Dessa eviga LED-blinkers...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hallå hallå! Nu har även jag skaffat mig ledisar med problem, får dom inte att blinka överhuvudtaget, däremot lyser dom fint när jag kopplar in de i nätagget så nått fel på blinkersen ser det inte ut att vara. Antar att det är det där förbaskade relät, men jag tycker det borde blinka lite iaf??? :confused:
 
mins inte ex men tror mina blinkade väldigt fort när jag koppla in mina... relät fick bytas i alla fall. det ska det göra på din hoj me. Vet inte om det kan va så att olika hojar reagerar på olika sät?? inte mycket svar på din fråga:krama men börja me byt relät o kolla om det funkar:tummenupp
 
Nu funkade det (måste ha brott i någon av mina kopplingssladdar) ...om än väldigt snabbt. Så vad är bästa lösningen reläbyte eller effektmotstånd?

På Honda försökte dom pracka på mig ett effektmotstånd "använd det om de går för snabbt"
 
Last edited:
Nu funkade det (måste ha brott i någon av mina kopplingssladdar) ...om än väldigt snabbt. Så vad är bästa lösningen reläbyte eller effektmotstånd?

På Honda försökte dom pracka på mig ett effektmotstånd "använd det om de går för snabbt"

Jag bytte relä det va rätt enkelt jort mins jag. motstånd tyckte jag då va lite krångligare.
 
Motstånd som inte är känsliga för belastning. Finns på biltema... Sen kan blinkersindikatorn muppa sig med, så byter man relä.
 
Motstånd som inte är känsliga för belastning. Finns på biltema... Sen kan blinkersindikatorn muppa sig med, så byter man relä.
:va Sakta i backarna här... Vad får blinkersindikatorn att "muppa" sig, relä eller motstånd? Och vilket rekommenderar du?

Ska kanske sägas att jag har glödlampor fram och förhoppningsvis LEDs bak.
 
:va Sakta i backarna här... Vad får blinkersindikatorn att "muppa" sig, relä eller motstånd? Och vilket rekommenderar du?

Ska kanske sägas att jag har glödlampor fram och förhoppningsvis LEDs bak.

Byt till ett lastoberoende blinkersrelä så slipper du bry dig om vilka lampor/led du har.
Har för mig att mitt kostade ca 200 på roffesmc för ett par år sen.
 
:va Sakta i backarna här... Vad får blinkersindikatorn att "muppa" sig, relä eller motstånd? Och vilket rekommenderar du?

Ska kanske sägas att jag har glödlampor fram och förhoppningsvis LEDs bak.
Ska du ha olika fram och bak är det nog bara motstånd som är lösningen. Motstånden får ju det vanliga reläet att "tro" att det sitter vanliga blinkers där. Så att säga.
 
Eller lite mer förklarat: En glödlampsblinkers drar mycket mer ström än en LEDblinkers. Glödlampstråden utövar i sig själv en hel del motstånd. LED har mycket litet motstånd. För att kompensera kopplar man in precis rätt mängd motstånd i kretsen. Och håller koll på vad som ska vara seriekopplat och vad som ska vara parallelkopplat. Reläet märker då ingen skillnad och gör sitt på-av jobb som vanligt.

Just därför man sätter dit ett relä som inte bryr sig om lasten (vilken effekt W lamporna har).
https://www.google.se/#hl=sv&newwin...516,d.bGE&fp=33f914f8c0f96397&biw=883&bih=449

Enda som skiljer är ju att relät inte blinkar fortare när en lampa har pajat men lite koll får man ju ha :)

 
ja men precis som sägs här, byt relä, aslätt och man slipper försöka räkna ut vad man ska ha för motstånd och man slipper risken för att dom går varma... vill du byta tillbaka blinkers kan du bara byta relä igen.. eller köra med det nya relät för det funkar oavsett belastning..
 
Nu funkade det (måste ha brott i någon av mina kopplingssladdar) ...om än väldigt snabbt. Så vad är bästa lösningen reläbyte eller effektmotstånd?

På Honda försökte dom pracka på mig ett effektmotstånd "använd det om de går för snabbt"


glöm ej bort att LED lampor är polaritets beroende för att funka. en vanlig lampa kan du koppla plus och minus till på vilken sida du vill och lapman lyser, det går ej på LED. där är ena sidan plus och andra minus..
 
Bytte båda två... vart inte synkat. man får testa sig fram. Vart ett jävla jobb det där. börja med motstånden... olika resistans mellan vanliga glödlampor och LED-lampor. Har man belastnings-oberoende motsånd så blir "blinkningen" rätt. Tror till och med att det finns relä med inbyggt sådant motstånd...
 
Motstånd som inte är känsliga för belastning. Finns på biltema... Sen kan blinkersindikatorn muppa sig med, så byter man relä.

Har du snubblat på tangenterna?
Blinkrelä som inte är känsligt för belastning. Finns på biltema Artikelnummer 42140
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Blinkrela-12-V-42140/
klarar från LED-blinkers (jag har det på Suzukin) upp till 100W blinkerslampor på varje sida.

Men motstånd är lättast. Finns på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ch-Belysning/Motstand-for-diodblinkers-42202/
 
höll p åatt bli galen när jag monterade mina leddar.
kom på felet till slut, man måste sätta plus på plus
och minus på minus.
 
:hihi Löste sig! Jag trodde i min godan tro att (-) skulle kopplas till minus, (+) till plus och Jord till (L), men jag kunde inte för allt i världen lista ut va "L" stod för, Land kanske :lol Iaf minus skulle kopplas till (L) och jord till (-) men det är inte lätt för den glada amatören att veta!
 
Tror nog du behöver köpa motstånd. Finns bra trådlindade på ELFA.
Räkna 12 i kvadrat genom wattstyrkan så får du lämpligt ohm tal


Mvh
Christer
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top