket möda för lite nöje... Men det är ju lätt att vara efterklok.

Jag brukade ha väldigt mycket energi, skaparglädje och lust att lära. Tyvärr har det varit dåligt med sånt på sistone, mental och fysisk ohälsa har gjort att saker antingen inte är kul eller för fysiskt påfrestande... många resonerar kanske att man borde sälja av det som bara står, men så länge jag inte har akut pengarbrist och har plats för förvaring så resonerar jag att det kan stå tills jag vill och orkar ta tag i det. Så länge det inte gör ont eller kostar pengar där det står. Samlandet blir väl dessutom lite av en hobby i sig... Men främsta anledningen till att jag inte säljer av är för att jag hatar att sälja saker på Blocket, det tar betydligt mycket mer möda och energi än att låta grejerna stå och det orkar jag verkligen inte just nu. Man hittar det absolut sämsta mänskligheten har att uppbörda genom dylika säljsidor, och det blir exponentiellt värre om det är en gammal halvsunkig bil man ska sälja...

Ledsen för icke trådrelaterat spam.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kan väl absolut ligga något i det, jag har väl lite för lätt för att intressera mig för obskyra saker helt enkelt... Dyker det upp något som jag känner att "Det där var ballt"

Jag brukade ha väldigt mycket energi, skaparglädje och lust att lära. Tyvärr har det varit dåligt med sånt på sistone,

Men främsta anledningen till att jag inte säljer av är för att jag hatar att sälja saker på Blocket, det tar betydligt mycket mer möda och energi än att låta grejerna stå och det orkar jag verkligen inte just nu. Man hittar det absolut sämsta mänskligheten har att uppbörda genom dylika säljsidor, och det blir exponentiellt värre om det är en gammal halvsunkig bil man ska sälja...

Ledsen för icke trådrelaterat spam.

Jag känner igen mig i väldigt mycket av det där.....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan väl absolut ligga något i det, jag har väl lite för lätt för att intressera mig för obskyra saker helt enkelt... Dyker det upp något som jag känner att "Det där var ballt", då vill jag också kunna/göra/ha det själv. Sen är jag ju en sån som passar på när tillfälle ges. Planen är inte alltid att ta tag i saker just precis nu men om jag inte köper prylen när chansen finns så kanske den inte kommer igen, och då ångrar man sig när/om man känner för att pyssla med just den grejen och det inte finns lämpliga objekt till salu för bra pengar...

Det mesta jag äger gör inte ont där det står, det som blivit mest börda är ju tyvärr det som jag tyckte bäst om och pysslade mest aktivt med dvs båten. Avstånd och svårighet att få båtplats på hemorten har gjort att det är väldigt mycket möda för lite nöje... Men det är ju lätt att vara efterklok.

Jag brukade ha väldigt mycket energi, skaparglädje och lust att lära. Tyvärr har det varit dåligt med sånt på sistone, mental och fysisk ohälsa har gjort att saker antingen inte är kul eller för fysiskt påfrestande... många resonerar kanske att man borde sälja av det som bara står, men så länge jag inte har akut pengarbrist och har plats för förvaring så resonerar jag att det kan stå tills jag vill och orkar ta tag i det. Så länge det inte gör ont eller kostar pengar där det står. Samlandet blir väl dessutom lite av en hobby i sig... Men främsta anledningen till att jag inte säljer av är för att jag hatar att sälja saker på Blocket, det tar betydligt mycket mer möda och energi än att låta grejerna stå och det orkar jag verkligen inte just nu. Man hittar det absolut sämsta mänskligheten har att uppbörda genom dylika säljsidor, och det blir exponentiellt värre om det är en gammal halvsunkig bil man ska sälja...

Ledsen för icke trådrelaterat spam.

GuW har en bra poäng och jag är en hoarder själv så jag klandrar dig inte men jag tror det är viktigt att du inte känner dig pressad att göra klart prylarna för i så fall är jag rädd att projekten bidrar till att du mår dåligt. Nu menar jag inte att det är på det viset, du kanske gillar och trivs med och veta att du inte kommer bli sysslolös på ett tag.

Och kanske försöka var fokuserad på det projektet du jobbar med tills det är klart. Ofta blir det ju halt i ett projekt för att man måste vänta på delar men och då är det ju bra att ha nästa projekt klart för sig men att man direkt återgår till att slutföra projekt A när man får prylarna som saknas.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
GuW har en bra poäng och jag är en hoarder själv så jag klandrar dig inte men jag tror det är viktigt att du inte känner dig pressad att göra klart prylarna för i så fall är jag rädd att projekten bidrar till att du mår dåligt. Nu menar jag inte att det är på det viset, du kanske gillar och trivs med och veta att du inte kommer bli sysslolös på ett tag.

Och kanske försöka var fokuserad på det projektet du jobbar med tills det är klart. Ofta blir det ju halt i ett projekt för att man måste vänta på delar men och då är det ju bra att ha nästa projekt klart för sig men att man direkt återgår till att slutföra projekt A när man får prylarna som saknas.
Absolut, och jag ska varken försöka förklara eller komma med undanflykter. Jag samlar på mig prylar, och jag har egentligen fler projekt än jag hinner med inom överskådlig framtid. Så är det, och jag vet om det. Tror dock inte att jag har ett problem, ännu :hihi Det är inte så att jag shoppar hejvilt, tar lån för att finansiera inköpen, fyller den lilla bostadsyta jag har med skit så att jag inte själv får plats och förstör mitt liv genom att shoppa prylar. Det är bara det att jag köper sånt som intresserar mig när jag känner att tillfället är bra, och i gengäld är det många prylar som jag verkligen vill ha som dröjer flera år innan jag faktiskt köper dem just för att jag väntar in rätt objekt. Fjäderhammaren exempelvis, det har jag önskat mig en i ca 12 år och jag köpte den först nu för något år sedan när jag hittade en svinbillig till salu i grannbyn. Har inte sett någon jämförbar, vare sig i pris eller skick, till salu varken före eller efter så där känner jag helt klart att jag prickade rätt tillfälle att handla. Och ja, många av mina projekt har jag nog köpt på mig av just den anledningen... Egentligen har jag projekt så det räcker och blir över, ingen som helst brist på saker att pyssla med. Men har jag ett intresse och det råkar dyka upp ett bra objekt till rätt pris så köper jag det, för passar jag inte på där och då så kommer det antagligen kosta mig desto mer när/om jag bestämmer mig för att dra igång just det projektet. Sen får det bli stående tills jag känner för att pyssla med det, och vid det laget slipper jag leta efter lämpligt utgångsobjekt samt betala för det.

Någon press känner jag inte, jag har ingen som helst brådska att bli klar med några av mina projekt :) Visst vore det kul att ha en del av dem färdiga, men de gör som sagt inte ont där de står. Alla är ju inte obrukbara heller, pontiacen exempelvis kör jag regelbundet även om jag på sikt vill ge den en bättre lack och lite annat. Det som brådskar mest är ju båten, den känner jag att jag måste få hem så jag har närmre till den och kan pyssla ordentligt för situationen med den är ohållbar. Har ju 2.5 timmar enkel väg upp till båtplatsen, så det blir en snabbtur när man har en helt ledig dag och även då hinns det knappt med någonting förrän man måste köra hem igen... Men annars så gör jag verkligen bara det jag känner för när jag känner för det :tummenupp

Nu var det dock inte meningen att kidnappa tråden och göra den till någon slags psykoanalys av mig, jag ville bara bjuda på mig själv och dela med mig av det jag har för mycket av i enlighet med trådämnet som vi kanske bör återgå till :gnissla
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Räkningar... Skulder... Jobb...

Jag har ganska mycket projekt också, men hade man mindre skulder och mindre jobb så är projekten mest skoj.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni vet känslan när man vaknar upp och inser att det var länge sedan man köpte en Ctek.
View attachment 478134

Ahh, sådär ser det väl ut hos alla?

Jag har tre (har kastat en), farsan har nog minst tre, brorsan har nog bara två, men så har han bara en motorcykel som behöver laddning, så det räcker långt.

Samtliga har kassa sladdar, även vintermodellen jag har som skulle ha smidigare kabel
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ahh, sådär ser det väl ut hos alla?

Jag har tre (har kastat en), farsan har nog minst tre, brorsan har nog bara två, men så har han bara en motorcykel som behöver laddning, så det räcker långt.

Samtliga har kassa sladdar, även vintermodellen jag har som skulle ha smidigar
Sladdarna är bara skräp på Ctek, brukar gå att fixa med smältlimpistolen som jag gjort på en av dessa, två av dom fyra på bild har lagade sladdar.

Totalt sju laddare har jag, men en ska kastas och en är för hojens litiumbatteri.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
069f641b505bc1bcfac6d3c0200f02b1.jpg


Beror ju iofs på om du frågar mig eller min fru…
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni vet känslan när man vaknar upp och inser att det var länge sedan man köpte en Ctek.
View attachment 478134
Köpte min för bortåt 20 år sen. Ett fynd för 495 kr då. Nu fick jag det uppvaknande du beskriver och då köpte jag en biltemaladdare. Resor bättre! Slipper därtill använda multimetern, (som är uppenbart felkalibrerad, kollat mot fler), då det finns ett fönster på carthemeladdaren som talar om vad som händer.
Inte bytt någon sladd. Bara kompletterat med en adapterkabel till den modernare variant som satt på senaste hojköpet. Ja, jag kör cteken på mcbatterierna då dessa har kablar monterade, bilteman på allt annat.
Biltemaladdaren kostade nu 166 kr mindre än cteken gjorde då, inkl tillköp av kabel för fast installation. Bra, va?
Mycket text för nästan ingenting...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
"Kompisar" som BARA hör av sig när bilen / motorcykeln / båten är trasig, det har jag för mycket av.
Tyvärr är det ofta så att det krävs ett ärende för att folk ska ta kontakt. Åtminstone är det min erfarenhet.
Är man inte mek/hantverkare kan man skaffa släp, trailer eller motorsåg om man behöver "kompisar".
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
"Kompisar" som BARA hör av sig när bilen / motorcykeln / båten är trasig, det har jag för mycket av.

Känner igen det där många man nästan känner som huxflux börjar höra av sig och som en slump köpt hus och behöver hjälp då dom vet om att jag är rörmokare
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top