Det går inte att besikta motorcykel pga av påstått vinterväglag trots 10 plus och torrt på vägen 2023-03-01

Eftersom det är 24 månader mellan besiktningstillfällena men tillåtet att besiktiga hur ofta man vill så är det väl bara ett problem en gång, sedan lite tidigare nästa gång medan det är vackert höstväder.

Anekdot on: Besiktade en DR800 och tjejen som besiktigade hade knappt näsan över sadeln.
Provkörning utgick, jag hade ju tagit mig dit. Bromsprov blev att jag rullade den framåt och bromsade. Hon kollade tutan. Anekdot off.

Du kan få en story av mig också:

DR 750 skulle provköras.

"Startar du den för mig, tack?"

- Gärna - och jag skall visa dig: det är nämligen så här: om du får tjyvstopp när du är ute och kör så får du inte bara trycka på startknappen.
Dessa tidiga saknar riktig frikoppling för startmotordrevet. Får du bakslag så är risken stor att den slår sönder startmotorn.

"Eh.. jaha..."?


-...därför måste du börja med att dra in dekompressionsventilen här, och sedan köra startmotorn med öppen dekomp några varv, innan du släpper dekompressionsventilen. När den startar så är det bara att släppa knappen, precis som vanligt.

"Uh-hu..."

- Sedan när du kommer tillbaka så går du inte stänga av med den vanliga dödaren, utan du stänger av med dekompen - så här.


"Vet du, den ser väldigt bra ut hojen - vi skippar provkörningen"



Ämnet:

Det låter enkelt att "vara ute i god tid" eller "besiktiga lite extra tidigt ibland" men jag tycker det är fel och jag tycker upplägget missgynnar oss motorcyklister.

Ex: den som plötsligt behöver sälja sin hoj - kanske på försäsong som nu, vill säkerligen kunna maxxa sina chanser till bra betalt genom att erbjuda den nybesiktigad. Kan vara besvärligt med de nya reglerna.

Ex: (redan beskrivet) den som pendlar under vinterhalvåret har ett begränsat utbud med hojar att välja från. En billig hoj, lämplig för vinterkörning kan ha lite brister, stå obesiktigad och kräva lite TLC innan man drar igång den.
Men besiktiga och ta den i bruk går inte.

Jag anser att upplägget missgynnar motorcyklister, och att det en i raden av försämringar som följt i spåren av avregleringen.
 
Har också varit med om kul episod med min gamla TTR. Besiktningsmannen letade länge och väl efter tändningen och startknappen. Men kunde iaf skratta åt sig själv när han insåg att det bara fanns kick. Fast kicka igång den ville han inte.
 
Fantastiska Bilprovningen skippade byrokratin och galenskapen som de andra hade och lät mig besikta stort TACK till dem.

Är ju för fan bara att inte bromsa där det är halt.

Jag har klagat till SWEDAC och även informerat SMC som redan jobbade på frågan säger de.
För de som behöver var det även nån i Finspång som kunde tänka sig besikta med men vet vilken av stationerna då det var tjejen som pratade med dem.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top