Det är de små besluten som räddar skinnet...

• Thread starter Thread starter tjille
  • Start date Start date

tjille

Guest
Måste få skriva av mig gällande dagens upplevelse, är fan ett jävla mirakel att vissa får ha körkort.

Kommer körandes på huvudled, framför mig har jag två alternativ för att komma hem till garaget. Antingen svänger jag in på första avtagsvägen eller tar nästa ett par hundra meter bort. Det är alltså ren slump att jag väljer första, vilket gör att jag saktar ned inför mötande trafik. ( Och ja, jag kör enligt gränserna)

Det är ingen stor korsning det här, den andra vägen kommer från ett bostadsområde. Plötsligt flyger det över en kärring i en saab som varken kollar höger eller vänster samt vet var fan bromsen sitter. Hon är en meter från att klippa den andra bilen och hade jag fortsatt så hade jag fan varit kylarprydnad vid det här laget.

Helt ställd, vände dock om för att leta upp fanskapet för att skälla ut.. men hon är väck.

Fan. Idag kunde slutat helt annorlunda om jag valt nästa avfart.

Upplevde ngt liknande för ett tag sen...
Fast då var kärringen en älg... Tja, alltså...älgen körde ju inte saab och..
Men....äh.....skit samma.....

Hade en liknande situation i igår.
Var ute på Uppsalavägen från Sigtunahållet och ska köra om en traktor med 2 bilar bakom.
Ligger väl i 90-100 å tänker ta alla tre i ett svep.
Å då är man ju alltid lite skraj att de (bilisterna) inte ska ha koll i backspegeln och svänga ut för att själva köra om.
Så jag kör ljustutan några gånger och börjar passera bilarna.
När jag närmar mig traktorn så tänker jag – fan den har ju inte en backspeglar – så jag lägger mig en meter till ut mot vägkanten.
Å det var en jä-la tur för när jag är i höjd med den så kastar han bara om vänster för att köra ut på åkern bredvid. Som en ren reflex så vickar jag till hojen ytterligare ett par decimeter till vänster.
Det är så jävla nära att jag känner vinddraget från hans framdäck. (Det var en sån med nästan lika stora framdäck som bak.)

Jag tänkte bara – Hade jag inte gått ut en meter ytterligare så hade jag fan inte suttit här idag.
Då hade jag aldrig hunnit undan.

Så en varning – Det är jävligt mycket traktorer och skördetröskor ute nu kring skördetider – så tare xtra försiktigt

Jajjen

Hade en liknande situation i igår.
Var ute på Uppsalavägen från Sigtunahållet och ska köra om en traktor med 2 bilar bakom.
Ligger väl i 90-100 å tänker ta alla tre i ett svep.
Å då är man ju alltid lite skraj att de (bilisterna) inte ska ha koll i backspegeln och svänga ut för att själva köra om.
Så jag kör ljustutan några gånger och börjar passera bilarna.
När jag närmar mig traktorn så tänker jag – fan den har ju inte en backspeglar – så jag lägger mig en meter till ut mot vägkanten.
Å det var en jä-la tur för när jag är i höjd med den så kastar han bara om vänster för att köra ut på åkern bredvid. Som en ren reflex så vickar jag till hojen ytterligare ett par decimeter till vänster.
Det är så jävla nära att jag känner vinddraget från hans framdäck. (Det var en sån med nästan lika stora framdäck som bak.)

Jag tänkte bara – Hade jag inte gått ut en meter ytterligare så hade jag fan inte suttit här idag.
Då hade jag aldrig hunnit undan.

Så en varning – Det är jävligt mycket traktorer och skördetröskor ute nu kring skördetider – så tare xtra försiktigt

Jajjen
Regel: Kör aldrig om en traktor om det finns något som ens liknar en avtagsväg på vänster sida. Kör förresten inte om något om det finns någon väg på vänster sida.

Dessutom kör jag aldrig om flera bilar på en gång längre. Det är helt jävla livsfarligt.

Jojo.. mkt skit ser man i trafiken. men detta var mest hur slumpen avgjorde utgången!

Traktor historien var bra.
Men när jag tog körkortet fanns det en varning i boken, speciellt för traktorer och deras svängar.

Regel: Kör aldrig om en traktor om det finns något som ens liknar en avtagsväg på vänster sida. Kör förresten inte om något om det finns någon väg på vänster sida.

Dessutom kör jag aldrig om flera bilar på en gång längre. Det är helt jävla livsfarligt.

Grejjen var att det inte fanns ngn avtagsväg bara en typ ett dikesslut där han kunde köra in på åkern. Men men - det är som vanligt - Vänta det värsta och anpassa för detta.

Puuuh, jag drog ut den precis i tid :D
Ett litet beslut men det räddade skinnet

Måste inte mopeder ha backspegel? Undrar bara detta då det ju är ett mysterium att traktorer inte behöver ha det, iaf om dom är ute på vägarna.

Varför ska det vara så svårt att lära sig oavsett om vi har rätt eller fel så är det vi motorcyklister som råkar illa ut:confused: Kör med insidan, var alltid beredd på att någon gör fel, annars:kryckor

Är det någon här i tråden som inte har lärt sig det då?

Sådana här idiotbilist trådar dyker upp lite då och då lr hur, då verkar det som man inte har lärt sig att man måste se upp även om man har rätten på sin sida i trafiken

Sådana här idiotbilist trådar dyker upp lite då och då lr hur, då verkar det som man inte har lärt sig att man måste se upp även om man har rätten på sin sida i trafiken

Jo, naturligtvis ska man vara uppmärksam men i detta fallet låter det som något som inte hade gått hade gått att klara sig undan trots en god portion försiktighet . Jag menar saktar du in till 20 km/h varenda gång du kör på en huvudled och kommer till en korsning för att kolla om de kommer en bil i som blåser rätt ut?

Du lät lite väl förmanande i ditt första inlägg utan att känna till omständigheterna runt det hela :pannkyss

Jo, naturligtvis ska man vara uppmärksam men i detta fallet låter det som något som inte hade gått hade gått att klara sig undan trots en god portion försiktighet . Jag menar saktar du in till 20 km/h varenda gång du kör på en huvudled och kommer till en korsning för att kolla om de kommer en bil i som blåser rätt ut?

Du lät lite väl förmanande i ditt första inlägg utan att känna till omständigheterna runt det hela :pannkyss

Var bara en liten påminelse att det är vi motorcyklister som råkar illa ut tyvärr::pannkyss

Jag som trodde det var reflexvästen som räddade skinnet....??..??

(Observera för sarkasm)

Alltid jobbigt att tänka på vad som kunde ha hänt, samtidigt skönt att tänka på att det gick bra, trots allt!

Mvh Björn

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...