Det eviga problemet med mekplats

När jag flyttade hemifrån för en massa år sedan så behöll jag "mitt" garage hos morsan o farsan. Perfekt med folk som bor i villa och inte nyttjar garaget. Har konfiskerat det de senaste 10åren och de e guld värt.
Så leta upp nån pensionär och hyr in dig kanske? ;)

Jag hade hojen i en container förr men jag skulle aldrig få för mig att skruva i den, det är för smalt. Man höll ju på att bli tokig bara man skulle plocka av bakhjulet eller något.

Jag har ett garage på 100kvm som jag delar med 2 andra och betalar 1000kr månaden för. Nu har jag köpt ett hus utan garage men med 1000kvm gräsmatta. Det kliar ju lite i fingrarna att smälla upp ett 2 bilsgarage med arbetsutrymme. Jag vill leja bort allt eftersom jag har tillräckligt med projekt på huset för att dra igång ett bygge, hur mycket kan det kosta för ett sånt bygge och vad kan månadskostnaden för att låna till det bli? Känns som en dum affär att betala hyra för ett garage när jag kan betala av på mitt eget.

Frågan hjälper väl knappast trådstartaren så nu får man väl skäll igen :p

I storleksordningen 300 kkr och några hundringar per månad för ränta och amortering. Räntan ska gå upp mycket innan det blir lika dyrt som du betalar nu.

1000:-/m2 om du bygger själv. Mitt är på 20 m2. Plats för 2 hojar + liten bar!

Man köper en gammal Cheva Van för 15.000,-, med bollfransar och röd plysch. Träratt. Typ -89, gyllene år för byggbranschen och alla köpte hela paketet. ramp bak, bra belysning. Mekskåp, dessutom är parkeringen ordnad. Plus att man kan spara ihop 1500,- till soppa och bränna t.o.r Gälleråsen "när andan faller på".

Jag smällde upp ett 50m2 garage för runda slängar 120 000 ,men då gjorde jag allt själv ifrån grundgrävning till målning,och fick del hjälp av polare med elen.

Har nog haft lite tur med detta:D Bor i en central fin lgh med EGET varmgarage med gratis ström, men med tre hojar + arbetsbänk, verktyg, däck, cyklar, etc, etc så börjar jag bli lite trångbodd, ringde min hyresvärd o förklarade det för honom o inom en snar framtid har jag ett garage till (värme + el) 100m längre ner på gatan:rock

Bekanta till mej, lika väl jag själv har haft garage i steningemarina.
Vem som nu kan ha hand om det har jag inte en aning om, men vi pröjsa löjligt lite. Finns 4st garage där, tre stora för ca 1500/mån och ett mindre som är billigare. Priserna jag skriver är det som va för massa år sedan. Steninge marina ägs idag av steninge slott, tror Ingrid stokka är ansvarig för marinan. Garagen har tidigare hamnkapten haft ansvaret för, vem som kan vara det idag vet jag ej.

Var ute i garaget igår och bytte till vinterdäck. En kabelvinda låg på hojen:gnissla.

Nä nu går jag och smörar för värden i föreningen:kiss hon kanske fifflar lite med turlistan till garagen, mm varmgarage helt ensam.

Eller så ringer jag bonden jag hyrde av förut och kommer med mössan i hand. Får väl ställa upp å meka traktor och plocka flyghavre på sommarn.

Synd att allt e kallgarage hos han, men jag har alternativ allafall.

Måttade lite på skoj hur stort mitt nuvaranade garage är.
Längd: 5,5 m
Bredd: 2,5 m

En 20 fots container är ju:
Längd: 6,06 m
Bredd: 2,38 m (innerbredd)

En 40 fots container är:
Längd: 12,19 m
Bredd: 2,38 m (innerbredd)

Så jag skulle inte förlora så värst mycket bredd jämfört med nu.
En 40 fots med dess längd känns väldigt lockande...

Bekanta till mej, lika väl jag själv har haft garage i steningemarina.
Vem som nu kan ha hand om det har jag inte en aning om, men vi pröjsa löjligt lite. Finns 4st garage där, tre stora för ca 1500/mån och ett mindre som är billigare. Priserna jag skriver är det som va för massa år sedan. Steninge marina ägs idag av steninge slott, tror Ingrid stokka är ansvarig för marinan. Garagen har tidigare hamnkapten haft ansvaret för, vem som kan vara det idag vet jag ej.
Thnx :)
Jag skall ta och kolla in vad som finns där.

Last edited:
En gång i tiden fanns det ett större förråd av sjukvårdsmatriel mellan golfbaneinfarten och venngarn. Stället heter Nytorp om jag inte minns fel. Tror att något byggföretag hyr in sig där. Kan kanske vara värt att kolla in.

Vet att svinhuset vid svinrakan i rosersberg ska vara tomt, fråga bonden om han vill hyra ut.

En gång i tiden fanns det ett större förråd av sjukvårdsmatriel mellan golfbaneinfarten och venngarn. Stället heter Nytorp om jag inte minns fel. Tror att något byggföretag hyr in sig där. Kan kanske vara värt att kolla in.

Vet att svinhuset vid svinrakan i rosersberg ska vara tomt, fråga bonden om han vill hyra ut.

BIG thnx, skall kolla in båda.

Är inte svinhuset stall numera eller blandar jag ihop husen ?

Håller även på att kolla runt lite på olika ställen där man skulle kunna ställa en containerfan ifall det blir aktuellt.
Nu är det ingen brådska med att skaffa mekgarage ännu, men nästa sommar blir jag troligtvis av med kallgaraget så tills dess måste det nog lösas.

Hittade ett ställe där jag skall kolla upp vem som äger marken och ifall de kan tänkas hyra ut. Det är oanvänt sedan 15 år tillbaka och ligger ok till. (Ifall ni vet vart det är så uppskatar jag att ni inte berättar det här)

Bifogat

• TEMP_1.jpg
    TEMP_1.jpg
    122.8 KB · Visningar: 155
Är inte svinhuset stall numera eller blandar jag ihop husen ?
Nej ,den byggnad som är närmast motorvägen ska enligt uppgift vara tom. Har en kollega som känner bonden,så det är därifrån jag har hört detta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT