Det första MC-köpet Honda Hornet - feedback

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

I veckan åker jag ner i Sverige för att köpa en HONDA CB600FA som min första hoj.
Jag har förberett med fraktfirma som kommer samma dag, så förutsatt att hojen
verkar bra som den blivit beskriven, samt bilderna på dem är korrekta så verkar allt ok.

Jag skulle ändå vilja få "professionell" feedback från er, då jag vill vara säker på att jag inte
missar något att kolla vid köpet, så att jag får otrevliga överraskningar.

Info:

HONDA CB600FA -07
5st ägare (2st butiker)
Har varit strypt, han som säljer är den första som kört den ostrypt

I trafik första gången i Sverige: 2007-04-27
Besiktning senast: 2015-04-30
Senast godkända besiktning: 2013-04-12
Vägmätarställning: 24072

Alla orginaldelar - Black edition
Servicebok - Ja
2st nycklar - Ja
Manualer - Kanske
Batteriet är typ nytt
Besiktningsprotokoll - Ja
3160mil
Stor service 2400mil service kvitto, vad är gjort där : bromskiva fram/bak
Kedjan bytt 3000mil – Hur kollar jag den att den är schysst? Inte bytt på verkstad
kvitton från service, gjort
nytt bakdäck michellin pilot 3, framdäck måste bytas

Försäkring har jag kollat också

Bilsport & MC - Halvförsäkring 8000 kr , Helförsäkring 11280 kr
Svedea - 10002:-/år

Avtal mellan oss kan vara bra att ha, därför tänker jag skriva ut denna blankett
http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Köpekontrakt, mc, moped eller skoter.pdf

Ägarbytesblanketten har han hos sig.

All feedback är tacksam.

Ser väl inga direkta konstigheter! Men en sak som jag tycker kan vara väl värd att tänka på är hur långt den gått (ca 3200 mil). Du kommer ju på sikt vilja byta hoj och avyttra denna och då har den nog en körsträcka på ca 4500-5000 mil vilket kan avskräcka vissa. Kanske kan vara en bättre affär rent ekonomisk att hitta en som rullat mindre, borde gå att göra riktigt bra affär här på hösten.

Hm vi satte in tjejens hornet igår på blocket (stockholm) köp den istället om du vill ha en fin. Vad betalar du?

Ser väl inga direkta konstigheter! Men en sak som jag tycker kan vara väl värd att tänka på är hur långt den gått (ca 3200 mil). Du kommer ju på sikt vilja byta hoj och avyttra denna och då har den nog en körsträcka på ca 4500-5000 mil vilket kan avskräcka vissa. Kanske kan vara en bättre affär rent ekonomisk att hitta en som rullat mindre, borde gå att göra riktigt bra affär här på hösten.
Jag hoppas du inte har använt din FZ6'a, ingen kommer någonsin vilja ha en begagnad hoj som är använd! :mattias

Ekonomiskt är det mycket bättre att köpa en hoj som har gått lite mer, eftersom värdeminskningen planar ut med mil/år. En modern hoj rasar dessutom inte efter 3000 mil vilket många verkar tro, kollar man på 5000-milatest på hojar så verkar dom ju knappt vara inkörda då.

Nä, är man den sortens hojägare som inte kör utan bara har den som puttsobjekt i garaget så lär kanske 5000 mil uppfattas som mycket annars så lär den säkert rulla på obehindrat med rätt service i betydligt fler mil än dessa 5000 utan minsta problem.

Ok, tack för feedback, men milantalet gör mig inte orolig. Det jag undrar över, vad är det jag skall kolla på hojen, så att jag vet att den är ok, ge mig lite exempel på bra punkter att kolla.

Hur mycket skulle ni ge för hojen jag precis beskrivit?

Ok, tack för feedback, men milantalet gör mig inte orolig. Det jag undrar över, vad är det jag skall kolla på hojen, så att jag vet att den är ok, ge mig lite exempel på bra punkter att kolla.

Du kollar ungefär samma som du kollade på din Panigale :tungan Du har mc-kort? Check hoppas jag! Då har du ju stenkoll på säkerhetskontrollen, då har du betat av majoriteten av alla fel. Startar den och går som den ska, lådan funkar utan extra frilägen, växlar som hoppar ur vid hård belastning osv, då är det ett hyggligt säkert köp.

Med tanke på miltal, samt att du får börja med att byta framdäck.. 35000 max.

Bromsskiva fram och bak bytta vid 2400mil? Hur i helvete har han kört hojen egentligen?

Jag betalar 32.000kr, men med resa och frakt så är jag uppe i 34.000kr.

Han ville ha 37.500kr från början.

Last edited:
Är det bra pris? Tittar jag blocket så är alla motsvarande hojar på 40-50kkr sträcket. Abs är det inte så många hojar som har

Jag förstår inte varför du skall köpa en Honda hornet som "första" hoj när du redan har en Ducati Panigale - 2013

Kedjan kollar man på samma sätt som man lärde sig under sin mc-utbildning om man gick på trafikskola. dvs kolla allmänt skick samt om du kan dra länkarna "rakt" ut på bakdrevet, i riktning bakåt. Men eftersom kedjan är såpass ny så borde den ju vara i riktigt fint skick. Det du kanske skall kolla på är väl Dreven för jag brukar alltid byta hela kitet på en gång om det nu inte är så att jag vet att dreven är väldigt fräscha o nya.
annars så kan du väl alltid göra en säkerhestkontroll som man gjorde när man tog mc kort, gör samtliga kontroller så du vet att inte lager är kass eller något annat som känns väldigt Konstigt. Gå på magkänsla, känns det lite sådär, köp ej. det finns fler hojar där ute

Jag har inte en panigale det är min drömhoj!

Jag köpte hojen i alla fall, kändes riktigt bra och var i riktigt bra skick

Jag har inte en panigale det är min drömhoj!

Jag köpte hojen i alla fall, kändes riktigt bra och var i riktigt bra skick

Bra att du verkar nöjd =) Det är en riktigt bra nybörjar hoj tror jag. Den påminner (är typ samma) som på trafikskolan och det finns en anledning till varför de använder just sådana här hojar! (samma anledning som jag köpte en sådan här typ av hoj) Grymt lättkörda och väldigt förlåtande om man råkar dra på lite för mycket. Njut av din hoj nu! :krama

Grattis till köpet!

Jag köpte en 2008 som rullat 900 mil för en månad sedan.

1234248_10151885522736350_153478093_n.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...