Det eviga tjatet om ny hoj!

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Tjenare! Går nu här till våren (trots att det är full snöstorm ute idag, 17 mars :mad: ) och funderar på att köpa ny hoj.
Jag tog mitt kort förra året och har sedan dess kört på en gammal Suzuki gs500L '84 som jag nu känner börjar bli pensionsmogen.
Vad jag letar efter är den ultimata hojen. Den skall vara ekonomisk (med hänseende till ägande och försäkring), den skall vara någerlunda billig i inköp (Budget på ca. 45.000), hon skall - när humöret sätter till - vara busig och väl lämpad för "aktiv" körning :yoparty :). Hade tänkte mig någonstans kring 600-800cc.
Men, och här kommer det stora MEN'et, jag skall även pendla till jobb med henne. Jag jobbar i danmark så en resa på totalt ca. 15 mil om dagen skall hon klara. Har väldigt gärna köpt en naken bushoj i stil med Ducati Monster eller Speed/Street Triple men undrar hur dessa är på långfärd? Vill även ha en ganska upprätt körställning (ligga ner kan jag göra i sängen!) Tänkte att den dagen tjejen samlar mod till sig att hänga med på en tur skall den ju naturligvis gå att skjutsa med också. Enkelt nog va? =)

Dem jag har kikat närmare på är:

Kawa ER6N
Yama FZS 600 Fazer '00-'04
Yama TDM850
Yama XJ600 Diversion

Vad tror ni om dessa kandidater? Vilken hade ni helst kör själv? Vilken tror ni är bekvämast i längden? Skriv gärna det ni känner till om hojjarna så hjälper ni mig en massa då de intrycken jag har fått genom att gå och kolla i butiken 10 minuter ofta inte stämmer överens med det intrycket man får när man ägt hojjen ett halvår.
Kom gärna med andra förslag som kan passa på mina kriterier!

Tack! :tummenupp

Jag hade tjackat ER6:an. Billig både i inköp och försäkring, snygg, bekväm körställning, lättkörd.

Köp den!

ER6:an helt klart snyggast av hojarna du rabblar upp

Varför inte ER6f. Den har ju allt som ER6n men lämpar sig bättre för pendling.

jag hade med satsat på er6f, lite skönare att sitta bakom kåpa.

Er6 orna ger onekligen mycket hoj för pengarna. :fakta

Billiga att försäkra också. Polaren har sin nollsjua helförsäkrad för tre kakor om året.. :)

Om jag skulle köra 15 mil varje dag så skulle jag valt en väldigt beväm och driftsäker hoj.
För 45.000:- bör man kunna få en hyfsat fin Blackbird. Visst, det är lite mer kubik men många har vittnat om att för små hojar bara leder till fler byten. Gör dig själv en tjänst och köp en riktig hoj fån början.

T ex:
http://www.blocket.se/vi/15323680.htm?ca=23_11_s&last=1

Det finns en för 48.000 i Kristianstad men det är den första årsmodellen och har förgasare isf insprut.

Med If´s Hondaförsäkring kommer du undan med ca 5000:- hel/hel.

Lycka till!!!

Last edited:

Lycka till!!!

Berätta resten ang den försäkringen också.:gnissla

Tycker inte riktigt det är rättvist att locka med de "låga" månadspremierna den märkesförsäkringen skyltar med utan att ta självriskbiten också..

Berätta resten ang den försäkringen också.:gnissla

Tycker inte riktigt det är rättvist att locka med de "låga" månadspremierna den märkesförsäkringen skyltar med utan att ta självriskbiten också..

Tjaa, eftersom blackbirden går under sporttouring så hamnar självrisken på 3-6 kkr. Inte dyrare än någon annanstans. Du tänker på självrisken på R cyklarna som ligger på 25 kkr. :tummenupp

Tjaa, eftersom blackbirden går under sporttouring så hamnar självrisken på 3-6 kkr. Inte dyrare än någon annanstans. Du tänker på självrisken på R cyklarna som ligger på 25 kkr. :tummenupp

Ofan. Jag har bara haft en cbr1000 där så det visste jag inte. Sorry my bad!:D

Om jag skulle köra 15 mil varje dag så skulle jag valt en väldigt beväm och driftsäker hoj.
För 45.000:- bör man kunna få en hyfsat fin Blackbird. Visst, det är lite mer kubik men många har vittnat om att för små hojar bara leder till fler byten. Gör dig själv en tjänst och köp en riktig hoj fån början.

T ex:
http://www.blocket.se/vi/15323680.htm?ca=23_11_s&last=1

Det finns en för 48.000 i Kristianstad men det är den första årsmodellen och har förgasare isf insprut.

Lycka till!!!

En liten fundering där. Vart skall man bo någonstans för att komma undan med 5000 kr hel/hel på en Blackbird och hur gammal skall man vara?? Lät lite väl billigt tyckte jag. Hade en Hornet 600 tidigare försäkrad genom IF och då hade jag en försäkring på runt 3500 kr om jag inte miss minner mig. Så känns lite orimligt med 5000 kr för Blackbirden då.

Om blackbirden i fråga är 4-10 år gammal och du bor utanför storstad och är över 35 år kostar den 5900:- hel/hel.
Samma förutsättningar men du är yngre än 35 år = 7080:-
(CB1100XX Blackbird går under Sport touring 2 i klassningen).
Allt enligt if's hemsida. (Honda märkesförsäkring)

Du kan få köpa min dunderkisse för 25k Då har du mycket pengar över till bensin och kan köra mycket!

Billig försäkring. 2500 halv/helår. jag är 22

Bekväm körställning. körde 50 mil utan problem!

Finns definitivt en leksida i hojen om man är på det humöret!

bara ett tips.

Jag hade tagit FZ6an, eller en TRX 850 istället för en TDM, fast det är kanske lite mycket ligga :ligga på den.

Du kan få köpa min dunderkisse för 25k Då har du mycket pengar över till bensin och kan köra mycket!

Billig försäkring. 2500 halv/helår. jag är 22

Bekväm körställning. körde 50 mil utan problem!

Finns definitivt en leksida i hojen om man är på det humöret!

bara ett tips.

Snart läge att köpa den av dig. Du försökte sälja den till mig tidigare, först för 27k och lite senare för 26k. Snart är det intressant.
Ironi-mode on
Ska låta det gå ett par månader till så är du kanske nere på 20k
Ironi-mode off.

:D

Snart läge att köpa den av dig. Du försökte sälja den till mig tidigare, först för 27k och lite senare för 26k. Snart är det intressant.
Ironi-mode on
Ska låta det gå ett par månader till så är du kanske nere på 20k
Ironi-mode off.

:D

Så fort snön försvinner kan du få den för 48k. Köper du den inte då låter jag Sovjet inkasso ta hand om saken!

Jag hade tagit FZ6an, eller en TRX 850 istället för en TDM, fast det är kanske lite mycket ligga :ligga på den.

Han skall ju skjutsa på den också, behövs lite kubik. Mycket sämre att skjutsa på än TRX-en finns faktiskt inte och det gäller både för passageraren och hur hojen uppför sej. Har en kompis med en TDM 850 och den överraskar alltid med att vara mer med än man tror, hyfsad att lasta och skjutsa på också. Ekonomin, 4 dl/mil tex! 900-an är ju ett snäpp upp ytterligare.

X-11an måste ju vara det hetaste tipset hittills. Kanske den mest underskattade hojen i nutid, lägg därtill Hondakvaliteten. Dessvärre passar inte den inte mej ergonomiskt, men jag är ju lite eh, speciell. Att skjutsa på en Er6 måste ju vara vad ketogan är för en värkbruten med sömnbrist, zzzzzzzzz.

XJR, Bandit, ZRX och givetvis gamla oljekylda GSXR, bra till det mesta på belagda vägar. Ska du pendla ett antal mil bör du nog kolla efter nåt med lite avlastande vindskydd, inte så bra för kortet, dock.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul