Det ÄR roligt att åka 2-takt

  • Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Så här såg mitt nållager och min kolvbult ut när jag plockade isär det idag. Hade hört ett skrammel från motorn så jag plocka isär för att byta kolven och, ja.. ni ser ju själva vart skrammlet kom ifrån. :(
 

Bifogat

  • kolvbult_nållager.jpg
    kolvbult_nållager.jpg
    74.4 KB · Visningar: 445
Hm, det där kunde väl ha hänt på vilken som helst 2-Takt lika så 4-Takt lr :confused:
 
hehe.. mitt såg man inte vad som var rullar och hållare på, var bara total mos av allt :D Fast det var iofs nere i veven
 
Joker skrev:
Hm, det där kunde väl ha hänt på vilken som helst 2-Takt lika så 4-Takt lr :confused:

Ja visst. Men det händer oftare på en 2-takt pga sämre smörjning och högre trimmningsgrad.
 
EBS skrev:
Ja visst. Men det händer oftare på en 2-takt pga sämre smörjning och högre trimmningsgrad.

Följer man serviceintervallerna så brukar sådant hända mer sällan..
 
oFFkeFF skrev:
Följer man serviceintervallerna så brukar sådant hända mer sällan..

Kloven hade gått 900 mil. Serviceintervallerna ligger på 1000. Ringarna va bytta vid 500 mil.

Men visst händer det mer sällan om man byter grejerna oftare. :)
 
När bytte du lager och kolvbult senast då? Jag vet att vissa bara byter kolvar och använder den gamla kolvbulten och lagret. Det verkar ju dumsnålt om man kollar på bilden ovan.
 
Mattias skrev:
När bytte du lager och kolvbult senast då? Jag vet att vissa bara byter kolvar och använder den gamla kolvbulten och lagret. Det verkar ju dumsnålt om man kollar på bilden ovan.

900 mil det med. Det är som sagt dumsnålt att inte byta det samtidigt. Det är ju ingen jätte utgift direkt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top