Det där med avgassystem (fyrtakt)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Det har funnits olika varianter genom åren, ett rör per cylinder, avstämda system (titta på F1 exhaust), men ibland ser man skumma system. Ex två rör som går ihop i ett men har ett tvärgående rör innan denna ihopkoppling (R1200S) - någon som fattar varför? Ducati två-cylindriga där två rör går ihop i ett "kryss" och sedan delar upp i två igen, där blir rörlängderna innan "krysset" väldigt olika - finns det någon poäng?
Honda VTR verkar ha två lika långa (separata??)
Fyrcylindriga hojar verkar vara mer lika - dvs fyra lika långa pipor som går ihop i (oftast) en
Eller är det katalysatorn som ställer till det? Dvs alla rör går till samma kat eftersom den som komponent är dyyyyyr
Skulle vara intressant att höra om någon vet...

Det har funnits olika varianter genom åren, ett rör per cylinder, avstämda system (titta på F1 exhaust), men ibland ser man skumma system. Ex två rör som går ihop i ett men har ett tvärgående rör innan denna ihopkoppling (R1200S) - någon som fattar varför? Ducati två-cylindriga där två rör går ihop i ett "kryss" och sedan delar upp i två igen, där blir rörlängderna innan "krysset" väldigt olika - finns det någon poäng?
Honda VTR verkar ha två lika långa (separata??)
Fyrcylindriga hojar verkar vara mer lika - dvs fyra lika långa pipor som går ihop i (oftast) en
Eller är det katalysatorn som ställer till det? Dvs alla rör går till samma kat eftersom den som komponent är dyyyyyr
Skulle vara intressant att höra om någon vet...
Mystiska rördragningar fanns långt före katalysator så det kan du nog stryka, men märkligt många olika finns det onekligen

Myten om avgassystemens betydelse hänger kvar från tvåtaktstiden.
Men då kan man undra varför ex BMW (som gjort många rationaliseringar för att få ner kostnaden - och ibland kvaliteten som följd) gör en sådan här lösning?
Bilden visar Acra-system, men BMW:s är lika - vad farao är tvärröret till för???

Men då kan man undra varför ex BMW (som gjort många rationaliseringar för att få ner kostnaden - och ibland kvaliteten som följd) gör en sådan här lösning?
Bilden visar Acra-system, men BMW:s är lika - vad farao är tvärröret till för???
Tvärröret är till för att minska baktrycket. När högercylindern smäller är det "ledigt" och inget övertryck i vänstra grenröret, så genom att leda avgaserna dit ökar flödet. Kan ge nån %, men inget man märker såklart.

tvärröret är till för (dom som tror på det) att lågfarts/mellanregister blir mer vrid i. men vanligtvis så blir toppeffekten lidande av utjämninigsröret

Avgassystem anpassar man för användningsområdet. Man kopplar ihop dem för att avgaspulser ska ha fart nog att dra med avgaser från andra cylindrar. Givetvis varierar det med varvtalet så man ska göra rätt utformning för sin användning.

Tvärröret är till för att minska baktrycket. När högercylindern smäller är det "ledigt" och inget övertryck i vänstra grenröret, så genom att leda avgaserna dit ökar flödet. Kan ge nån %, men inget man märker såklart.
Jag tror på vad du säger, men lösningen ser helt kaiko ut - flöde, oavsett det är gaser eller vätskor gillar inte 90-gradersböjar. Men visst, iom att kat o ljuddämpare bromsar upp lite längre bak i systemet så kanske man har viss nytta av lite extra utrymme. Men ack så fult
Så här skall det se ut https://twowheelsplus.blogspot.com/2011/07/objet-dart-ptiii-snakepit.html

Ja, det har funnits olika skolor av pulsutjämingsrör, och huruvida dom har gjort något på effekten är väl tveksamt, men på en del fordon blir ljudet kajko om man tar bort dom.

Jag har för mig att det var Alfa's V6 dom jämförde i en film på YouTube med/utan pulsutjämningsrör emellan, och den lät rent av illa utan.

Inbillar mig att det idag med Euroregler mm. krävs lösningar för att få ner både utsläpp och oljud. Vill man åt mer effekt så dumpa katten. Den om något försämrar flödet. Sen mapp på det. :D

Inbillar mig att det idag med Euroregler mm. krävs lösningar för att få ner både utsläpp och oljud. Vill man åt mer effekt så dumpa katten. Den om något försämrar flödet. Sen mapp på det. :D
Är det där verkligen en empiriskt bevisad sanning? Försöker man läsa på så hittar man ungefär lika många som säger att man får massor med mer effekt som säger att det inte gör någon skillnad alls. Jag har ju svårt att tänka mig att man på en modern hoj lägger ner stora pengar på att optimera motorn, och sen bara kastar bort det med en raggsocka i avgassystemet.

När man har fler cylindrar verkar det brukligt att använda någon form av kollektor för att hjälpa till att skapa undertryck som hjälper till att sänka trycket i varje enskilld "downpipe"..

Att sätta ett T-rör nära avgasportarna (före kollektorn) borde ta bort en del av effekten med en kollektor(?)
Dessutom blir det antagligen en del störande virvelbildning om flöde ska korsas vinkerät så ur flödessynpunkt är tanken lite konstig men det borde ju tillverkarna ha bättre koll på än jag..

Kan man vara säker på att tvärröret verkligen är öppet och inte bara en förstärkning?

På t,ex V8 används T och X-rör ganska flitigt men då efter resp kollektor..

Här ges lite förklaring kring det:

Last edited:
Man har t o m gjort vetenskap av avgasrören. Jag trodde att ett avgasrör bara var ett sätt att leda bort just utblåset från cylindern, så att man slipper få smutsiga byxor.

När man har fler cylindrar verkar det brukligt att använda någon form av kollektor för att hjälpa till att skapa undertryck som hjälper till att sänka trycket i varje enskilld "downpipe"..

Att sätta ett T-rör nära avgasportarna (före kollektorn) borde ta bort en del av effekten med en kollektor(?)
Dessutom blir det antagligen en del störande virvelbildning om flöde ska korsas vinkerät så ur flödessynpunkt är tanken lite konstig men det borde ju tillverkarna ha bättre koll på än jag..

Kan man vara säker på att tvärröret verkligen är öppet och inte bara en förstärkning?

På t,ex V8 används T och X-rör ganska flitigt men då efter resp kollektor..

Här ges lite förklaring kring det:
Precis, då jag hölls med småblockare i varierande trimmningsgrad gjorde ett tvärrör bakom headersarna? stor skillnad i ljud och motorgång.

På min gamla Paso såg det ut såhär - blev tipsad om att göra om krysset till en "låda" . I princip plåt ovan o under krysset samt ta bort materialet inne i lådan, sedan satte jag en vägg i lådan som ledde avgaserna från varje cylinder till sin egen dämpare. Gjorde ingen märkbar effektskillnad, men gav ett mulligare ljud. 1650869161054.png

Myten om avgassystemens betydelse hänger kvar från tvåtaktstiden.
Har på en och samma 4t-hoj testat en mängd olika avgas-system genom åren och motorns karaktär skiljer markant för resp system. Speciellt stor skillnad blir det när man jämför 4-2-1 med 4-1. Det är mao snarare en myt att avgassystems utförande inte har nån betydelse för 4t

Har på en och samma 4t-hoj testat en mängd olika avgas-system genom åren och motorns karaktär skiljer markant för resp system. Speciellt stor skillnad blir det när man jämför 4-2-1 med 4-1. Det är mao snarare en myt att avgassystems utförande inte har nån betydelse för 4t
Dom flesta blir lurade av ljudet. :D I bästa fall flyttar man några hk från en del av varvtalsregistret till ett annat. Typiskt från låg/mellan till toppvarven. Vilket för dom flesta är kontraproduktivt eftersom man redan växlat.
Min tumregel för motortrimning är att det skall ge minst 10% effektökning över större delen av registret för att vara meningsfullt. Då märker man skillnad. För fyrtaktsmotorer innebär det någon form av överladdning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman