Det är ju fan vad det blåser..

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej gott folk.
En liten MC-fråga här om något varken körskolelärare, teori-boken eller annat kunnigt mc-folk gett mig några tips om. Vart ute och körde idag och det blåste väl lagom mycket inne i skogen på landsvägar. Kom senare ut på motorvägen dock och hur jag än försökte var det riktigt läskigt och obehagligt då de starka vindarna med oregelbundnamellanrum slog till.

Vid ett tillfälle blev det så illa att jag lutade MCn rätt kraftigt åt höger men körde ändå rakt fram. Man kunde känna hur greppet nästan "försvann" när mcn kastades omkring i vindarna.

Vart väldigt obehagligt i stunden och låg kanske 90 km/h på motorvägen när jag bestämde mig för att detta inte fungerade och tog första bästa avfart.

Blev småvägar in i stan.

Vad har ni för knep och tips vad gäller vinden?
Märkte sedan att ju mer min kropp hängde med hojen desto bättre. Så jag knep fast med benen ordentligt och försökte inte kämpa emot vinden utan låta mig kastas till höger och vänster.

Slappna av i armarna och håll i hojen med hjälp av benen istället (dvs knip med låren/knäna)

Krampaktigt tag om styret förvärrar situationen å det grövsta!

Då skulle du vara med när det blåser och du kör i 300 blås! :D Bara att skota hem o garva!!

Då skulle du vara med när det blåser och du kör i 300 blås! :D Bara att skota hem o garva!!

Jag snackar sidovind här inte fartvinden. Den är ju inte jobbig för den påverkar inte min körförmåga på samma sätt. Dock ej upplevt den i över 230* ;)

Hojen blir stabilar ju fortare du kör också (av gyrokrafterna från hjulen), så gasa är ett bra tips.
Om du kör med allvädersställ, kolla om det går att spänna åt runt armar och kropp, annars tenderar det att blir som ett segel. (en av anledningarna till att jag bytte till mitt första skinnställ, göra massor i skillnad)

edit:såg att du bor i skåne nu, så det är nog bara att vänja sig vid massor av vind ;D

Krypa ihop, ju mindre du är ju mindre sidovind får du.

Men att köra när det blåser riktigt rejält, det är lite som att ta en promenad när det är storm - man gör det inte om inte absolut måste.

Man ska inte hålla hårt i styret!..

När ja vråkar ut för de att det blåser så kraftigt brukar jag svänga lite mot vinden ju mer vind ju hårdare lutar du mot den :D :D :D

Håller med om att vinden är rätt besvärlig, om det blåser som satan så brukar jag lägga mig i mitten filen "e4an" så har man 3 filer att svaja runt i om det går riktigt illa :).. Det läskiga är när man får en kast vind och det känns som att däcken viker sig innåt, men som sagt en MC klarar av det mesta ändå...

Prova med sjuss och stor ryggsäck i storm så ska du känna på ofrivilligt svängande : )

Jag tog mc-kort för ett år sedan - och i början tyckte jag precis som du.

Bästa botemedlet är en lång tur på autobahn i tyskland i sommar, helt över både öresunds-, stora bält- och lilla bält-bron när det blåser ordentligt. Jag tog en sådan utflykt och tycker inte alls att det särskilt märkvärdigt att köra mc-när det blåser efter det.

Slappna av och var inte stel, håll *INTE* hårt i styret - det förvärrar bara - en motorcykel är spårstabil och försöker alltid själv rätta upp sig.

Med lite mer rutin så blir det mycket bättre.

Håller med om att vinden är rätt besvärlig, om det blåser som satan så brukar jag lägga mig i mitten filen "e4an" så har man 3 filer att svaja runt i om det går riktigt illa :).. Det läskiga är när man får en kast vind och det känns som att däcken viker sig innåt, men som sagt en MC klarar av det mesta ändå...

Prova med sjuss och stor ryggsäck i storm så ska du känna på ofrivilligt svängande : )

Hehe.. ja det hände ett par gånger med hjulen.. Skum känsla minst sagt.

Körde iofs också med en stor xl-tjocktröja. Kanske har det agerat ofrivilligt segel.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park