Det är OK att wheela i stan =)

2004-03-03 15:19

Ok att åka på bakhjul om man är duktig

ÖREBRO Är man en duktig mc-förare kan det vara tillåtet att åka på bakhjulet på en gata i sta´n.
Allra helst om det inte finns några fotgängare eller andra trafikanter i närheten.
Den slutsatsen kan dras av en nyligen meddelad dom i Örebro tingsrätt.

En 20-årig man var åtalad för vårdslöshet i trafik sedan han kört ett 100-tal meter på bakhjulet på sin mc på Rudbecksgatan i Örebro.
I domen har han nu friats och åtalet har ogillats.
Vid rättegången förklarade mannen att han tävlat professionellt på mc i tre år. Han körde inte över 50 km/tim, det fanns ingen annan trafik och han hade möjlighet att på några få meter få ner sitt fordon i normalt körläge.
Det här tog Örebro tingsrätt hänsyn till.
Visserligen har 20-åringen brustit i omsorg och varsamhet, men efter omständigheterna inte tillräcklig för att vara straffbar enligt lagen, heter det i domen.
 
"Knarkåtalad friad av tingsrätten

ÖREBRO Kvinnan togs bakom ratten i sin bil, påverkad av amfetamin.
Hon åtalades för rattfylleri och ringa narkotikabrott men har nu friats av Örebro tingsrätt.

Kvinnan, en 53-åring från Örebro, skulle skjutsa bekanta till Kumla där färden också slutade med polisingripandet.
Hon misstänktes vara narkotikapåverkad, något som också analyser senare kunde bekräfta.
Men vid rättegången försvarade hon sig med att hon bara druckit coca cola ur en flaska som tillhörde hennes passagerare.
Det visade sig att mannen hade blandat amfetamin i colan, något som hon inte kände till.
Tingsrätten tyckte i sin dom att hennes förklaring visserligen framstod som mindre trolig, men inte så osannolik att den kunde lämnas utan avseende. "


Dom friar mycket på den tingsrätten tycker jag.
Men MC fallet var helt ok!
 
gixxermf skrev:
2004-03-03 15:19

Ok att åka på bakhjul om man är duktig

ÖREBRO Är man en duktig mc-förare kan det vara tillåtet att åka på bakhjulet på en gata i sta´n.
Allra helst om det inte finns några fotgängare eller andra trafikanter i närheten.
Den slutsatsen kan dras av en nyligen meddelad dom i Örebro tingsrätt.

En 20-årig man var åtalad för vårdslöshet i trafik sedan han kört ett 100-tal meter på bakhjulet på sin mc på Rudbecksgatan i Örebro.
I domen har han nu friats och åtalet har ogillats.
Vid rättegången förklarade mannen att han tävlat professionellt på mc i tre år. Han körde inte över 50 km/tim, det fanns ingen annan trafik och han hade möjlighet att på några få meter få ner sitt fordon i normalt körläge.
Det här tog Örebro tingsrätt hänsyn till.
Visserligen har 20-åringen brustit i omsorg och varsamhet, men efter omständigheterna inte tillräcklig för att vara straffbar enligt lagen, heter det i domen.

skönt med lite praxis man kan åberoppa om det skulle bli läge... :hihi
 
Tror dock att det är svårt att åberopa det fallet om man som de flesta gör, drar ur 1-2-3 på slangen i stan. Slapp tingsrätt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top