Det finns ingen gud!!

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
Efter 2 veckors meckande var det äntligen dax att sätta ihop hojen igen, bytt kolv och packningar även fixat cylindern. Vi gjorde allt som stod i handboken luftat allt som behövde luftats etc. ca kl 18.00 var hojen äntligen klar längtat så efter att får köra igen och hoppades på att få några fina turer nu innan vintern :squid . Tar ut den, jo då den verkar ju må bra men tar ändå 2-3 mil i snällt tempo, sen var det dax att testa om den gick lika fort som vanlig dra på full gas sen på tiotusen varv så känner jag hur den börja knacka eller vad man ska säga, växlar ner och plöstsligt så låser sig bakhjulet var på väg ut på en åker, skiten hade skurit igen :död blir så jävla ledsen efter allt jobb så håller den i 1 h. någon som vet vad det kan gå på att lämna in den?

Öppna och kolla, jag gissar på att den har gått utan olja.

När jag har bytt antingen Cylinder kolv eller kolvringar. Så brukar ja smörja me lite 2t olja, jag smörjer i cylindern och lite runt kolven. Sen brukar jag köra med 4% oljeblandning de första 10 milen sen minska 1% för varje 10onde mil, ända till 2%.. Brukar låta hojen stå 5-10minuter på tomgång först så den får sig en rejäl smörjning vid de första varven.

Pr0bz skrev:
När jag har bytt antingen Cylinder kolv eller kolvringar. Så brukar ja smörja me lite 2t olja, jag smörjer i cylindern och lite runt kolven. Sen brukar jag köra med 4% oljeblandning de första 10 milen sen minska 1% för varje 10onde mil, ända till 2%.. Brukar låta hojen stå 5-10minuter på tomgång först så den får sig en rejäl smörjning vid de första varven.

jo,, men precis så vi gjorde :( eller kanske inte precis,, men vi lät den stå och bli varm körd på tomgång, ökade smörjningen och vi hade även smörjt runt kolven mm

Mer olja vid inkörning låter som påhitt om något

Delarna ska ju slitas in, vissa häller tom biltemas billigaste olja i motorn vid inkörning, för att det ska slita in sig ordentligt

Rift skrev:
kolven går sönder i underkant,

Har du fifflat med insugningskanalen??
Är det på fram- eller bak-sidan som kolven pajar?

Kolla luftskruven o bränsleskruven. Dem kan stå helt fel.

Ljunghusen skrev:
Mer olja vid inkörning låter som påhitt om något

Delarna ska ju slitas in, vissa häller tom biltemas billigaste olja i motorn vid inkörning, för att det ska slita in sig ordentligt
Att ha olja som är dyrare än biltemas halvsyntet är overkill.

jag kör på nåt helsyntetscrap från ok

Tzr91 skrev:
Kolla luftskruven o bränsleskruven. Dem kan stå helt fel.

Det spelar ingen större roll.

För övrigt, lider jag med dig Rift
Vet hur det känns :död

Men inte smart att varva den så högt redan efter bara 2-3mil :7peta

My_way skrev:
Det spelar ingen större roll.

För övrigt, lider jag med dig Rift
Vet hur det känns :död

Men inte smart att varva den så högt redan efter bara 2-3mil :7peta

jo man ångrar sig något men men, kan ju hänt något ändå. men orkar inte med personer just nu som kommer och berättar hur klantigt det var. Skulle uppskatta hjälp därför jag skapade denna tråd.'

redan tillräkligt trött på mig själv.

Rift skrev:
jo man ångrar sig något men men, kan ju hänt något ändå. men orkar inte med personer just nu som kommer och berättar hur klantigt det var. Skulle uppskatta hjälp därför jag skapade denna tråd.'

redan tillräkligt trött på mig själv.

jag var illa tvungen :gnissla

Lycka till!

hur ser stiftet ut? varför skar den första gången vet du de?

Pr0bz skrev:

tomgång 10 min tror jag inte är bra, 4% olja ska väll kanske inte heller vara så bra då under inkörnigen kolvringarna ska slitas in till cylindern, många kör med mineral olja för dom ska slitas in bättre och sedan få en tätare motor

låter som om du kanske hade kvar nån repa i cyl från första haveriet?

Har den "slagits" sönder i underkant? Kollat så det inte är glapp i lager när du satte dit nya kolven?

Hojen ska INTE stå på tomgång direkt efter första starten!

Man ska puttra iväg på den helt enkelt, på tomgångs varv dock.

Du har nästan lika bra flyt som mig :)
Min första cylinder skar när hojen gått 25h, min andra skar när hojen gått 40h :4skrika

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT