Dessa eländiga bolag

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Retta
Hade min R1 -98 försäkrad hos IF i sommar eftersom dom var billigast.
Betalade 639:-/månad/halv, när jag var USA i två veckor ställde jag av hojen och sen ställde jag på den igen när jag kom hem den 3 juli.
Förra veckan fick jag brev från IF att dom skulle dra 1946:- från mitt konto på autogiro, mystiskt tyckte jag o ringde upp.
Då visar det säg att dom höjt försäkringen från 639:-/månad till 1080:-, nästan 70% :mad: utan att meddela mig och dom kunde inte ge mig en förklaring till höjningen.

Jag säger att jag vill säga upp försäkringen och byta bolag,
-Nix, den gäller till 16 Maj -06 :confused:

Börjar bli riktigt irriterad och bråkar mer och till slut säger han att han ska göra ett "undantag" för mig. :tummenupp :fatta!

Tycker det är riktigt illa att bolagen kan höja premien under förskrings perioden hur dom vill och utan att meddela något och utan ge en förklaring till höjningen.

Har nån varit med om nåt liknande?

Jag har Folksam nu o betalar 644:- /månad/halv.

nasholm6 skrev:
.

Jag säger att jag vill säga upp försäkringen och byta bolag,
-Nix, den gäller till 16 Maj -06 :confused:

Såg precis detta i ett avtal när jag kollade runt ibland försäkringar. Alltså att försäkringen gäller en viss tid och det inte går att säga upp den. MEN om du skall byta bolag "sälj" hojen till en polare och ring upp och säg upp försäkringen. Sedan kan din polare "sälja tillbaka" till dig och du kan täckna ny föräkring någon annanstans.

nasholm6 skrev:
.
Tycker det är riktigt illa att bolagen kan höja premien under förskrings perioden hur dom vill och utan att meddela något och utan ge en förklaring till höjningen.

Har varit med om detta också... höjning på ca 300% pang boom! Ringe och frågade varför, men de kunde inte ge någon bättre svar än att det hade hänt mycket olyckor... jaja då var det bara att byta bolag igen. Sålänge försäkringsbolagen är olojala mot sina kunder kommer jag att vara olojal mot dom.

Verkar iaf som du fick en sjysst premie tillslut
:tummenupp

RR_Jonas skrev:
Såg precis detta i ett avtal när jag kollade runt ibland försäkringar. Alltså att försäkringen gäller en viss tid och det inte går att säga upp den. MEN om du skall byta bolag "sälj" hojen till en polare och ring upp och säg upp försäkringen. Sedan kan din polare "sälja tillbaka" till dig och du kan täckna ny föräkring någon annanstans.

Har varit med om detta också... höjning på ca 300% pang boom! Ringe och frågade varför, men de kunde inte ge någon bättre svar än att det hade hänt mycket olyckor... jaja då var det bara att byta bolag igen. Sålänge försäkringsbolagen är olojala mot sina kunder kommer jag att vara olojal mot dom.

Verkar iaf som du fick en sjysst premie tillslut
:tummenupp

Jag kan inte fatta att premien höjas när cykeln blir äldre, den borde ju iallafall bli mindre stöld begärlig med åren eller..... :va

RR_Jonas skrev:
Såg precis detta i ett avtal när jag kollade runt ibland försäkringar. Alltså att försäkringen gäller en viss tid och det inte går att säga upp den. MEN om du skall byta bolag "sälj" hojen till en polare och ring upp och säg upp försäkringen. Sedan kan din polare "sälja tillbaka" till dig och du kan täckna ny föräkring någon annanstans. :tummenupp

Problemet blir väl då att det KAN bli svårare att få hojen såld om folk kollar upp den på Vägverket. Många ägare = folk bryr sig inte ens om att ringa. Då får man inte ens chans att förklara läget...

Bara att ställa av hojen då bryts försäkringen så kan du byta bolag sen ställa på igen mycket smidigare än att sälja hit och dit!!

bOnKe skrev:
Problemet blir väl då att det KAN bli svårare att få hojen såld om folk kollar upp den på Vägverket. Många ägare = folk bryr sig inte ens om att ringa. Då får man inte ens chans att förklara läget...

Inte blir det bättre av att skriva att man har bytt ägare några ggr för att få lägre försäkring heller... :huvet

Iceman79 skrev:
Bara att ställa av hojen då bryts försäkringen så kan du byta bolag sen ställa på igen mycket smidigare än att sälja hit och dit!!

Näe, den övergår väl till garageförsäkring? Dessutom kvittar det om man ställer av/på med många helårsförsäkringar! :tummenner

Suck..... man blir ju less. :(
Fick ett brev från folksam idag, nu har även dom höjt premien för mig. Från som jag skrev 644:- månad/halv till 960:- månad/halv, en höjning med ca 50%. :huvet

Har någon annan fått höjda premier i sommar, tänkte speciellt på ni som har IF eller Folksam ???

nasholm6 skrev:
Jag kan inte fatta att premien höjas när cykeln blir äldre, den borde ju iallafall bli mindre stöld begärlig med åren eller..... :va

Man kan tycka det... tycker bara att det har blivit dyrare...

jag råkade ut för något märkligt med folksam idag. Jag mailade och begärde prisuppgift på min Yamaha xj600 -94 och fick reda på att halvförsäkringen skulle kosta 5500:-/år. Jag mailade tillbaka och frågade varför de höjt priset så mycket när jag fick en offert från dom förra året på 2800:-. Då svarar de snabbt igen, ber om ursäkt och säger att priser är 3100:- per år!

Man börjar undra vad de egentligen håller på med ...

mikro skrev:
jag råkade ut för något märkligt med folksam idag. Jag mailade och begärde prisuppgift på min Yamaha xj600 -94 och fick reda på att halvförsäkringen skulle kosta 5500:-/år. Jag mailade tillbaka och frågade varför de höjt priset så mycket när jag fick en offert från dom förra året på 2800:-. Då svarar de snabbt igen, ber om ursäkt och säger att priser är 3100:- per år!

Man börjar undra vad de egentligen håller på med ...

Det känns som ett lotteri när man ska teckna försäkringar.
När man pratar med ena killen/tjejen på ett bolag får man ett pris och ringer en polare med samma ålder o stad kan det bli nåt helt annat. :kocko
Det tråkiga är också att man får EN offert av bolaget, sen när man ska teckna försäkringen nån månad senare kan det vara ett helt annat pris än vad offerten angav.
Att ge ett annat pris än vad offerten utlovade skulle vara helt otänkbart i världen utanför försäkringsbolagens egna lilla värld.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park