Det är säkert dyrt!

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Vissa av er har nog sett mina trådar jag skrivit under några dagar. Men jag är ny och riktigt nyfiken på mycket inom gathojvärlden, bara åkt MX hela livet.

Nästa år kommer jag få göra 4000 mils service på hojen, vad ligger en sån här på om man går till Yamaha Center? Mycket kan man säkert göra själv då man haft isär en hel del cross cyklar i molekyler, hur gör ni ?

Hur ofta gör man service, eller hur ofta sägs det iaf att man ska göra det?
Man lär ju anstränga motorn lite mer än vad som föreskrivs.

Simon:kär

Har du skruvat mx, företrädelsevis fyrtakt finns det ingen större poäng med att lämna in den om du inte är ute efter den där stämpeln.

Servar på angivna miltal eller inom 12mån. Det som infaller först.

Köp en verkstadshandbok, typ Haynes, så fixar du det själv.

Vill gärna ta isär och prova själv och det lär man säkert göra också, lära sig lite. Men visst vill man ju ha stämpeln. Har bara åkt tvåtakt dock,

Tänker inte fråga vad man kikar efter på en 4k mila service, de finns det trådar om har jag sett.

Vad skulle de kosta att lämna in (rent nyfiken) Måste va hustlöst dyrt...!

Kontroll och ev justering av ventilspel är väl egentligen det enda som tillkommer jämfört med tvåtakt. Det är också det enda på en vanlig service jag tycker är så jävla meckigt att jag kan tänka mig lämna bort. Och då är jag ändå ganska lat...

Ungefär såhär svårt va det att Googla fram din handbok där kapitel 6 är serviceschema
Screenshot_2013-04-13-17-08-03.png
Om du äger en telelur kan du prova att ringa och fråga priset på måndag. :)
Problem solved :)

Servicearna på mina hojar har legat runt 2-3000, men det blir dyrare med stora servicear där det ska i och plockas med ventiler och sånt.

Stora servicen med ventilkontroll/justering samt förgasarsynkning ligger på mellan 5-6000:- beroende på om justeringar behövs mm. Detta är det jag fick som svar när jag frågade efter pris för min CBR600F4, och jag skulle tänka mig att det är samma pris för din R6 eftersom det är samma jobb som ska göras.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort