Det eviga broms problemet..

Det där är ett standardproblem på i princip alla S3/Daytona.
Finns säkert några tips i S3 tråden.

Spänna upp bromshandtaget med buntband/snöre/dylikt
så fort man parkerat och låta den stå så tills man kör
nästa gång funkar för många.
Det har jag gjort i några år och det funkar men är kanske
inte en långsiktig lösning på problemet.

Annars är det byta pump som gäller. Det har jag gjort nu gjort på
mina.

Har renoverat huvud cylinder. Såg super ut inuti. Har även luftat uppifrån , nerifrån , vid banjon, vinklat pumpen ,lossat oken å vinklat dom, haft ur klossar å tryck baklänges med kolvarna.
Och det blev bättre men långt ifrån bra:va
Tror jag låter det bero en stund och fixar lite annat småfix.:gnissla
Får nog byta pump till nån större.:confused:
Skall även lära mig något annat språk så man kan fylla på med fula ord......................................

Hur mycket har du kört med den? Det kan försvinna av sig själv förutsatt att det inte är luft eller vatten i den nu så klart...

Inte fatt jag tror att det hjälper men har du provat öppna nipplarna och sen trycka in handtaget och stänga dom igen?

Jag har det klassiska Speed triple problemet med mina svampiga bromsar men det ska ju bara gälla på årsmodell 2005/2006. Inte hört att folk har problem med tidigare modeller. På 05/06 ligger problemet nere i bromsoken. Jag har fått min bromspump bytt på goodwill på Triumph center i länna och det gjorde nada. Har nu köpt ett par Gsxr 1000 bromsok från 2005. De passar bolt on. Man behöver bara längre bromsslangar. Får slangarna på fredag :)

http://www.triumphrat.net/speed-triple-forum/99298-gsxr-brake-upgrade-for-07-speedy.html

Ett sätt att testa om det är samma fel på din är att pumpa ut kolvarna lite o göra rent dem. Funkar det bra i typ 50 mil så är det nog samma fel.

Last edited:
Bara en tanke

Jag har haft en -06 och har en -06 och inte haft svampiga bromsar som jag reagerat på.

Dock bytte jag till Pazzo shorties nästa direCkt på den jag har nu och på den blir hantaget tvärstumt bara man trycker in det lite.

Sen läser man om alla som har problem på detta på triplar -05/-06 och alla möjliga åtgärder för att fixa det

Lufta, byta kolvar, byta pump, ........ och för en del funkar det ena men inte för andra.

Jag äri grund och botten hydraultekniker så jag har lite kunskap om det och bromsarna är ju ren hydraulik.

För att detta med luftning, påfyllning och evakuering av bromsvätska skall fungera är det ju viktigt att huvudcylindern kommer i ett sådant läge att bromsvätskebehållaren kan komunicera med bromssystemet då man inte bromsar, dessutom utan att det kommerin luft.

Det kan ju vara så att det finns ett mekaniskt tolerans problem i själva greppet, dess axel och kontaktpunkten mot huvudcylinderns kolv.

Detta skulle ju kunna förklara varför en del inte har något problem och och olika fixar funkar ibland permanent, ibland tillfälligt och ibland inte alls. Man roddar med fel grej och råkar få ur luften medan man roddar.

Det är ju inte så att Triumph har tillverkat vare sig ok eller huvudcylinder domhar ju bara köpt in det som alla dom andra. Däremot har dom säkert designat grepp och fästen.

Jag har haft en -06 och har en -06 och inte haft svampiga bromsar som jag reagerat på.

Dock bytte jag till Pazzo shorties nästa direCkt på den jag har nu och på den blir hantaget tvärstumt bara man trycker in det lite.

Sen läser man om alla som har problem på detta på triplar -05/-06 och alla möjliga åtgärder för att fixa det

Lufta, byta kolvar, byta pump, ........ och för en del funkar det ena men inte för andra.

Jag äri grund och botten hydraultekniker så jag har lite kunskap om det och bromsarna är ju ren hydraulik.

För att detta med luftning, påfyllning och evakuering av bromsvätska skall fungera är det ju viktigt att huvudcylindern kommer i ett sådant läge att bromsvätskebehållaren kan komunicera med bromssystemet då man inte bromsar, dessutom utan att det kommerin luft.

Det kan ju vara så att det finns ett mekaniskt tolerans problem i själva greppet, dess axel och kontaktpunkten mot huvudcylinderns kolv.

Detta skulle ju kunna förklara varför en del inte har något problem och och olika fixar funkar ibland permanent, ibland tillfälligt och ibland inte alls. Man roddar med fel grej och råkar få ur luften medan man roddar.

Det är ju inte så att Triumph har tillverkat vare sig ok eller huvudcylinder domhar ju bara köpt in det som alla dom andra. Däremot har dom säkert designat grepp och fästen.

Jag har Pazzo . Men grund problemet var egentligen när vi va på G-åsen förra året. (Träffade någon konstig prick där med en blå triple:D). Bromsarna kollapsade vid sista passet. Visade sig att ett ok hadde börjat läcka. Renoverade båda oken så där finns inga problem. Däremot har jag haft funderingar på om inte huvudcyllen kommer ut till "yttetrsta"läget. Men tycker även att den ger för lite när jag luftar. Tänkte prova med en annan iallafall.

Kanske dåliga slangar som flexar.:confused:

Hmm funderar på detta igen men det är ju väldans svårt att se på dessa.
Får nog prova dom på något sätt. Tycker att man borde få det att fungera när det engång har gjort det.:va

Kom bara att tänka på att jag någonstans har hört att det är viss skillnad på bromsvätska och bromsvätska,och att man kan få en bättre vätska om man lägger en slant till.

Kanske någon kan kommentera huruvida det stämmer eller inte?

Kom bara att tänka på att jag någonstans har hört att det är viss skillnad på bromsvätska och bromsvätska,och att man kan få en bättre vätska om man lägger en slant till.

Nja, jag har inte märkt nån skilllnad på biltemas eller wurths.. Har ändå tömt 10l av vardera

Ibland jävlas det nåt sjukt när man luftar bromsar..

Ibland får man plocka loss oken och slangarna för att hålla dom ovanför pumpen när man luftar. Då brukar det nästan alltid ge sig

Strips runt bromshandtaget över natten har du provat antar jag..

Nja, jag har inte märkt nån skilllnad på biltemas eller wurths.. Har ändå tömt 10l av vardera

Ibland jävlas det nåt sjukt när man luftar bromsar..

Ibland får man plocka loss oken och slangarna för att hålla dom ovanför pumpen när man luftar. Då brukar det nästan alltid ge sig

Strips runt bromshandtaget över natten har du provat antar jag..

Oja. Det finns nog inget som jag inte har provat nu. Men ger mig inte riktigt ännu. Har planer på slangbyte köra dubbla slangar från pumpen istället för byglingen över oken. Återkommer när jag fått fixat slangarna.

Tänkte skriva men så mindes jag detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska
som är redan färdigskrivet...
De krav som ställs (bl a på kokpunkt) är förstås minimikrav och det kan förstås uppfyllas med större eller mindre marginal. :rolleyes:
Precis som hos smörjolja.
Såg nånstans för mycket länge sedan en test av bromsvätskor och just kokp skillnaden var relativt stor och även då med viss % fukt i vätskan.
Har inget minne av att resultatet vs "märket" var på något sätt extremt korrelerat..

För de som har alldeles för mkt fritid:
http://www.google.se/#hl=sv&q=test+brake+fluid&start=10&sa=N&fp=42b23b85d48b93f1

Var hos S-racing och beställde slangar igår. Tittade på en ISR pump:Bugar Det är ju så man hoppas att felet sitter där:va

Det där är ett standardproblem på i princip alla S3/Daytona.
Finns säkert några tips i S3 tråden.

Spänna upp bromshandtaget med buntband/snöre/dylikt
så fort man parkerat och låta den stå så tills man kör
nästa gång funkar för många.

Det har jag gjort i några år och det funkar men är kanske
inte en långsiktig lösning på problemet.

Annars är det byta pump som gäller. Det har jag gjort nu gjort på
mina.

Fråga på ovanstående....vad är det som skulle göra detta bättre..? Inget ifrågasättande om att det skulle funka utan för egen lärdoms skull.
Har nämligen problem med frambromsen på ena duccen att den är för svampig och med dålig bromsverkan trots att det känns som jag gjort allt, luftat som en galning på alla de vis och kollat allt annat. Ska förvisso inhandla bättre belägg men med identiska på andra duccen har jag betydligt bättre bromsverkan på den.

Tänkte skriva men så mindes jag detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska
som är redan färdigskrivet...

Jag trodde jag visste indelningen mellan klassningarna men när jag läser detta blir jag konfunderad. Stämmer det att 5 är en äldre klassning än fyran?

"DOT 5 är en silikonbaserad, ickehygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.

DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass
."

Man inser snabbt att branchen borde styras upp. De döper en klasssning till "5" innan de har en fyra, sen skapar de en klass 5.1 som de inte vill annonsera om för att det liknar den mycket äldre femman i namn.

Måste ha varit en kvinna som haft en bestämmande position där :fakta

Jaha nu är slangarna bytta och systemet luftat igen:rolleyes:
Blev ju mycket bättre men inte så bra som jag vill.:va
Tror nog att gömmer sig nån luftbubbla någonstans:mad:
Men nu går den iallafall att köra. Får väl köra en stund och prova att lufta igen. Annars blir det ISR pump:tungan

Höll också på med bromsarna i helgen. Bytte bromsvätska och luftade. Jag gjorde så att jag sög ut den gamla vätskan direkt från nippeln vilket fungerade bra. Sen försökte jag mig på att göra samma sak när jag skulle fylla på ny vätska, nämligen att spruta in via nippeln men jag tyckte att det var lite segt och fungerade inge vidare så jag öppnade locket uppe vi handtaget och fyllde upp med ny vätska där. Sen gjorde jag på det gamla hederliga sättet när jag skulle lufta. Tog en slang och satte på nippeln sen tryckte jag ner den andra änden på slangen i den gamla bromsvätskan så ingen luft skulle kunna smita in. Pumpade på handtaget tills jag hade tryck. Öppnade nippeln, stängde och pumpade igen. Ja ni vet säkert hur den metoden fungerar:=). Nu känns bromsen mycket bättre än tidigare men tycker fortfarande att den inte är 100% . Ska testa att lufta uppe vid banjo bulten också efter att ha läst era tips här. Sen kan det ju vara så också att bromscyl osv börjar bli slitet eftersom att det är ju en gammal hoj.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back