Det eviga problemet med mekplats

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur får man tag på ett vettigt mekgarage nuförtiden ?

Jag hyr bara ett vanligt kallgarage där man inte får göra i princip något förutom att förvara fordonet.
Nu gör man ju givetvis lite mer men att slipa, svetsa eller dylikt är tokförbjudet.

Vart kan man få tag i ett vettigt garage där man får meka lite ?
Skulle kunna nöja mig med en mindre lokal men budgetten spricker gärna då alla dessa är lite dyra här omkring Arlanda.

Och varför skulle man inte kunna köpa en 20/40 fots container och ha den som garage. Att hyra lite mark för uppställning borde ju inte kosta skjortan.
Sen lägger man golv, drar in el, ventilation och hyggliga lås på skiten.
Att hyra outnyttjad mark på något industriområde borde ju inte vara omöjligt.
Det borde väl fungera eller..?

Jag har haft container som "garage" ett tag. Funkar klockret. Dock så stod den på mina föräldrars tomt. Problemet är ju att du måste hyra plats där du kan ha tillgång till el och helst inte för avsides. Jag drog en fet byggströmskabel och fixade kontakt. Det går att isolera skiten okcså om man vill och så ett element.

Last edited:
Wiseguy skrev:
Hur får man tag på ett vettigt mekgarage nuförtiden ?

Jag hyr bara ett vanligt kallgarage där man inte får göra i princip något förutom att förvara fordonet.
Nu gör man ju givetvis lite mer men att slipa, svetsa eller dylikt är tokförbjudet.

Vart kan man få tag i ett vettigt garage där man får meka lite ?
Skulle kunna nöja mig med en mindre lokal men budgetten spricker gärna då alla dessa är lite dyra här omkring Arlanda.

Och varför skulle man inte kunna köpa en 20/40 fots container och ha den som garage. Att hyra lite mark för uppställning borde ju inte kosta skjortan.
Sen lägger man golv, drar in el, ventilation och hyggliga lås på skiten.
Att hyra outnyttjad mark på något industriområde borde ju inte vara omöjligt.
Det borde väl fungera eller..?

Beror väl lite på. Detta med att inte ha ett garage eller förvaringsutrymme är ju i väldigt stor utsträckning ett storstadsproblem där största allmänheten av byggnader är hyreshus.

Alternativen som finns är väl följande:

• Flytta norrut till en billig villa.
  • Gå med i motorsällskap / förening som har stor lokal med tillgång till maskiner och svets.
  • Hyr svindyrt varmgarage av någon som har gott om plats men är för snål att låna ut gratis.

Funderar du på att köpa en container så kan du lika gärna köpa en riktig barrack som redan har golv, värme och isolering. Då är det ju bara köra in hojen och börja skruva. Uppställningsplats ordnas nog lättast om du har kontakter i rätt branch (företag med tillgång till stora ytor) eller känner nån med stor tomt.

Problemet är väl att det kan bli lite långt bort. Man vill ju inte gärna va för långt borta om det brinner eller så att säga...

Det skulle kunna gå med Suregard storage, men har du otur så gnäller de och det är rätt dyrt. Container är inte så dyrt att köpa och rel lätt att sälja sen. Det finns bostadscontainers men de är dyra. Fast då har du allt färdigt inkl ström och vent.

Det är synd att man inte kan rekomendera venngarn, för där finns det mycket av det du söker. Förmodligen svindyrt och helt opålitliga som hyresvärdar

Är det verkligen så ont om garage i Sthlm?
Här finns det hur mycket som helst, hyr för tillfället 85m2 med tryckluft och el för 2500 med två kompisar.
Men däremot betydligt färre personer att åka hoj med...

"Det finns bostadscontainers men de är dyra"

Hahaha Hur coolt hade det inte vart o kunna säga att jag bor i en container vill du föja mig hem!? :gnissla

Fast ännu coolare vore det att gå på något inneställe och montera ihop en story om att man bor i värsta designervillan med pool...sedan anländer man till containern i taxin och bara säger..."Så jag ljög lite..." *asg*

• Flytta norrut till en billig villa.
  • Gå med i motorsällskap / förening som har stor lokal med tillgång till maskiner och svets.
  • Hyr svindyrt varmgarage av någon som har gott om plats men är för snål att låna ut gratis.

Funderar du på att köpa en container så kan du lika gärna köpa en riktig barrack som redan har golv, värme och isolering. Då är det ju bara köra in hojen och börja skruva. Uppställningsplats ordnas nog lättast om du har kontakter i rätt branch (företag med tillgång till stora ytor) eller känner nån med stor tomt.

Problemet är väl att det kan bli lite långt bort. Man vill ju inte gärna va för långt borta om det brinner eller så att säga...
Flytta norrut....nej
Gå med i en klubb.....nja, vill gärna ha mina prylar i fred samt att ibland vill jag vara enstöring/eremit.

De flesta varmgarage här är under hyreshus eller vid villor och de vill inte ha en hojbyggande snubbe mekandes där.

Barrack är oftast dyrare än en container. Fast man kan ju ha tur också.

Hitta plats kan iofs vara knepigt men jag har konstigt nog ganska bra koll vart det finns lediga områden häromkring. Det gäller bara övertyga markägaren att det är en bra deal för dem. Finns väldigt mycket expansiva industriområden i närheten där man säkert skulle kunna få hyra några meter att ställa en container på. Eventuellt får man fråga någon bonde ifall man kan ställa den på hans mark.
Distansen är inte så värst viktig, jag har ändå kort rycktid jämfört med de flesta väktarbolag i området.

Det är synd att man inte kan rekomendera venngarn, för där finns det mycket av det du söker. Förmodligen svindyrt och helt opålitliga som hyresvärdar
Venngarn har alltid varit lite intressant, lite i dyraste laget och nu när de ligger under tvångsförvaltning vill jag inte ha så värst mycket med dem att göra innan den delen har löst sig.
Dessutom så är ju klientelet därute inte det man vil ha i närheten av hoj och verktyg.

Flytta norrut....nej
Gå med i en klubb.....nja, vill gärna ha mina prylar i fred samt att ibland vill jag vara enstöring/eremit.

De flesta varmgarage här är under hyreshus eller vid villor och de vill inte ha en hojbyggande snubbe mekandes där.

Barrack är oftast dyrare än en container. Fast man kan ju ha tur också

Hade du bott här uppe i regionen fick du husera hos mig. 7x4,5m garage yta plus 5x4,5m hobbyrum. Å andra sidan, bodde du här hade du förmodligen eget garage. Få hus som inte har det, och det är nästan uteslutande villor här uppe. :krama

Vad gäller klubb så kan jag väl hålla med till viss del, men är det vettigt folk med samma intressen så brukar dom kunna skilja på ditt och mitt. En fördel dock om man känner människorna och vet vad det är för några. Jag skulle ju inte parkera mitt bygge och mina verktyg vars som helst heller.

Så här har jag det. :banana

ev slipning, målning sker i förrådet i källaren :P

Problemet är ju bara att det inte är så poppis om man vill provstarta. :D

Bifogat

• P1030063.jpg
    P1030063.jpg
    223.7 KB · Visningar: 314
Så här har jag det. :banana

ev slipning, målning sker i förrådet i källaren :P

Problemet är ju bara att det inte är så poppis om man vill provstarta. :D
Jag har numera sambo så det där går bort. Hade dock liknande när jag var singel, bildbevis finns i vinterförvaring i lägenhet-tråden.

Jag vill ha någonstans jag kan svetsa, eller rättare sagt lära mig svetsa. Måla lite är inte heller fel och slipa.

Tänk er dessa med lite tillputsning och färg.
http://www.blocket.se/uppsala/20_fots_container__isolerad_24491275.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Forrads_container_22696748.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Forrads_container_19899096.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Container_40_fot__internationell_standard_24455393.htm?ca=11&w=2

Noterade nu att en 20 fotare är större än det garaget jag har nu :banana
20 fot innerutrymme
Längd: 5,90 m
Bredd: 2,35 m
VOLYM: 33 m3

Jag har garage i ett uthus på landet. Kostar nästan inget, ligger bra till i förhållande till banan, och ett par garagepolare jag litar på. Isolerat men ingen uppvärmning, men det går ju att ordna själv om man är frusen. Och hyresvärden kommer och bjuder på äpplen och plommon ur trädgården då och då. :)

De där ställena är ju inte alldeles lätta att hitta utan kontakter tyvärr, men det finns förmodligen hur många som helst. Ta på bästa svärmorsminen och åk runt och knacka dörr.

Last edited:
Jag har alltid hyrt in mig i gemensamma lokaler. Typ motorgårdar, mekgarageföreningar och så. I dagsläget har jag sedan 6 år min hoj, svets, verktyg etc i ett sådan hojgarage har i stan där jag hyr plats. I synnerhet om du vill lära dig tex svetsa etc så är det ju verkligen lämpligt att hyra plats/bås i ett hotrod-, el hojgarage.

Ikväll var jag i hojgaraget och byggde avgassystem åt en kompis 1198, nästa gång hjälper han mig med ngt.
I garaget har vi fikarum, tv, pentry, tvättplatta, arbetsbänk, pelarborr etc. Ca 30 hojåkare är vi, allt från dragbikes till cross- och banhojar, motarder etc. Alltid ngn där att tjabba med om man till skillnad från mig är socialt lagd.

Bästa alternativet om man bor i stan tycker jag.

/J

Jag har numera sambo så det där går bort. Hade dock liknande när jag var singel, bildbevis finns i vinterförvaring i lägenhet-tråden.

Jag vill ha någonstans jag kan svetsa, eller rättare sagt lära mig svetsa. Måla lite är inte heller fel och slipa.

Tänk er dessa med lite tillputsning och färg.
http://www.blocket.se/uppsala/20_fots_container__isolerad_24491275.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Forrads_container_22696748.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Forrads_container_19899096.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Container_40_fot__internationell_standard_24455393.htm?ca=11&w=2

Noterade nu att en 20 fotare är större än det garaget jag har nu :banana
20 fot innerutrymme
Längd: 5,90 m
Bredd: 2,35 m
VOLYM: 33 m3

Last edited:
Jag har ett garage på 120m3 som delas på 8 st. Känner de flesta ytligt.
Det funkade bra i början, men har nu spårat ur.

Vissa breder ut sig, slipdamm över allt etc.. Hur kommer man ifrån sånt?

Letar nu ensam garage där man får vara själv, inga försvunna verktyg eller slip- lackdamm.

Letar nu ensam garage där man får vara själv, inga försvunna verktyg eller slip- lackdamm.

Det är just det där jag försöker undvika.

Sen visst, det finns de här drömgaragen där man verkligen har de rätta människorna som inspirerar och hjälper en att göra underverk med sin hoj. Fast de är bara så svåra att hitta.

Polaren hade ett sådant sådant här i trakterna med gamla låsbara stallbås till varje person som hyrde. Tyvärr lades det ned när gammelbonden trillade av pinn och sönerna sålde hela jordbruket.

Jag hyrde gemensahets garage förut när jag mekade raggarbil. Säger bara en sak.. Aldrig igen.

Ingenting fick vara ifred.
man fick ägna halva tiden att springa runti garaget för leta upp sina grejer som andra hade "lånat".

Att hitta ett gäng som går ihop om ett gemensamt garage är skitsvårt.
För att få det att funka måste någon vara "boss" alla andra måste lägga upp minst 2 månaders förskottshyra och sen vara beredd på att om man bryter mot gemensamma regler åker man ut.
Jag vet att det låter hårt men det är det enda sättet jag vet det kan fungera.

Jag har nu för tiden garage i villan där jag kan lämna allt och komma tillbaka ett halvår senare om jag känner för det och allt kommer ligga på samma ställe som det gjorde när jag stängde garage porten sist.

Så.. Hur korkat det än låter så är det bästa alternativet precis som nån skrev innan.
Köp ett hus med bra garage så har du löst problemet en gång för alla.

Så.. Hur korkat det än låter så är det bästa alternativet precis som nån skrev innan.
Köp ett hus med bra garage så har du löst problemet en gång för alla.
Har liksom inte 3-5 mille att lägga på ett hus just nu.
Så det får bli någon annan lösning på mekplats-problemet.

Last edited:

Ja sånt där är ett oskick, man måste ju ha ömsesidig respekt för varandra och varandras grejor. Samt inte lägga saker på gemensamma ytor. Om ngn breder ut sig eller tjuvlånar andras grejor så är det bara att säga till direkt. Vi hade ett sådant fall men han fick lov att hyra en egen lokal...

Helt riktigt att man måste ha tydliga regler samt ngn som är boss alternativt ha en styrelse bestående av några medlemmar.

De sista två garageföreningarna jag varit medlem i har funkat bra. Vissa garage jag varit på besök hos inför ev medlemskap har jag nobbat. Man kan liksom se på platserna hur det är fatt. Är tex allt inlåst och ingen ens vågar ha en kedjesprayburk framme, ja då vet jag att gruppmedlemmarna inte litar på varandra. Att gruppen inte har ngn sammanhållning. Såna garage vill jag inte vara medlem i. Oftas är det rätt bra ordning i hojgaragen innanför tullarna, det är för dyra hyror för de riktiga strulpellarna

Bodde jag på landet där man kan köpa en villa med garage för bara 1-2 miljoner så hade jag ju förstås byggt upp ett eget mekgarage på tomten. Det är ju dumt att inte utnyttja sin investering.

Ikväll blir det nog ned till hojgaraget och bygga vidare på garagegrannens ducce-avgassystem. Igår körde vi till midnatt, rätt skönt att stå och gemensamt klura ut lösningar, svetsa och öppna ett sexpack.

Hos oss är ordningsproblemet att bossen är den stora skrotsamlaren :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey