Det absolut bästa gitarriffet ?

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Det är olika från dag till dag. Men idag så är det skönaste riffet introt slipknot - liberate eller the haunted - fire alive.

Gustav1 skrev:
2124260 Ironman.

Mer behöver liksom inte sägas.

Kan skicka några låtar till dej.

Gitarriff är en intressant grej. Ett riktigt bra gitarriff som ska kunna stå på egna ben bör inte vara för komplicerat eller för snabbt, det ska ha precis rätt häng, det ska ge upplevelsen "Men varför i helvete kom inte jag på detta riffet, det är ju så jäkla enkelt och ändå såå jävla bra" för alla som spelar det. Självklart kan ordentligt snabba och komplicerade riff fylla en funktion i en låt men de blir sällan upptagna i gitarriffens Hall of Fame. Det ska frammana en längtan att själv stå där på scen och lira det. Gärna spelas lite sådär halvslarvigt med lite fingerglissandon, feedback och strängljud så att dels ingen annan kan kopiera det och dels så att det låter riktigt rock n roll.

Ett riff som redan nämnts som jag tycker är fruktansvärt bra är Eric Bells The Rocker (Thin Lizzy).

Annars är favoriterna såklart: Ritchie Blackmore som ju bara spytt ur sig klassiska gitarriff, endast en lallande fåne kan förneka Smoke On the Waters storhet. Tarot Woman är en enorm favorit för min del (hur många går in och ens vågar presentera ett sånt treackordsriff för sitt band?). Eller Kill The King, Man On the Silver Mountain, Burn, Stormbringer, Highball Shooter, Space Truckin..osv....

Jimmy Page: Den kanske störste riffmästaren. Jag har suttit jag vet inte hur många gånger och lirat Moby Dick på min syndsvarta Les Paul, det riffet kan en apa spela men det är så enormt mycket stake i det och att nån gång komma på ett sånt riff är min dröm. Black Dog, hur jävla rock n roll är inte det riffet? Eller Communication Breakdown,The Rover,Whole Lotta Love, Lemon Song, Immigrant Song.

Ett annat sånt där mördarriff jag kommer att tänka på är John Sykes-Still of the Night (Whitesnake). Jake E Lee har en del coola med, Silver Horses och Tribal Moon (Bägge Badlands) till exempel.

Entombeds "To ride, shoot straight and speak the truth" förtjänar ett hedersomnämnande.

I hunt alone med mustasch har ett par riktigt sköna riff... eller varför inte Panteras Message in blood?
Att välja ut ETT riff som är bäst går fan inte. Det finns ungefär hur många som helst som är kandidater till den titeln men jag får nog hålla med Chris Ash om att det inte ska vara för komplicerat. Det är det enkla som håller i längden!

Edit: Riffet i Fade to Black (Metallica) vid "yesterday seems as though it never existed..." är rätt okej det med :yoparty

Last edited:
Master of puppets, seek and destroy, harvester of sorrow, eye of the beholder.. :yoparty

Edit, Nej inte eye of the beholder, Blitzkreig :tummenupp

Riffen i Sleep now in the fire och Bulls on parade med Rage against the machine är sköna beats. Och icket att förglömma Turbonegro - Get it on.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...