Det "bra" med insugstrattar?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Man har ju sett och hört om insugtrattar, finns Yoshimura och velocity stacks som man känner till. För så liten alu rör/tratt tar de sjuka summor 2500-4500kr cirkus.
Om man hade suttit inne med nån CAB ritning hade ju det inte varit hälften så dyrt att få ett par tillverkade, skitsamma! Min fråga är vad det är som gör dessa trattar bättre än original?

Är det:

- Materialet?
- Styvheten?
- släta ytan innan för trattarna?
- Olika höjderna på trattarna?

Jag har koll på att dessa gör 2-3hk på låg eller höga varv beroende höjden på trattarna, självklart med sportfilter, helsystem, PClll/5 och självklart bör bänkas in. Så detta behöver vi inte gå in på, jag vill veta vad det är som gör/får dessa trattar bättre.

Last edited:
Du ändrar effektivt "fallhöjden" på luften i insuget och detta påverkar gashastigheten och detta ökar då effekten inom ett visst spektra.

Det som gör t.ex. Yoshimura-trattarna är lite extra dyra är att dom:

• Är tillverkade av en välkänd firma.
  • Uppmätt för optimal effekt i botten / mellanregister / topp / hela registret.
  • Dom är "Made in Japan".
  • Dom är tillverkade i bra material med både schysst design och fint maskinarbete.

Vad som gör dom "bättre" är att dom istället för att ta hänsyn till miljönaspekter som i regel allt med bränslesystemet på en originalhoj gör istället tar hänsyn till maximal effekt. Sen anser även rätt många att om man har grejjer från en fin firma som Yoshimura så är det per automatik bättre.

Jag tycker det som ger best prestanda är bättre, oavsett vad det är för märke på grejjerna.

Du ändrar effektivt "fallhöjden" på luften i insuget och detta påverkar gashastigheten och detta ökar då effekten inom ett visst spektra.

Det som gör t.ex. Yoshimura-trattarna är lite extra dyra är att dom:

• Är tillverkade av en välkänd firma.
  • Uppmätt för optimal effekt i botten / mellanregister / topp / hela registret.
  • Dom är "Made in Japan".
  • Dom är tillverkade i bra material med både schysst design och fint maskinarbete.

Vad som gör dom "bättre" är att dom istället för att ta hänsyn till miljönaspekter som i regel allt med bränslesystemet på en originalhoj gör istället tar hänsyn till maximal effekt. Sen anser även rätt många att om man har grejjer från en fin firma som Yoshimura så är det per automatik bättre.

Jag tycker det som ger best prestanda är bättre, oavsett vad det är för märke på grejjerna.

Tack för ett mycket bra svar!

Man tycker ändå att en sådan enkel konstruktion borde tendera till fler "piratkopior" på marknaden, för det går bara inte ihop hur de kan kosta så många tusenlappar.

Tack för ett mycket bra svar!

Man tycker ändå att en sådan enkel konstruktion borde tendera till fler "piratkopior" på marknaden, för det går bara inte ihop hur de kan kosta så många tusenlappar.

Tja... tänkt själv hur många timmar i bänk dom kan ha spenderat med t.ex. moderna GSX-R 1000 motorn för att ta fram optimala trattar för just den motorn? Sen korrigera designen och göra nya prototyper. Att ta fram produkter kan vara rätt dyrt om man strävar efter det bästa och det är väl lite det Yoshimura är kända för.

Ta deras avgassystem till typ gamla Suzuki, Kawasaki, osv. Där får du betala över 20 000kr för ett i titan. Fast då vet du att du betalat för att en duktig hantverkare stått med gaslåga och handkrökt varje rör till perfektion. Det gör kanske ingen enorm skillnad för effekten kontra ett massproducerat dito men jag tycker det gör en enormt stor skillnad att någon lagt ner lite svett och arbete för att tillverka en produkt som är det där "lilla extra".

Har inte moderna hojar ställbara trattar?
Lönar det sig att byta på en hoj som har det?

Har inte moderna hojar ställbara trattar?
Lönar det sig att byta på en hoj som har det?
Nej, vissa har det, t ex R1. Bra förklaring Viktor:tummenupp

bullysmile - det är sällan så att trattar höjer effekten över hela registret, räkna med att Du offrar lite i en del av registret och vinner i en annan. Generellt ger långa trattar bra låg- och mellanregister, korta bra högvarvsegenskaper - därav Yamahas konstruktion med att man "lyfter bort" en del av halsen över ett visst varvtal.

Det finns även andra varianter på marknaden, t ex Triumph har valt att ha längre trattar till två cylindrar och en kortare på den tredje, för att få ett jämnt och brett register på Daytonan.

De flesta eftermarknadstrattar jag stött på är lite kortare än original och ger därmed några hk på topp, på bekostnad av det lägre registret. På min Daytona körde jag med kortare alutrattar av lika längd, gav en noterbar skillnad både i något sämre botten men även lite bättre topp.

Nej, vissa har det, t ex R1. Bra förklaring Viktor:tummenupp

bullysmile - det är sällan så att trattar höjer effekten över hela registret, räkna med att Du offrar lite i en del av registret och vinner i en annan. Generellt ger långa trattar bra låg- och mellanregister, korta bra högvarvsegenskaper - därav Yamahas konstruktion med att man "lyfter bort" en del av halsen över ett visst varvtal.

Det finns även andra varianter på marknaden, t ex Triumph har valt att ha längre trattar till två cylindrar och en kortare på den tredje, för att få ett jämnt och brett register på Daytonan.

De flesta eftermarknadstrattar jag stött på är lite kortare än original och ger därmed några hk på topp, på bekostnad av det lägre registret. På min Daytona körde jag med kortare alutrattar av lika längd, gav en noterbar skillnad både i något sämre botten men även lite bättre topp.

Vet inte om du ens läste första inlägget innan du valde att svara! :7peta

Vet inte om du ens läste första inlägget innan du valde att svara! :7peta
Javisst, läste Du mitt svar? :) Vad jag svarar är att jag inte vet några trattar som ger en entydig positiv effekt på hela registret, alltså plus 2-3hk, vilket antyds i första inlägget. De flesta kostar några hk på lägre varv för att i stället ge några hk längre upp i registret.

Men har Du koll på det så lämnar jag tråden och ber om ursäkt för att jag störde. Vill Du tillverka egna finns för övrigt en intressant tråd på triumph675.net där en gammal rejsputte och numera motortrimmare delar sina egna erfarenheter från utvecklings- och tillverkningsarbetet...:glömdet

De är helt enkelt mer optimerade för motorn. Mer ingenjörstimmar/testning = dyrare

"Om man hade suttit inne med nån CAB ritning hade ju det inte varit hälften så dyrt att få ett par tillverkade"

Du menar CAD va?. Kanske det går att göra billigare om man har CAD underlag men det vet man inte förrens man får detaljstudera trattarna. Det gör stor skillnad i pris beroende på geometrin på tratten. Materialen kan ju vara exklusivare och då blir det dyrare förstås. Ytfinhet kan även det få en stor påverkan på priset, speciellt på krökta geometrier.

Javisst, läste Du mitt svar? :) Vad jag svarar är att jag inte vet några trattar som ger en entydig positiv effekt på hela registret, alltså plus 2-3hk, vilket antyds i första inlägget. De flesta kostar några hk på lägre varv för att i stället ge några hk längre upp i registret.

Men har Du koll på det så lämnar jag tråden och ber om ursäkt för att jag störde. Vill Du tillverka egna finns för övrigt en intressant tråd på triumph675.net där en gammal rejsputte och numera motortrimmare delar sina egna erfarenheter från utvecklings- och tillverkningsarbetet...:glömdet

Menade inte att du inte får skriva, men skrev tydligt att jag har koll på detta med låga eller höga varv osv. och ville inte veta nåt om sådant.

De är helt enkelt mer optimerade för motorn. Mer ingenjörstimmar/testning = dyrare

"Om man hade suttit inne med nån CAB ritning hade ju det inte varit hälften så dyrt att få ett par tillverkade"

Du menar CAD va?. Kanske det går att göra billigare om man har CAD underlag men det vet man inte förrens man får detaljstudera trattarna. Det gör stor skillnad i pris beroende på geometrin på tratten. Materialen kan ju vara exklusivare och då blir det dyrare förstås. Ytfinhet kan även det få en stor påverkan på priset, speciellt på krökta geometrier.

CAD skulle det stå :tummenupp

Har sökt men ej funnit. Kan du länka? Vill gärna läsa :)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort