Det eviga broms problemet..

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ja då var man där igen. Fick inte ordning riktigt på bromsen förra året. Har nu luftat igen efter konstens alla regler men ................
Svampig är den ändå. Någon som har några tips? HAr haft loss oken å lyft dom -vinklat -vridigt och vänt=ingen luft. Kan det bli luftficka i huvudcylindern tro? Tycker iof att den borde försvunnit om man kör igenom 1och1/2 l bromsvätska.
Finns inga läckage och slangarna sväller inte någonstans .
Det är en Triumph Speedtriple-03.
Annars slutar det med ISR ok å pump. Går ju ialla fall å lufta på vanligt vis.

Har du testat att lufta nerifrån och upp? Alltså trycka in bromsvätska genom luftningsnippeln?

Hur pass svampig är den då? Kan du vid körning trycka den ända in mot handtaget? Har den varit bättre någon gång? När blev den isf sämre?

• Gilla
Reaktioner: R2
Säger inte att, men det kan, vara så att du kör på "andrapackningen" i bromsscylindern..
Dvs cyl är sliten och det kommer in ny luft via handtaget..
Inte för at jag vill ställa till med mer jobb men öppna bromscyl vid handtaget torka rent och granska loppet noga. Mycket noga.
Inga repor, bra packningar ska det vara..
Been there done that...efter ett antal fula ord..:rolleyes:

Last edited by a moderator:
Hur pass svampig är den då? Kan du vid körning trycka den ända in mot handtaget? Har den varit bättre någon gång? När blev den isf sämre?

Renoverade oken förra året. Efter det så har den aldrig vart ok. Om jag tar i lite så går greppet hela vägen in till hantaget.
Blir nog till att riva huvudcylinder idag.

Säger inte att, men det kan, vara så att du kör på "andrapackningen" i bromsscylindern..
Dvs cyl är sliten och det kommer in ny luft via handtaget..
Inte för at jag vill ställa till med mer jobb men öppna bromscyl vid handtaget torka rent och granska loppet noga. Mycket noga.
Inga repor, bra packningar ska det vara..
Been there done that...efter ett antal fula ord..:rolleyes:

Ja får väl riva den idag för inspektion. Har fixat mya packningar så man ska va på säkra sidan. Hoppas på detta löser problemet för mina fula ord börjar sina.:näsblod

Last edited:
Läste lite tips på ett annat forum om att få ut den sista luften nere i oken.

Thorough bleeding.
- Get the 3" wide, stiff (thick) putty knife from hardware store.
- unbolt caliper (lines stay on!), suspend on bungie cord at forks.
- insert putty knife between pads, pump lever until held firmly. Pay attention to keep pistons clamp evenly from both sides, so they won't fall out of cavity (keep putty knife centered, resist push to side).
- now bleed the brakes as usual, starting with nipple at master cylinder, then continuing at caliper.
- when clear fluid visible, no bubbles, push pistons all the way in (careful eye on reservoir, so it won't overflow). Mount calipers back on rotors, don't squeeze lever yet).
- open nipple, squeeze lever. This should evacuate air bubbles pushed from caliper into line. Close nipple, continue bleeding as normal.
- repeat for the other caliper.
This procedure should fill all nooks in caliper with fluid, moving trapped air bubbles toward line. Piston push-in step then moves them into line. It finally worked for me. For fresh fill you may need to repeat next day.

Kollat av slangen? Den kan ju börja bli lite gammal och svikta lite.

Japp inga fel.

Läste lite tips på ett annat forum om att få ut den sista luften nere i oken.

Thorough bleeding.
- Get the 3" wide, stiff (thick) putty knife from hardware store.
- unbolt caliper (lines stay on!), suspend on bungie cord at forks.
- insert putty knife between pads, pump lever until held firmly. Pay attention to keep pistons clamp evenly from both sides, so they won't fall out of cavity (keep putty knife centered, resist push to side).
- now bleed the brakes as usual, starting with nipple at master cylinder, then continuing at caliper.
- when clear fluid visible, no bubbles, push pistons all the way in (careful eye on reservoir, so it won't overflow). Mount calipers back on rotors, don't squeeze lever yet).
- open nipple, squeeze lever. This should evacuate air bubbles pushed from caliper into line. Close nipple, continue bleeding as normal.
- repeat for the other caliper.
This procedure should fill all nooks in caliper with fluid, moving trapped air bubbles toward line. Piston push-in step then moves them into line. It finally worked for me. For fresh fill you may need to repeat next day.

Har gjort .
har dock ingen luftnippel i huvudcyllen.

Last edited:
Jag brukar alltid fylla på olja med öppna ventiler sen låter jag det själv troppa i några minuter, sen stänger jag och gör hela luftningsproceduren.

Skulle inte detta fungera är huvudcyl sliten, spruta såpa och titta så att det inte bubblar.
Huvudcyl är väldigt utsatt så dom borde väl ryka med åren..

mvh Andy

Jag brukar alltid fylla på olja med öppna ventiler sen låter jag det själv troppa i några minuter, sen stänger jag och gör hela luftningsproceduren.

Skulle inte detta fungera är huvudcyl sliten, spruta såpa och titta så att det inte bubblar.

mvh Andy

Har en tanke åt det hållet. Det är ju väldans vanligt på bilar när man luftar. Pedalen går ju ibotten då och där samlas lite godis:rolleyes:

mvh Andy

Olja?
Du menar väl bromsvätska ;)

Har man olja i systemet, då har man iaf problem med bromsarna :näsblod

Ofta är det luft uppe i bromspumpen. Börja med att med locket av, tryck in bromshandtaget och sen med andra handen kläm åt gummislangen till behållaren. "Pumpa"/ kläm flera gånger, många gånger kommer det upp luftbubblor. Nästa steg är att vira en ren torr trasa runt banjobulten på pumpen sen håll in bromshandtaget så du har tryck sen sakta lossa banjobulten tills handtagen sakta går inåt, dra åt banjobulten innan handtaget tar i botten.Gör om några gånger , brukar många gånger bli bättre. Se till att torka bort all vätska som läckt ut.

Skall grejja i em-återkommer..........:tummenupp

På min zx10r fick jag lossa bromspumpen och vrida/vinkla den under luftningen för att fåbort all luft, jag var nog lika desperat som du och hade börjat titta på nya Isr eller Brembo pumpar.

Min blev kanon när jag fickbort den sista lilla bubblan i pumpen.
Jag provade att fylla från oket och "som vanligt" med det funkade inte 100%.

Lycka till Mvh Ulf

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back