Det är INTE lågkunjuktur hos mc-handlarna...

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1 liters..
Säger det bara då jag vill köpa annars säger jag det vanliga "tittar bara" och går vidare! Ska jag köpa en mc behöver jag ingen försäljare för annat än prisförhandling och administrering då jag redan vet det jag behöver om mc:n!

Förstår vad du menar & jag är precis likadan. Men ni alla skulle bli grymt förvånade över hur många människor som kontinuerligt går hos handlare som ett söndagsnöje för att säga- " jag har cash, jag vill ha den bilen, vad är sista priset" osv..

När man fixar en deal så backas det i nio fall av tio. Dock tror jag att vi som köper mc vet vad vi vill ha redan innan vi går in i butiken. Då blir det en ren pris/utrustningsdeal. Enkelt & smidigt!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag brukar skämtsamt säga att släpp in mig i en bilhall och jag ska sälja skjortan av deras bästa säljare på en vecka.


Håller med i ovan talare i det mesta, jobbar själv som Volvo försäljare i Sthlm. Anläggningen jag är på har ett ganska tråkigt och i många fall ett välförtjänt dåligt rykte. Ointresserade, arroganta och allmänt slöa säljare. Går man tillbaks ca 10 år i tiden så sålde en medioker säljare ca 300-500 bilar per år..

Tro fan att man inte behövde vara så vass när folk kom in på kö för att göra en jätteinvestering...

Vågar idag påstå att dessa säljare inte är kvar, finns säkert nån procent kvar som inte har gått i pension än. Och dessa har garanterat överlevt i branschen oxå i större utsträckning ute på landsbygden än mot stan.

ALLA återförsäljare idag ( iaf bilar) jobbar sedan flera år med kundnöjdhet, i vårt fall är det ett krav från Volvo. Detta är i många fall jäkligt jobbigt i ett land som Sverige där man sällan ger "kudos" till den som utmärker sig bättre, som faktiskt överträffar kundens förväntningar. Däremot kommer lavetten flygande då ngt är det minsta fel.

Jobbar som sagt i Sthlm, konkurrensen är stenhård. Det finns flera återförsäljare inom 10-15 minuters bilväg samt internet. = Kunderna är galet pålästa innan dom ens kommer in i hallen...

Så för att återkoppla till ditt sista quote, jag har jobbat 2 år med detta...har väl tappat totalt 5-6 affärer( av 50-60 rena konkurrentkrig) till konkurrenter då jag tävlat om kundens önskan till en kanon-affär samt högsta betyg i kundnöjdhet...

Kunde vi lösa det på ngt smidigt sätt vågar jag lova dig att jag skulle sälja dubbelt så mkt bilar än vad du skulle på en vecka! ( elr vecka\månad\år):pannkyss

//

Jonas[/QUOTE]

Ja Volvos åf verkar ligga något eller några steg före när det att faktiskt jobba med sin säljkår, systemstöd för sälj mm...har köpt ett par bilar på Bilia i Haga Norra (kanske där du jobbar) och alltid blivit bra bemött.

Högst på min shitlist är Din Bil i Hammarby...helt surrealistiskt ställe :D Man kan gå och slå i dörrar i 30 min utan att en käft reagerar. 1998 var jag där för att köpa en ny A4 men eftersom ingen orkade producera en offert så det blev en V40 istället. 2001 var jag spekulant på en ny A6 men samma drönararroganta beteende fick mig att välja annat märke.

Har en känsla av att mkt beror på att det är för lite omsättning i branschen. Samma gubbar, samma chefer, samma attityder valsar runt istället för att försöka få in lite nytt blod med andra erfarenheter.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Herregud, ni som säger att ni gick runt och kollade och ingen säljare kom?
Ska ni köpa hoj så lär ni väl gå fram till disken och säga:
- Hej jag skulle vilja köpa en ny hoj!
Då får ni hjälp, ni kan ju inte bara stå där och tro att någon ska komma. Är man bara inne och kollar vill man kanske vara lite ifred, ska man däremot köpa hoj så lär man ju visa lite intresse.

Å andra sidan skriver ni att ni åkte och köpte en annan hoj hos en annan handlare. Enligt mig så bestämmer man sig vad man ska ha för hoj innan man köper den, inte ändrar man sig bara för att man inte får hjälp, när man drömt om en hoj man ska köpa?
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Herregud, ni som säger att ni gick runt och kollade och ingen säljare kom?
Ska ni köpa hoj så lär ni väl gå fram till disken och säga:
- Hej jag skulle vilja köpa en ny hoj!
Då får ni hjälp, ni kan ju inte bara stå där och tro att någon ska komma. Är man bara inne och kollar vill man kanske vara lite ifred, ska man däremot köpa hoj så lär man ju visa lite intresse.

Å andra sidan skriver ni att ni åkte och köpte en annan hoj hos en annan handlare. Enligt mig så bestämmer man sig vad man ska ha för hoj innan man köper den, inte ändrar man sig bara för att man inte får hjälp, när man drömt om en hoj man ska köpa?

Då behövs juh inga säljare. räcker med en som står i kassan och tar betalt. al´a ICA. ;)
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag passar väl på och gör ett "ROS-inlägg" då.
MC-Kompaniet i Väringe har alltid funkat bra och har gått att prata med, jag har handlat två nya hojar där och en hel del utrustning, alltid trevligt bemött, även om det varit stressigt som tusan för säljarna.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Herregud, ni som säger att ni gick runt och kollade och ingen säljare kom?
Ska ni köpa hoj så lär ni väl gå fram till disken och säga:
- Hej jag skulle vilja köpa en ny hoj!
Då får ni hjälp, ni kan ju inte bara stå där och tro att någon ska komma. Är man bara inne och kollar vill man kanske vara lite ifred, ska man däremot köpa hoj så lär man ju visa lite intresse.

Å andra sidan skriver ni att ni åkte och köpte en annan hoj hos en annan handlare. Enligt mig så bestämmer man sig vad man ska ha för hoj innan man köper den, inte ändrar man sig bara för att man inte får hjälp, när man drömt om en hoj man ska köpa?

100% rätt!!
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Precis så är det på Honda resp. Yamaha Center i Gbg med:va

Till och med när man var ett fjunigt moppefucko så blev man erbjuden hjälp av säljarna på Honda.

Men som farsgubben en gång sa när han hade varit på Yamaha Center: "Nähepp, dem ville visst inte sälja en motorcykel i dag heller".
Det summerar Yamaha Centers service rätt bra, tycker jag:rolleyes:

Hehe. Såå man känner igen det. Min polare lämnade in samma hoj 4ggr till dom och fick tillbaka den med samma fel trotts "testkörningar" och inveklade förklaringar om vad som var "fel".

Jag skulle in och höra med dom om en begagnad hoj dom hade. Fick tag på en säljare och frågade lite om historiken. Säljaren blev bortkallad till en annan del av företaget och en annan kom ut och hjälpte mig. Jag ställde samma frågor och fick totalt andra svar. Det var som om vi pratade om två olika hojar.

Nä, jag skulle nog inte ens handla av Yamaha i Helsingborg om det så var sista hojstället i skåne, rent av sverige.

Det är dock min åsikt om dom :)
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Herregud, ni som säger att ni gick runt och kollade och ingen säljare kom?
Ska ni köpa hoj så lär ni väl gå fram till disken och säga:
- Hej jag skulle vilja köpa en ny hoj!
Då får ni hjälp, ni kan ju inte bara stå där och tro att någon ska komma. Är man bara inne och kollar vill man kanske vara lite ifred, ska man däremot köpa hoj så lär man ju visa lite intresse.

Å andra sidan skriver ni att ni åkte och köpte en annan hoj hos en annan handlare. Enligt mig så bestämmer man sig vad man ska ha för hoj innan man köper den, inte ändrar man sig bara för att man inte får hjälp, när man drömt om en hoj man ska köpa?

Okey, så när man då står o pratar med säljaren o man ÄR tydlig i sitt intresse för en hoj, och då lämnar säljaren en kvar som ett fån för att säljaren ska prata i telefonen...
Vad säger det er???
Är han intresserad lr inte??

Denna tråd har missat lite av sitt syfte, för ett år sedan kan jag till viss mån förstå "slackers", men INTE när det är DÅLIGA tider som just nu.
Det står INTE en massa folk i kö längre för att köpa ny hoj (det var förra året som det var så)
Hur fan kan man då skita i kunder??

Han (säljaren) vet jag vem det är o han har jobbat där länge, länge...

Dom har visat sitt intresse, det är allt jag vill ha sagt.



.../Yoshi
 

sportbike

Guest
Helt OT,men jag tänkte köpa ny bil innan nyår.
Bestämde mig för en modell och mailade sju (7) olika återförsäljare i Stockholmsområdet för två veckor sen.
Gissa hur många som svarat ?
Ingen !
Dom verkar ha häcken full :rolleyes:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Enligt mig så bestämmer man sig vad man ska ha för hoj innan man köper den, inte ändrar man sig bara för att man inte får hjälp, när man drömt om en hoj man ska köpa?

Vem är "man"? Du?

Jag är dessvärre så splittrad att jag brukar har ett antal olika men likvärdiga hojar som jag kan tänka mig att handla. Självklart finns det viktigare saker än en juste säljare och roterar kring en på golvet men jag skulle aldrig lägga 100k hos någon som inte har någon slags grundnivå av servicekänsla. Jag kanske är picky eftersom jag själv jobbar med försäljning men hade jag mcbutik så skulle jag definitivt inte våga låta kunden driva kontaktfasen. Då kunde man ju ha en kassalinje precis som på Lidl..."en B-king 08, ett Dainese Sukhoi och en Shoei XR 1000...var det bra så?

Tar jag mig till en butik som i 8 fall av 10 ligger lätt off i ett industriområde så gör jag det av en anledning, inte för att komma undan regnet eller för att låna muggen. Det minsta en säljare eller någon annan i personalen kan göra är att säga "hej, vill du ha hjälp med någonting?", det är vanlig jävla artighet.
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Aldrig i livet att skojarna på Beviks får sälja en till hoj till mig, de blåste mig på 9000:- ang ett presentkort som de hade lovat. Beställde en sprillans ny KTM hos dem & innan jag & frugan åkte på smekmånad så frågade jag om presentkortet, inga problem såklart du ska ha det. 3 veckor senare åker jag & hämtar hojen, då sade han att de hade lite problem men skulle ta tag i det där med presentkortet. Efter 2 veckor av ringande till dem så får jag till svar att nej du får inget för då måste jag sälja hojen till ordinarie pris. Va fan ni har ju samma pris på hojen som de andra handlarna som skickar med presentkortet. Kan ge mig fan på att någon har utnyttjat kortet som jobbar där. Där rök mina grushjul jag tänkte beställa så Beviks kommer aldrig även om de byter ägare få mig som kund igen.

Skrev Kawa och yamaha ;)
Skämt och sido.
Jag har fått kanon bemötande från dem.
Men alla är handlare är väll inte alltid bra.
 

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1 liters..
Helt OT,men jag tänkte köpa ny bil innan nyår.
Bestämde mig för en modell och mailade sju (7) olika återförsäljare i Stockholmsområdet för två veckor sen.
Gissa hur många som svarat ?
Ingen !
Dom verkar ha häcken full :rolleyes:


Hmm ditt mail har jag inte fått så strunta i märket du tänkte på & maila mig på jonas.hagstrom@bilia.se så ska jag lösa detta till dig:tummenupp

XC60:n e tvärnice!...

Fazerfun:

Ja Volvos åf verkar ligga något eller några steg före när det att faktiskt jobba med sin säljkår, systemstöd för sälj mm...har köpt ett par bilar på Bilia i Haga Norra (kanske där du jobbar) och alltid blivit bra bemött.

Högst på min shitlist är Din Bil i Hammarby...helt surrealistiskt ställe :D Man kan gå och slå i dörrar i 30 min utan att en käft reagerar. 1998 var jag där för att köpa en ny A4 men eftersom ingen orkade producera en offert så det blev en V40 istället. 2001 var jag spekulant på en ny A6 men samma drönararroganta beteende fick mig att välja annat märke.

Har en känsla av att mkt beror på att det är för lite omsättning i branschen. Samma gubbar, samma chefer, samma attityder valsar runt istället för att försöka få in lite nytt blod med andra erfarenheter.[/QUOTE]

Välkommen till Haga Norra så blir det kaffe och mc snack!

Ja, Bilia Haga Norra är jag på, tack för kudosen!

//

Jonas
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Vem är "man"? Du?

Jag är dessvärre så splittrad att jag brukar har ett antal olika men likvärdiga hojar som jag kan tänka mig att handla. Självklart finns det viktigare saker än en juste säljare och roterar kring en på golvet men jag skulle aldrig lägga 100k hos någon som inte har någon slags grundnivå av servicekänsla. Jag kanske är picky eftersom jag själv jobbar med försäljning men hade jag mcbutik så skulle jag definitivt inte våga låta kunden driva kontaktfasen. Då kunde man ju ha en kassalinje precis som på Lidl..."en B-king 08, ett Dainese Sukhoi och en Shoei XR 1000...var det bra så?

Tar jag mig till en butik som i 8 fall av 10 ligger lätt off i ett industriområde så gör jag det av en anledning, inte för att komma undan regnet eller för att låna muggen. Det minsta en säljare eller någon annan i personalen kan göra är att säga "hej, vill du ha hjälp med någonting?", det är vanlig jävla artighet.

Du har helt rätt.
Det jag ville få fram var att några hade skrivit att de "gick runt i butiken i 45 minuter utan att få hjälp"
Herregud då får man väl ta tag i det hela, gå fram till kassan och fråga: Hej jag ska köpa en sprojtans ny hoj, vill nån hjälpa mig?
Själv tycker jag bara det är jobbigt när säljarna bara står och kollar på en och väntar.
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Ja min nästa hoj kommer definitivt inhandlas från Honda center i gbg.
De är då fan inte snåla när det gäller provkörningar iallafall. Blev ju nästan påtvingad att provköra cb1000r efter jag tyckte den såg lite tung ut på "pappret":D Bara för den saken skull blir det en hoj från dem nästa gång;) Har förövrigt alltid köpt min personliga utrustning från dem. Riktigt trevligt folk där.
 

JohanG

Livsnjutare
Gick med
17 Dec 2007
Ort
Huddinge
Hoj
DragStar 1100-03 + Ducati Hypermotard 950 SP -19. Föredettingar: Street Triple R-14, Street Triple -08, FZR 1000 -90
Jag önskar nog mest att få bli behandlad som TS. När jag gör ett av min få besök i större motorcykelbutiker är det oftast för att handla några attiraljer. Tex ett nytt ryggskydd, hylomar, nya handtag, kedjespray eller nåt liknande.

MC-varuhuset i Sthlm är en riktig fälla för oss garagenördar ty där måste man passera genom den marmor- och täckmatteprydda saluhallen med säljare i MTV-generationen innan man äntligen når tillbehörs- och reservdelsavdelningen. :D

Jag har aldrig köpt en ny motorcykel i hela mitt. :gnissla

/J

Jörgen, smit in genom garaget, det brukar jag göra:) Då slipper man bling-blinget :tummenupp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du har helt rätt.
Det jag ville få fram var att några hade skrivit att de "gick runt i butiken i 45 minuter utan att få hjälp"
Herregud då får man väl ta tag i det hela, gå fram till kassan och fråga: Hej jag ska köpa en sprojtans ny hoj, vill nån hjälpa mig?
Själv tycker jag bara det är jobbigt när säljarna bara står och kollar på en och väntar.

Aldrig i helvete! Då handlar jag hellre på nätet.

Det är bara att inse att dagens kunder är mycket väl informerade när de kliver över tröskeln. Säljarens enda återstående uppgift är att slicka kunden i arslet tills tungan blöder och kunden väljer att sätta sitt namn på kontraktet.

Suck it!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Säljares attityd säger massor om stället för mig. Om jag blir ignorerad redan när jag kikar på hoj/bil, hur kommer jag då bli bemött när jag har problem?

Haninges Yamahacenter hade 4 säljare som effektivt ignorerade mig när jag var där och kikade på ställ. De snackade om senaste krogrundan och ditt och datt. Tilläggas bör att det var mitt i veckan på förmiddagen, jag var ensam i hela butiken.

Någon vecka senare däremot jobbade tydligen den enda säljaren, för hon dök upp som en iller och tog sig massor av tid att gå igenom hjälmmodeller, ställ och handskar. Så fick hon affär också...

Tack för tipset. Det visste jag inte att man kunde! :tummenupp

Det går att knalla in från norra stationsgatan också, via en "vanlig" port. Brukar alltid finnas ledig plats precis utanför också så man slipper bära långt.:tummenupp
 
Last edited:

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Handlar inte där sen jag förra hösten blev "utslängd" ur butiken för då skulle personalen på lunch. :mad:
Stod med ett gäng prylar i famnen men skulle kolla lite till innan jag skulle betala, men det passade inte för då var det tydligen lunchdags. La allt i en hög på golvet och tackade för mig.

Lunchstängt år 2008?? :va
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top