Det är ju rätt farligt å bara åka med jackan...

Åker du bara med skinnjackan ibland?

• Antal röstningar
    0
helmert skrev:
eehh... du har väl inte körkort? :confused:

Jag har, men jag håller med BB i alla fall.

Jag vill inte skrapa asfalt eller krocka med en getingsvärm utan skyddsställ. Jag vill inte att mina medmänniskor skall tycka synd om mig när jag ligger på sjukan med bortnötta skinkor/handflator. Jag vill vara så hel jag kan även om jag klantar mig eller bli påkörd.

Vill ni inte ha skydd så är det Ok för mig, men OM ni kommer att göra er illa fast ni hade kunnat slippa det med skyddskläder kommer jag tycka synd om er ändå. Ta det lugnt därute!

maverick_750rr skrev:
Tur att du drog upp det då :rolleyes:

Men är inte en ducce750ss i f-klass 6? Jag lovar med säkerhet att den kostar lika mycket att reparera som om jag med min f-klass 7 hoj hade fått betala om jag trillat.

Självrisken höjer de om du inte har full skyddsmundering på dig och mao. betalar du för att få åka som du vill.

750RR

Visst kostar det lika mycket att reparera en fkl6 hoj som en 7, mycket riktigt. Men det är fortfarande så att det personskadorna som är den dyra posten för bolagen.

Det stämmer också att självrisken höjs vid vurpa utan skydd ifall det finns en sådan paragraf inskriven i villkoren för försäkringen.
Men hur mycket höjs självrisken i förhållande till kostnaden för f-bolaget? Ponera att själrisken går upp vid en olycka från 3000 till 15000 (siffror tagna ur luften, jag har ingen aning). Om det skulle falla sig så illa att utgången av olyckan blir att den drabbade hamnar i rullstol med bruten rygg (extremfall, jag vet) så blir kostnaden på utfallet betydligt högre än vad höjningen av självrisken betalar.

Eller har jag fattat det här helt fel?

DumDum skrev:
Det stämmer också att självrisken höjs vid vurpa utan skydd ifall det finns en sådan paragraf inskriven i villkoren för försäkringen.
Men hur mycket höjs självrisken i förhållande till kostnaden för f-bolaget? Ponera att själrisken går upp vid en olycka från 3000 till 15000 (siffror tagna ur luften, jag har ingen aning). Om det skulle falla sig så illa att utgången av olyckan blir att den drabbade hamnar i rullstol med bruten rygg (extremfall, jag vet) så blir kostnaden på utfallet betydligt högre än vad höjningen av självrisken betalar.

Eller har jag fattat det här helt fel?

Jag har run 12.000kr i självrisk. Trillar jag utan ställ räknar jag med att ha 15.000kr i självrisk, kanske mer. Min hoj(950) kostade 40 i inköp. Har lagt över 150.000kr på den vilket gör att summan blir 190.000kr.
Av försäkringsbolaget värderat till: 55-60.000kr. :tummenupp

Trillar jag betalar jag det själv, såvida hojen inte blir ofixbar(läses fem miljoner bitar). Mitt f-bolag kommer inte att kontaktas i detta fallet(om det gick att fixa). Blir JAG skadad är jag personförsäkrad till en bit över 3 miljoner kr. Mitt f-bolag som har hand om min mc kommer heller inte att kontaktas i den frågan.

Ni andra hojåkare kommer inte att drabbas av min invaliditet. Jag kommer förmodligen köra trafikförsäkrat detta året, jag använder ju inte min försäkring känns lönt att betala då........

750RR

UltraMarine skrev:
Om man nu struntar i skyddskläder så anpassar man väl körstilen efter det???

Hur många här cyklar utan hjälm?? Skulle gissa på de flesta...

samma sak där - vinglar man fram på cykelbana i 3km/h så skiter jag i hjälmen - men susar jag fram på min panasonic-racer, i 50blås, så använder jag en bra hjälm och handskar....

Ska jag bara hämta hojjen ur garaget så åker iallafall jag i vanliga kläder (går inte att promenera/cykla i skinnstället) och jag anpassar körstilen efter det...

Brukar känna blickarna när jag passerar mcdonalds på sveavägen :p

har bara vurpat en gång - under provning av nya fjädrar i framgaffeln. då hade jag fullt skydd - skulle naturligtvis inte provocerat hojjen annars....

Det största hotet är bilarna.

PROBLEMET ÄR ALLA BILISTER SOM INTE TAR HÄNSYN....
BLEV PÅKÖRD I EN KORSNING: NY BLADE -97 200MIL KVADDAD,
OCH ENDAST TRÖJA & JEANS

jag skulle nog inte våga cykla utan skinnställ ens. (alltså cyklar jag aldrig). kan göra ont om nåt händer. jag är fegis. :rodnar

anja skrev:
jag skulle nog inte våga cykla utan skinnställ ens. (alltså cyklar jag aldrig). kan göra ont om nåt händer. jag är fegis. :rodnar

Du går miste om ditt liv :fakta

Rasorblade skrev:
PROBLEMET ÄR ALLA BILISTER SOM INTE TAR HÄNSYN....
BLEV PÅKÖRD I EN KORSNING: NY BLADE -97 200MIL KVADDAD,
OCH ENDAST TRÖJA & JEANS
:fakta Så är det! För vist, jag kör försiktigt. Men de i bilarna då?
För hur många gånger har ni inte varit på väg att få en bil i sidan eller i baken? Och varje gång är en gång närmare olyckan.

Fazer skrev:
:fakta Så är det! För vist, jag kör försiktigt. Men de i bilarna då?
För hur många gånger har ni inte varit på väg att få en bil i sidan eller i baken? Och varje gång är en gång närmare olyckan.

Alla som kör hoj vet detta. man kör utan skinnbyxor för det.

750RR

Fazer skrev:
Ja är man inte mer rädd om livet och hur man ser ut. Så ok, men jag vill inte få mitt lår nerslipat ner till benmärgen.
Och så här kan det gå, när man har tur. Men jag tror att alla har varit med om det.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7292

Du slipar bara huden.

Alla vet att det ett riskfyllt intresse. Vågar man inte så ska man inte heller göra det. Man kan ju minimera riskerna, men inte det andra gör.

750RR

maverick_750rr skrev:
Du slipar bara huden.

Alla vet att det ett riskfyllt intresse. Vågar man inte så ska man inte heller göra det. Man kan ju minimera riskerna, men inte det andra gör.

750RR

Allt beror på underlaget, fin, grov asfalt. Med kanske grus på, jag är inte villig att ta risken, men om du är så ok för mig. Jag har hört dem på IVA säga att ”Har de inte skydd, borde vi skita i dem”

Fazer skrev:
Allt beror på underlaget, fin, grov asfalt. Med kanske grus på, jag är inte villig att ta risken, men om du är så ok för mig. Jag har hört dem på IVA säga att ”Har de inte skydd, borde vi skita i dem”

IVA?? Intensiv Vård Avdelningen eller?

De är edsvurna :D de måste hämta mig om jag ligger o ålar mig :fakta

750RR

maverick_750rr skrev:
Och det e jobbigt som fan att ha byxorna på sig om man ska till några polare.

750RR

Måste instämma...faktiskt skitjobbigt med byxorna.

Jag är väll förmodligen en av de få här inne som OFTAST åker utan byxor.

Jag tänker inte jag ska bara...eller nu ska jag åka långt....
Jag använder sällan byxor.

Jag har inte ens några byxor i rätt storlek.
När jag ska ha byxorna på mig så använder jag mitt gammla gore-tex ställ som e för litet ....

Fazer skrev:

Vad är byxar? neh! men seriöst så använder jag inte (skinn)byxor om jag inte ska på en seriös knäskrapstur.

Att träffa polare nere på stan, eller annan transport så är det endast problem när man har full mundering på. Min "suit".. lol.. är inte tvådelad heller..

Lartes skrev:
Måste instämma...faktiskt skitjobbigt med byxorna.

Jag är väll förmodligen en av de få här inne som OFTAST åker utan byxor.

Jag tänker inte jag ska bara...eller nu ska jag åka långt....
Jag använder sällan byxor.

Jag har inte ens några byxor i rätt storlek.
När jag ska ha byxorna på mig så använder jag mitt gammla gore-tex ställ som e för litet ....

Stuntar du utan byxor med? :rock

Swedie skrev:
Vad är byxar? neh! men seriöst så använder jag inte (skinn)byxor om jag inte ska på en seriös knäskrapstur.

Att träffa polare nere på stan, eller annan transport så är det endast problem när man har full mundering på. Min "suit".. lol.. är inte tvådelad heller..

Men hur fan använder du jackan då? :eek:

maverick_750rr skrev:
Stuntar du utan byxor med? :rock

Stuntar inte så j*vla ofta
Är vad man kanske skulle kunna kalla en fegis vid dom tillfällena..

Men dom få gångerna jag slangar lite så blir det oftast utan byxor

Lartes skrev:
Stuntar inte så j*vla ofta
Är vad man kanske skulle kunna kalla en fegis vid dom tillfällena..

Men dom få gångerna jag slangar lite så blir det oftast utan byxor

Hmmmmmmmmm, satt jag och tänkte nu när jag kolla vem du var. sen gick jag ut o kolla lite bland de 3 paketen jag har här och mycket riktigt, jag har ju din tröja här.

Ge mig din adress vis PM så kommer den. Får jag sen fråga varför du inte hört av dig?

750RR

maverick_750rr skrev:
Hmmmmmmmmm, satt jag och tänkte nu när jag kolla vem du var. sen gick jag ut o kolla lite bland de 3 paketen jag har här och mycket riktigt, jag har ju din tröja här.

Ge mig din adress vis PM så kommer den. Får jag sen fråga varför du inte hört av dig?

750RR

:notme :slicka

Rigge skrev:
Så nu tror du att du kan köra bättre än dom alltså? Hur mycket ska du inte vurpa då?

Jag menade människor som skaffar en tuff sporthoj o som sen vurpar för att dom inte kan hantera cykeln.
Jag vågar säga att jag kör med mer förnuft än dom ja.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!