Surtees
GGG grinig gammal gubbe
Det har funnits olika varianter genom åren, ett rör per cylinder, avstämda system (titta på F1 exhaust), men ibland ser man skumma system. Ex två rör som går ihop i ett men har ett tvärgående rör innan denna ihopkoppling (R1200S) - någon som fattar varför? Ducati två-cylindriga där två rör går ihop i ett "kryss" och sedan delar upp i två igen, där blir rörlängderna innan "krysset" väldigt olika - finns det någon poäng?
Honda VTR verkar ha två lika långa (separata??)
Fyrcylindriga hojar verkar vara mer lika - dvs fyra lika långa pipor som går ihop i (oftast) en
Eller är det katalysatorn som ställer till det? Dvs alla rör går till samma kat eftersom den som komponent är dyyyyyr
Skulle vara intressant att höra om någon vet...
Honda VTR verkar ha två lika långa (separata??)
Fyrcylindriga hojar verkar vara mer lika - dvs fyra lika långa pipor som går ihop i (oftast) en
Eller är det katalysatorn som ställer till det? Dvs alla rör går till samma kat eftersom den som komponent är dyyyyyr
Skulle vara intressant att höra om någon vet...