Det är sällan farten som dödar!

Personligen så stör jag mig mer på (ser större potentiell fara i) folk som har problem med "enkla" saker som t.ex. väjningsplikt, rödljus, backspeglar, blinkers, m.m. än de som kör om mig i 130+ på motorvägen. Många (men inte alla) som gasar på lite (på rätt ställen) har betydligt bättre koll på omgivningen än de som är livrädda när det går över 35.
 
Ca 50% av alla MC-olyckor är singelolyckor. Dvs minst 50% (men självklart är det en mycket högre procentsats) av alla olyckor beror på hastigheten.

Det är bra att jaga fortkörare. Dom flesta som orsakar olyckor är s.k Svenssons, som är ouppmärksamma, kör för fort osv. Pungt.



trötthet och att somna vid ratten SKALL enligt lag jämnställas med Alkoholpåvärkan.

Och oförmågan att stava rätt borde jämnställas med förargelseväckande beteende.

Its not the fart that kills its the smell!"

Du läste aldrig inlägg #20 va?
 
Last edited:
Ca 50% av alla MC-olyckor är singelolyckor. Dvs minst 50% (men självklart är det en mycket högre procentsats) av alla olyckor beror på hastigheten.

Det är bra att jaga fortkörare. Dom flesta som orsakar olyckor är s.k Svenssons, som är ouppmärksamma, kör för fort osv. Pungt.





Och oförmågan att stava rätt borde jämnställas med förargelseväckande beteende.



Du läste aldrig inlägg #20 va?

Punkt. :fakta
 
Vad är det som är så svårt egentligen? Kör ordentligt och inte över förmågan, du kan stryka med eller skadas allvarligt ändå om det vill sig illa men risken är fan så mycket mindre. 200 ryck är farligare än 100 som är farligare än 50 som i sin tur är värre än 30. Tror man något annat är man rätt naiv.
 
Ja, det är farligt att köra för fort!

Ja, det är olagligt att köra för fort!

Ja, det är omoget att köra för fort!

Ja, det är lika bra att sälja hojen och bara köra bil om man alltid skall hålla sig till gällande hastighetsbegränsning.

Jag tänker forsätta att köra motorcykel så länge det fortfarande går att köra lite "aktivt" utan att automatiskt bli bötfälld av nått jävla överförmyndar-kamera-gps-storebrors-skräpsystem!!!!!!
 
Ja, det är farligt att köra för fort!

Ja, det är olagligt att köra för fort!

Ja, det är omoget att köra för fort!

Ja, det är lika bra att sälja hojen och bara köra bil om man alltid skall hålla sig till gällande hastighetsbegränsning.

Jag tänker forsätta att köra motorcykel så länge det fortfarande går att köra lite "aktivt" utan att automatiskt bli bötfälld av nått jävla överförmyndar-kamera-gps-storebrors-skräpsystem!!!!!!

Mja..jag håller heller inte jämt hastighetsbegränsingarna..det som det mest handlar om är väl att inte köra över sin förmåga. Och poängen i det hela är ju att väldigt få, om ens någon annan än Rossi egentligen klarar att ligga mil efter mil i 200. Tror faktiskt inte han heller skulle vara särskilt säker i trafiken i dom hastigheterna när jag tänker efter.
 
Visst ökar riskerna för olyckor och framförallt blir/ kan ju utgången bli mycket värre när farten ökar men det bör även tilläggas att i takt med att farten ökar så ökar även graden av fokus ,så lallar man runt i 90km/h på en lugnt trafikerad landsväg med en modern sporthoj så är man väl inte lika fokuserad som om det gått 150 km/h. Hade man suttit i en ny xc 70 på samma väg så hade nog koncetrationen var ännu lägre då man förmodligen hade suttit och antingen pratat i telefon eller bytt låt på stereon.
 
Ca 50% av alla MC-olyckor är singelolyckor. Dvs minst 50% (men självklart är det en mycket högre procentsats) av alla olyckor beror på hastigheten.

Det är bra att jaga fortkörare. Dom flesta som orsakar olyckor är s.k Svenssons, som är ouppmärksamma, kör för fort osv. Pungt.
Menar du alltså att ALLA singelolyckor beror på hastigheten??

Nu vidareutvecklar jag utan att invänta svar, och drar därmed förhastade slutsatser:
Ta t.ex. nedsatt väglag. Å ena sidan så skall man anpassa hastigheten enligt väglaget, men Storebror tar över tänkandet åt oss och sätter upp fina skyltar, så alltså är det alltid helt säkert så länge man följer det som står på skyltarna. Står det 70 så är det säkert att hålla 70, oavsett rullgrus eller is, och livsfarligt att hålla 75 även om det är torrt, fri sikt, o.s.v.
Så om jag kör av vägen för att det inte gick att hålla 70 genom den grusade kurvan så stämmer jag storebror, om jag höll 75 så stämmer Storebror mig. Men så går det naturligtvis inte till i Verkligheten.
Det irriterande är att Storebror först förbjuder oss att tänka själva genom att tala om vad som är säkert och vad som inte är det, och när vi sedan kraschar för att Storebror tänkt fel så får vi skylla oss själva, eftersom vi inte tänkte själva.
 
Håll avståndet till framförvarande fordon. Är du trött håll det dubbla eller försök låt bli att köra.

Stressade omkörningar på dubbelfiliga 90/70 vägar för att spara in 10min. Låt bli dem.

Det var mina tips. Hade folk följt dem tror jag vi hade fått ner olyckorna betydligt.
 
Menar du alltså att ALLA singelolyckor beror på hastigheten??

Nu vidareutvecklar jag utan att invänta svar, och drar därmed förhastade slutsatser:
Ta t.ex. nedsatt väglag. Å ena sidan så skall man anpassa hastigheten enligt väglaget, men Storebror tar över tänkandet åt oss och sätter upp fina skyltar, så alltså är det alltid helt säkert så länge man följer det som står på skyltarna. Står det 70 så är det säkert att hålla 70, oavsett rullgrus eller is, och livsfarligt att hålla 75 även om det är torrt, fri sikt, o.s.v.
Så om jag kör av vägen för att det inte gick att hålla 70 genom den grusade kurvan så stämmer jag storebror, om jag höll 75 så stämmer Storebror mig. Men så går det naturligtvis inte till i Verkligheten.
Det irriterande är att Storebror först förbjuder oss att tänka själva genom att tala om vad som är säkert och vad som inte är det, och när vi sedan kraschar för att Storebror tänkt fel så får vi skylla oss själva, eftersom vi inte tänkte själva.

När jag tog körkort för 22 år sedan så fick vi lära oss att hastighetsbegränsningan är "max tillåten hastighet" vid bra väglag. Ingen kan hävda att staten gjort fel om man inte kan hålla 70 på 70-väg vid isgata, då ska man hålla lägre hastighet.

/J
 
Jag tror många liv kunde sparas om folk ökade hastigeheten i trafiken. Bla mitt liv för jävlar vad trött jag blir på folk som ligger och kör på en fin 90-väg i 65-70km/h. Här i karlstad finns det en väg som går ut till ön "Hammarö" den vägen är 90-väg men det är visst 1/10 som fattat detta.

När det ligger 9 bilar och pressar i röven på denna bil borde ju föraren förstå att den ska öka hastigeheten:mad:
 
När jag tog körkort för 22 år sedan så fick vi lära oss att hastighetsbegränsningan är "max tillåten hastighet" vid bra väglag. Ingen kan hävda att staten gjort fel om man inte kan hålla 70 på 70-väg vid isgata, då ska man hålla lägre hastighet.

/J

Helt rätt, jag drog bara paradoxen till sin spets. Och, ja, jag blev väl en smula exalterad... :rodnar
 
Det finns ett antal logiska slutsatser att dra om den rådande uppfattningen om bl a hastighetsbegränsningar.

Både när jag tog körkort på mc och på bil var det fri hastighet utanför tättbebyggt område, som jag förutsätter är det som debatteras här.
Man fick lära sig att ta hänsyn till de som bodde eller uppehöll sig vid eller på vägen. Egentligen ska det vara tillräckligt! Skillnaden var att vägarna var sämre, fordonen var betydligt mer osäkra och, om jag ser på mig själv, så hade jag ingen erfarenhet om trafiken öht.

Om man inte själv kan avgöra hur fort det är lämpligt att framföra sitt aktuella fordon i en viss situation, på en viss väg, under vissa förhållanden så ska man inte ha körkort! Det innebär att när staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner man sitt eget system för att dela ut körkort!

Sedan har alla ett "komfortfönster".
Detta fönster varierar från individ till individ och är även olika för en viss individ vid olika tidpunkter.
Kör man i en hastighet under sitt "fönster" så blir man loj och understimulerad. Man tappar koncentrationen och börjar tänka på annat än trafiken, vägen och sitt fordon. Man är då helt oförberedd för plötsliga faror som kan dyka upp och reaktionstiden är mycket lång. Man är trafikfarlig!
Kör man fortare än sitt "fönster" så hamnar man hela tiden i situationer som man måste reda ut direkt. Man försätter sig gång på gång i fara eftersom händelserna sker i en takt så man inte riktigt har rett ut den föregående situationen innan nästa dyker upp. Det finns ingen marginal kvar till att planera utan uppstådda situationer måste lösas direkt och utan förvarning.

Men, kör man inom sitt komfortfönster så har man koll långt fram, man ser vad som kan komma att bli en situation, man sköter de vägavsnitt man befinner sig på med glans och man ler gärna och mår bra samtidigt som koncentrationen är på topp.

För väldigt många hamnar man under sitt fönster när man kör så fort eller saktare än vad det står på skyltarna.

Hastighetsbegränsningarna har också en annan viktigare funktion i ett större sammanhang. De är en viktig del i spelet för att få folk att sluta tänka själva!
Folk som tänker är en riktig pina för makthavarna eftersom dessa med lätthet blir genomskådade i all sin tankebrist, girighet och dumhet av just tänkande medborgare.
Det är med sorgblandad skräck jag inser hur många av medborgarna som utan egen tanke anpassar sig till alla typer av påbud och lagar i tron att storebror vet bäst. Fast, nuförtiden börjar man ju med "anpassningen" redan i skolan ... Låt ungarna skrika och skräna på lektionerna, låt dem prata i mobil, SMS:a och sitta med kepsen på och med fötterna på bänken. Det tjänar "syftet" att folk inte ska få lära sig vare sig sitt modersmål eller att räkna ty det är synnerligen lätt att manövrera sådana flockar.

För att återgå till hastighetsbegränsningarna så är det min fasta övertygelse att detta spektakel med laserpistoler och fartkameror ligger helt i klass med när man la miljoner och åter miljoner av våra skattepengar på, att vid nationsgränsen kontrollera om en återvändande medborgare hade en ½ liter brännvin för mycket med sig. Man lyckades övertyga en stor del av nationen att detta var nödvändigt för Sveriges överlevnad ... Idag får man ta in mer än man kan bära och Sverige har inte ens blivit en riktad explosion ut i universum.

När myndigheter talar om för dig vad du ska tycka och dessutom gör det "för ditt eget bästa" då är det fanimej dags att analysera vad som ligger bakom!!
 

Om man inte själv kan avgöra hur fort det är lämpligt att framföra sitt aktuella fordon i en viss situation, på en viss väg, under vissa förhållanden så ska man inte ha körkort! Det innebär att när staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner man sitt eget system för att dela ut körkort!


När myndigheter talar om för dig vad du ska tycka och dessutom gör det "för ditt eget bästa" då är det fanimej dags att analysera vad som ligger bakom!!

Nu är bara frågan:-Hur får vi in dig som generaldirektör på vägverket?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top