Dessa galningar,,,,,,,,,,,,

Jävlar va skoj att se rally som det såg ut när man var liten grabb!
Lancian är satans grym, å Audin, å 205:an, fan va coola dom är allihopa!

Någon som har koll på hur dagens gubbar, Loeb t.ex. står sig mot dom gamla? Sträcktider förr mot nu?

Jävlar va skoj att se rally som det såg ut när man var liten grabb!
Lancian är satans grym, å Audin, å 205:an, fan va coola dom är allihopa!

Någon som har koll på hur dagens gubbar, Loeb t.ex. står sig mot dom gamla? Sträcktider förr mot nu?

De kör snabbare i dag faktiskt, ordet är väghållning. 800 hk är ju inte lättkört precis.

diggar 205an med sinna 600 hästar och 900 kilo... (=

Själv är jag lite svag för Lancia Delta S4:an. 1.5l motor med både turbo och kompressor.

[YOUTUBE-ID]vjpTeFg8NuY[/YOUTUBE-ID]

Klippet i första inlägget kommer från filmen "Audi Quattro - The official story"

Finns nog att hitta lite varstans.

Alltså... detta e så grymt... dom här grabbarna har varit mina idoler så länge ja kan minnas... har nog sett alla filmer som finns på internet med grupp b...
audin e min stora favorit för sitt motorljud å dess brutala råstyrka... 205 å delta S4 gick nått fruktansvärt bra å audi hade problem med att hänga med me sin "stora" urqattro... sportquattron blir född.. men de behövdes mer kraft enligt audi själva för att hänga med i toppen... :rolleyes: så under säsongen -86 så prövade audi att utveckla sin bil med en motor från audi IMSA... där finns effekt siffror på ca 1000hk.. alltså betydligt mer än vad dom körde med i rally... men tyvärr så förolyckades Henri Toivonen 2 maj -86 på korsika.. (har för mig de va detta datum) han å karläsaren Sergio Cresto brann inne i bilen efter att deras bil blev förvandlat till en skrothög när dom körde av..så audi fick aldrig pröva sin bil, å detta var slutet för en rallyepok... tyvärr så kommer inte så många ihåg denna kille.. riktigt härlig å se på när han kör.. kolla ca 1 min in i filmen över bron.. :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=jK-Fmz9vvWQ

Audi Imsa: kolla däckbredden 4,45min
:http://www.youtube.com/watch?v=U3uP8fwi0Uc

http://www.youtube.com/watch?v=UsMQRRVPmDw&feature=related

Last edited:
så gött när man hör ur quattrosarna yla på 9k rpm pang pang flames å svart rök ! mer rock n roll blir det inte.. . en annan känner sig fräck när man ligger på fullt hjulspinn på snö med en 740 i 60 knyck. fyfan :D

Jag trodde inte det gick att svänga i luften, men ack så fel man hade :näsblod Grym musik med. Quattron är ju ganska vass, fastän den är gammal :D Och som åskådare hade iaf jag, sprungit och gömt mig.

Det där är helt klart racing för dom som inte är fega av sig.
Klart imponerande att hantera dom bilarna på det sättet. den tidens däck och hjulupphängningar var ju inte i närheten av vad man stoppar på idag på bilarna. Att då slänga in så inihelvete med hästar i motorn måste ge en bil som är mer eller mindre hopplös att hantera. Fast det var väl därför dom bilarna slutade användas. Dom insåg att det inte går att hantera den effekten på ett vettigt sätt på dom banorna. Det var väl några som körde ihjäl sig om jag inte missminner mig.
Fast publiken är nog tamigfan ännu galnare. Snäppet ifrån hjärndöda.

Men. Bara motorljudet av dom där bilarna när dom ligger och slår mot varvstoppet och sen kastar i nästa växel under ihärdigt ackompanjemang av en högljutt kvittrande dump ger mig gåshud. :yoparty

OK, dags för lite korrigeringar:

1. Det inte en UR-quattro man ser på bilderna, det är en quattro Sport S1. Det finns 7 exemplar kvar av S1 idag.

2. En WRC-racer av idag har visserligen mindre toppeffekt än Grupp B-bilarna, men det skiljer inte så mycket. Vikten är i samma härad.

3. Per Eklund har kört snabbare upp för Pikes Peak med SAAB/X-Trac/Subaru 9-3:an än vad Ari Vatanen gjorde med Peugeot 405 Turbo 16.

4. Jämförelsen med F1 var sensationellt usel.

5. En WRC-racer är en evighet snabbare än en Grupp B-racer.

6. Audi körde med dubbelkopplingslåda redan med S1, om någon trodde DSG var en nymodighet.

Varför i hela helvete måste man alltid läcka på 'häftig' blöjrock på sådana här filmer? Man vill höra MOTORLJUD!

Här har vi den riktige asfaltskungen:

http://de.youtube.com/watch?v=ZbcdUaFs7Ao

[url skrev:
http://de.youtube.com/watch?v=ZbcdUaFs7Ao[/url]

Cool film. Speciellt när han nästa tar kurvan med häcken först. Och vid 1.55 när han vinkar till publiken med ställ genom en kurva.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman