Det gnisslar när jag bromsar?

Man skall faktiskt inte ha kopparfett på baksidan av beläggen, då det är aggresivt mot gummit som sitter runt kolven i oket. Man skall ha kopparfett på beläggens glidytor...alltså uppe och nere på den smala kanten. Det kanske inte händer nåt första året men så småningom så förstör det gummit. Jobbar med bilar dagligen så jag har sett det mesta. Tvätta skivan med bromsrengörning som någon sa längre upp i tråden och smörj in beläggen som jag sa.

:tummenupp

Bra att man väntade lite då och inte sprang och gjorde det som rekommenderades högre upp.

Väcker en gammal tråd till liv med en fråga.

Mina frambromsar gnisslade rejält när man bromsade i låga farter, fastän det finns mycket med yta kvar på bekäggen. Läste här att det kan hjälpa med att sätta lite fett bakom beläggen mot kolven.
Jag var mycket noggran med att det inte kom något fett på beläggen men när jag var ute och testkörde hade frambromsen blivit avsevärt sämre, den högg inte alls till på samma sätt. Nästan svårt att få hjulet att låsa sig på sand.

Kan detta tyda på att det endå sen kom lite CRC eller pasta på beläggen eller vad är det som orsakat problemet?
Förökte torka av beläggen så gått det gick men det hjälpte inte.
Har putsat upp skivorna och kollat vätskan i behållaren.

EDIT: Märtke nu att även bakbromsen har blivit mycket sämre, kan det ha kommi luft in i systemet eller vad gör att båda bromsarna plösligt blir dåliga?

hjääääälp

//Johan

Last edited:
Du har inte råkat spraya vanlig avfettning på skivorna? Gör ren dem med T-doja eller bromsrengöring.

Väcker en gammal tråd till liv med en fråga.

Mina frambromsar gnisslade rejält när man bromsade i låga farter, fastän det finns mycket med yta kvar på bekäggen. Läste här att det kan hjälpa med att sätta lite fett bakom beläggen mot kolven.
Jag var mycket noggran med att det inte kom något fett på beläggen men när jag var ute och testkörde hade frambromsen blivit avsevärt sämre, den högg inte alls till på samma sätt. Nästan svårt att få hjulet att låsa sig på sand.

Kan detta tyda på att det endå sen kom lite CRC eller pasta på beläggen eller vad är det som orsakat problemet?
Förökte torka av beläggen så gått det gick men det hjälpte inte.
Har putsat upp skivorna och kollat vätskan i behållaren.

EDIT: Märtke nu att även bakbromsen har blivit mycket sämre, kan det ha kommi luft in i systemet eller vad gör att båda bromsarna plösligt blir dåliga?

hjääääälp

//Johan

Vad för "fett" använde du, så du inte använde typ hjullagerfett som smälter när det blir varmt och sen rinner ut på belägget:död

Prova att rengöra ordentligt men bromsrengöring

Nu när ni endå är inne i bromsar så slipper jag kanske skapa ny tråd.

Min ena motorcykel (moped) så ligger fram bromsen i HELA tiden.

Det går att köra som vanligt och så så att den tar ju inte i fullt liksom. Men man känner efter man kört ett tag och bara använt trumman bak så är skivan fram sköll het! Är det kolvarna som behövs fixas eller vad? Instruktioner och tips är välkommna :)

Nu när ni endå är inne i bromsar så slipper jag kanske skapa ny tråd.

Min ena motorcykel (moped) så ligger fram bromsen i HELA tiden.

Det går att köra som vanligt och så så att den tar ju inte i fullt liksom. Men man känner efter man kört ett tag och bara använt trumman bak så är skivan fram sköll het! Är det kolvarna som behövs fixas eller vad? Instruktioner och tips är välkommna :)

Kolvarna som behövs motioneras, om det nu inte är så att du har för mycket vätska i behållaren.

Motionera kolvar gör du genom att lossa oket, pumpa ut kolvarna en bit och sedan trycka in de till botten igen. Detta gör man tills det går lätt och fint.

Glöm inte att kolla vätskan i behållaren, har själv stått och försökt trycka i kolvarna för kung och fosterland innan jag förstod att behållaren var övetfull.

Kanske ska ta och byta vätskan över huvutaget. Måste endå fylla på den andres behållare. Den e både dåligt med vätska i och luftig(tror jag) det är ialla fall på lägsta sträcket.

Den har väll antagligen aldrig bytts :va

Då blir det bort med fram hjulet igen då.
Vågar inte dra i skruvar som suttit fast sedan -98:a. Har redan dragit sönder en(1) på den finaste moppen :(

Kanske ska ta och byta vätskan över huvutaget. Måste endå fylla på den andres behållare. Den e både dåligt med vätska i och luftig(tror jag) det är ialla fall på lägsta sträcket.

Den har väll antagligen aldrig bytts :va

Då blir det bort med fram hjulet igen då.
Vågar inte dra i skruvar som suttit fast sedan -98:a. Har redan dragit sönder en(1) på den finaste moppen :(

Vätskan är bra att byta, men kan inte ge detta fel.
Om den är på lägsta strecket så kolla beläggen!

Framhjulet?
Lossa de 2 skruvarna till oket och ta loss det bara.

Vätskan är bra att byta, men kan inte ge detta fel.
Om den är på lägsta strecket så kolla beläggen!

Framhjulet?
Lossa de 2 skruvarna till oket och ta loss det bara.

Jag vet anledningen varför den är där nere. Skivan är ny. Kommer inte ihåg beläggen fram dock.

Har öppnat behållaren och pumpat ut lite. Bromsen fungerar men ibland tar den knappt inget alls. Behöver nytt bromshandtag också men fick hem fel sort :(. Vet ej vart jag ska få tag på ett.

Nää nu är det natt natt!!

Last edited:
Jag vet anledningen varför den är där nere. Skivan är ny. Kommer inte ihåg beläggen fram dock.

Har öppnat behållaren och pumpat ut lite. Bromsen fungerar men ibland tar den knappt inget alls. Behöver nytt bromshandtag också men fick hem fel sort :(. Vet ej vart jag ska få tag på ett.

Nää nu är det natt natt!!

En ny skiva är ju tjockare än en gammal så då borde nivån höjas, eller menar du att någon tömt den lite vid bytet.

Jag har ingen aning om vad du kör med men fråga i närmaste mc-handlare så får du nog rätt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla