Det eviga tjatet om ny hoj!

...X-11an måste ju vara det hetaste tipset hittills. Kanske den mest underskattade hojen i nutid, lägg därtill Hondakvaliteten. Dessvärre passar inte den inte mej ergonomiskt, men jag är ju lite eh, speciell. Att skjutsa på en Er6 måste ju vara vad ketogan är för en värkbruten med sömnbrist, zzzzzzzzz...

X-11an har jag inte provat. Men med tanke på hur mycket motor det är i den är den sannerligen en riktigt rolig hoj.
Dock måste jag säga att du har fel om att er-6an skulle vara tråkig med passagerare. Jag kör ofta med min sambo på där bak. Och den är riktigt rolig då med. Vi tog en tur ner till Kroatien på den. Funkade jättebra, även omkörningar och alpvägar. Man får komma ihåg att växla ner bara.
Jag säger INTE att den är lika rolig som en 130 kusare för det. Den har ju trots allt bara 72 hopplisar. Men den drar lite soppa. Bra när man pendlar.
 
er-6an skulle vara tråkig med passagerare. Men den drar lite soppa. Bra när man pendlar.

Jag klagar sannerligen inte på denna hoj, förutom framlampan som är en styggelse. Tror den är bra till allt som den är tänkt och en vettig ekonomisk lösning. Tror den är bra som insteg och för den som tar en tur ibland.

Jag har kört den och tyckte den var i tröttaste laget. Uppförandet är väl, korrekt. Jag väger 70 kg och mer vikt skulle jag inte hänga på den.

Min 1200 håller sej på 0,5 på långkörning, skjuts och packning och jag är inte så snäll. Förare + packning + passagerare i somras = 135 kg. (Ok, personlig utrustning är inte med).
 
Han skall ju skjutsa på den också, behövs lite kubik. Mycket sämre att skjutsa på än TRX-en finns faktiskt inte och det gäller både för passageraren och hur hojen uppför sej. Har en kompis med en TDM 850 och den överraskar alltid med att vara mer med än man tror, hyfsad att lasta och skjutsa på också. Ekonomin, 4 dl/mil tex! 900-an är ju ett snäpp upp ytterligare.

X-11an måste ju vara det hetaste tipset hittills. Kanske den mest underskattade hojen i nutid, lägg därtill Hondakvaliteten. Dessvärre passar inte den inte mej ergonomiskt, men jag är ju lite eh, speciell. Att skjutsa på en Er6 måste ju vara vad ketogan är för en värkbruten med sömnbrist, zzzzzzzzz.

XJR, Bandit, ZRX och givetvis gamla oljekylda GSXR, bra till det mesta på belagda vägar. Ska du pendla ett antal mil bör du nog kolla efter nåt med lite avlastande vindskydd, inte så bra för kortet, dock.
Menar du att 850cc är för litet att skjutsa på? Ja okej vi säger väl så då.

Kubik är inte allt, sen är nog en TRX ganska mer bus än en TDM, man köper väl dessutom inte en hoj för att vara ekonomisk? Det trodde jag man hade bil till.
 
Menar du att 850cc är för litet att skjutsa på? Ja okej vi säger väl så då.

Kubik är inte allt, sen är nog en TRX ganska mer bus än en TDM, man köper väl dessutom inte en hoj för att vara ekonomisk? Det trodde jag man hade bil till.

Har en TRX också, kul hoj men suger ur ett praktiskt perspektiv. Hemsk att sitta bak på och väghållningsmässigt ballar den ur totalt med skjuts. Går inte tt få med sej mer än kedjesprayen och den ack så nödvändiga oljan. Ska man skjutsa och ta med sej mer än tandborste i innerfickan väljer man sej en TeDeäM om man nu gillar den motorn. Väghållningsmässigt står den inte TRX-en långt efter. Vet väl att det är samma spis och den är ju vridstark. Kubikbristen syftade på 600-or och ffa er-6. Läs vad jag skriver, tror det blev lite massuppfittning!

Vad är det för fel på att det är ekonomiskt försvarbart? Han skall ju pendla på den! Finns de som använder mc-n också som nyttofordon också, jag tex, ett roligare sådant. Jag försökte svara på vad han frågade efter, du uppfattade något annat. Vi har olika inställning till det här, vi som kör. Leve mångfalden och ge inte mej skit för att jag försöker svara på vad trådskaparen efterlyser.

Frid

edit;
Ser att jag var lite luddig också, liksom svarat både på ditt och trådstartarens inlägg.
 
Last edited:
Gör ett par tillägg;

Om du nu kikar på Diversion, varför inte titta på 900-an direkt. Tack vare kardanen slipper du kedjegegget, (inte helt oväsentligt om du kör 15 mil om dagen), och får en vridstark motor som lätt orkar 2 + packningen. Piggare än sitt rykte och totalt outslitlig och då är jag ingen större fan av Yamaha generellt. Vikt/ålder/effekt borde göra att du får pengar av försäkringsbolaget när den skall försäkras. Att pendla 15 mil på E6 och över sundet skall vara bekvämt.

När vi nu ändå är på Yamaha kan vi inte gå förbi Fazer 1000. Sitter likadant som på TDM, väldigt upprätt och har mer pulver än du behöver. I ngt engelskt test bromsade den ut mer än vad R1-an gjorde (!!), samma spis - olika använd. Ligger rätt bra i pris också. Kanske lite mer i försäkring men länet har en fördelaktig Yamaha-försäkring.

Vill också tillägga att jag vid närmare eftertanke tycker TRX/TDM -motorn är i trögaste laget för att passa till allt du vill ha ut av en hoj. Kan vara så att 900-an med insprut, (tror jag att den har), känns lite livaktigare.
 
Last edited:
jag tycker de är skönt att man inte måste ha nytt hela tiden, så mycke billigare å så slipper man den här "köpa_nytt_hystterin" min gamla knarr duger :)



tre-hjulingen med flak å dragkrok.
 
Köp en R1 -1998.
Tokbillig att försäkra, går bra ,ok körställning. Drar mkt olja iof men annars en kanon hoj.
 
Varför inte en VFR 800? Har ingen 800 själv men det verkar vara en hoj som stämmer bra in på dina krav.
 
Snart kommer den här tråden vara nio sidor lång, där alla rekommenderar sin egen hoj. Besök olika återförsäljare, känn på grejerna, fråga de vad de rekommenderar, kolla priser, ring försäkringsbolag. Känn efter vad du själv tycker om. Annars slutar det med att du har antingen köpt dig själv en Yamaha R1 eller KTM 625.

Förresten, du är inte sugen på en 625:a? Billig i försäkring och så... :tungan
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top