Det är så mycket som kan hända...

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Med tanke på den tragiska olyckan i Linköping låg jag sömnlös inatt och tänkte på vilka faror man faktiskt utsätter sig för när man grenslar hojen. Ojämnheter på vägen, förrädiskt rullgrus, puckade bilister, punkteringsrisk, djur på vägen etc, etc. Allt självklart i kombination med den hiskeliga fart som de flesta av oss utsätter sig för.

Ta er tid att reflektera lite över livet innan ni tar en åktur. Tänk på vad ni har och vad ni riskerar att förlora. Och framför allt, skänk en tanke åt era anhöriga. Ni har ett ansvar gentemot dem också.

Rullgrus...Rådjur..Ojämnheter..Puckade bilister..mm...Allt detta har jag vart med om.. Vart nära döden varje gång.. :död

men ändå fortsatt köra som en idiot...

Ok..Nu har jag ingen hoj.. men i framtiden så kommer jag att tänka mig för.. och tänka på min familj..
Om ni inte bryr er om er själva.. tänk på dom som bryr sig om er!!

Stuff skrev:
2101989 Med tanke på den tragiska olyckan i Linköping låg jag sömnlös inatt och tänkte på vilka faror man faktiskt utsätter sig för när man grenslar hojen. Ojämnheter på vägen, förrädiskt rullgrus, puckade bilister, punkteringsrisk, djur på vägen etc, etc. Allt självklart i kombination med den hiskeliga fart som de flesta av oss utsätter sig för.

Ta er tid att reflektera lite över livet innan ni tar en åktur. Tänk på vad ni har och vad ni riskerar att förlora. Och framför allt, skänk en tanke åt era anhöriga. Ni har ett ansvar gentemot dem också.

Lägg därtill grupptryck.

Den här tråden angående om hur man kör i grupp bör alla läsa :Bugar

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=30669&postcount=1

samt den här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=876 "om du kommer först till en olycka

:klappar

Som anställd inom vården uppmannar jag er alla att gå en HLR kurs(hjärt- och lungräddning)

Last edited:
Stuff skrev:
2101989 Med tanke på den tragiska olyckan i Linköping låg jag sömnlös inatt och tänkte på vilka faror man faktiskt utsätter sig för när man grenslar hojen. Ojämnheter på vägen, förrädiskt rullgrus, puckade bilister, punkteringsrisk, djur på vägen etc, etc. Allt självklart i kombination med den hiskeliga fart som de flesta av oss utsätter sig för.

På tal om punkteringrisk, jag fick punka igår...En skruv i bakdäcket, som förresten var i princip sprillans nytt :huvet Kunde gått riktigt illa men som tur var pös luften bara ut långsamt...

Last edited:
I det aktuella fallet verkar det röra sig om en ren tillfällighet som ingen kunde förutse och ska man åka runt och oroa sig för sånt är det bättre att sälja hojen.

Kör med insidan och utgå ifrån att du är osynlig för alla andra.
Kör polarna obehagligt fort så skit i dem, du kommer ändå i kapp dem efter en stund.
Personligen har jag mer respekt för folk som kör i en hastighet som passar dem än flåbusar som kör över sin förmåga.

Jo mycket kan hända och farten behöver inte vara hög för det skall gå riktigt illa trotts alla skydd.

Sedan kan verkligen vad som helst inträffa:

Igår var jag nära att klota då en traktor hade tappat lite hö (eller annat ogräs) som låg utspritt på vägbanan i kombination med att det regnat på morgonen, nu vet jag att vått hö är djävligt halt med kalla däck, jag lovar... Jag körde lungt och fint bakom en bil och precis i en T-korsning låg höskiten, jag han inte se eländet förän bilen passerat över det.

Jag han bromsa lite innan "isbanan" sedan var det bara att balansera efter bästa förmåga och hoppas på grepp innan vägräcket (T-korsning som sagt) och det gick bra, säkert mer flyt än skicklighet.

Jag körde max 60km/h och fick ned farten till kanske 20km/h så det hade nog inte blivit några allvarliga skador, men som sagt VAD SOM HELST KAN DYKA UPP.

sandstream skrev:
2102044 I det aktuella fallet verkar det röra sig om en ren tillfällighet som ingen kunde förutse och ska man åka runt och oroa sig för sånt är det bättre att sälja hojen.

Kör med insidan och utgå ifrån att du är osynlig för alla andra.
Kör polarna obehagligt fort så skit i dem, du kommer ändå i kapp dem efter en stund.
Personligen har jag mer respekt för folk som kör i en hastighet som passar dem än flåbusar som kör över sin förmåga.

:fakta

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...