Desperat! Behöver mekhjälp, extraknäck någon?

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Har en KTM 640 LC4 -03 med ett akra slipon.

I samband med ombestyckningen söp jag till det med nålventilen. Hojjen går prima på högvarv men, låg och mellan går hackigt/svart som f_n.

Har kollat alla slangar, rengjort förgasaren två gånger, kollat flottörnivån, luftfiltret.

Vid kontroll av tändstiftet förefaller hojen gå lite "tunt", men som jag har förstått det så ska hojen inte behöva byta lågfartsmunstycke bara för att man monterat ett slipon.

Om låg/mellan -blandskruven är för snål originalställd, kan det skapa fenomenet att vid jämngas på motorväg i 110-120 börjar motorn gå ryckigt och sedan dö. När motorn väl dött får man stå vid vägkanten i tre-fyra minuter och sedan är det bara att starta igen som ingenting har hänt?

Jag bor i Skogås/Stockholm, Dirtbike har ingen ledig tid på 2-3 veckor, har själv försökt i två veckor att lista ut vad som är knas...

Hjälp, kan någon garageguru räcka mig en hjälpande hand?!? Name your price, jag vill köra hoj innan säsongen är över. :gråta

/Fenix
 
Jag hade en gång i tiden samma problem. För mig var det ett litet gruskorn i förgasaren som orsakde detta men som du beskriver det så ska din förgasare vara ren.

Kanske kan vara något med att den får för tunn/tjock blandning bensin och luft som gör att den går bra när den är kall men när den blir varm så är blandningen helt fel. då när den har kallnat funkar blandningen och därför startar den.

Detta är bara en gissning, låter mycket konstigt tycker jag.
 
tenninge skrev:
Jag hade en gång i tiden samma problem. För mig var det ett litet gruskorn i förgasaren som orsakde detta men som du beskriver det så ska din förgasare vara ren.

Kanske kan vara något med att den får för tunn/tjock blandning bensin och luft som gör att den går bra när den är kall men när den blir varm så är blandningen helt fel. då när den har kallnat funkar blandningen och därför startar den.

Detta är bara en gissning, låter mycket konstigt tycker jag.

Dum fråga, var satt gruskornet? :D

/F
 
rengör hela förgasarn till att börja med... känns onödigt o försöka bestyska rätt när det inte är gjort..
 
ozto skrev:
rengör hela förgasarn till att börja med... känns onödigt o försöka bestyska rätt när det inte är gjort..

Tackar för tipset, men som sagt, har rengjort den två gånger...

Ingen som känner sig manad att ta sig ann utmaningen?

/F
 
Fenix skrev:
Dum fråga, var satt gruskornet? :D

/F
Mitt där luften tas in i min förgasare hade den satt sig, fråga mig inte hur den kom in :rolleyes:

edit* Kom på en annan sak, vet inte om det kan vara det men har du kollat luftfiltret? Tänkte om det kanske hade täppts igen av smuts så förgasaren inte fick tillräckligt med luft.
 
Last edited:
Har ingen större erfarenhet av att meka med motarder men jag skulle nog kunna tänka mig att kika på det om du känner fört...men jag misstänker att den måste bestyckas om även på lågfarten.
Bor ju inte så lång ifrån dig :tummenupp
 
TwinSucker skrev:
Har ingen större erfarenhet av att meka med motarder men jag skulle nog kunna tänka mig att kika på det om du känner fört...men jag misstänker att den måste bestyckas om även på lågfarten.
Bor ju inte så lång ifrån dig :tummenupp

Tackar och bockar för erbjudandet!

PM'ar dig.

/F
 
Jag tycker det luktar vakuum någonstans. Om den går som den ska upp till 110 men dör efter ett litet tag. Har du uppsamlingskärl? Kolla den eller luftningen från tanklocket.
Fenix skrev:
Har en KTM 640 LC4 -03 med ett akra slipon.
fenomenet att vid jämngas på motorväg i 110-120 börjar motorn gå ryckigt och sedan dö. När motorn väl dött får man stå vid vägkanten i tre-fyra minuter och sedan är det bara att starta igen som ingenting har hänt?
/Fenix
 
Kolla att du inte har klämt eller fått ett veck på någon urluftningslang från förgasaren (dom smala som hänger under förgasaren).
 
Zana skrev:
Fortfarande i behov, jag vill gärna luska.. :)

hehe, har fortfarande ett stort behov. Dessvärre var jag tvungen att vara ett par dagar utomlands och kom hem igen först igår. Därav tystnaden från min sida.

Jo, jag har bytt luftfilter, ska byta tändstift (det gamla har förmodligen gått lite väl långt) samt jag väntar på leverans av en ny nålventilsats då det är nålventilen som jag misstänker är boven i dramat. Känns inte som den löper "lent" och smidigt som den borde.

Du får hysteriskt gärna komma förbi och hjälpa mig när grejjerna kommer. :)

Nu till helgen skall jag dock till Dalarna då frugan är brudtärna vid sin bästa väns bröllop, så där ryker min mekhelg (mummel mummel).

/F
 
Fenix skrev:
hehe, har fortfarande ett stort behov. Dessvärre var jag tvungen att vara ett par dagar utomlands och kom hem igen först igår. Därav tystnaden från min sida.

Jo, jag har bytt luftfilter, ska byta tändstift (det gamla har förmodligen gått lite väl långt) samt jag väntar på leverans av en ny nålventilsats då det är nålventilen som jag misstänker är boven i dramat. Känns inte som den löper "lent" och smidigt som den borde.

Du får hysteriskt gärna komma förbi och hjälpa mig när grejjerna kommer. :)

Nu till helgen skall jag dock till Dalarna då frugan är brudtärna vid sin bästa väns bröllop, så där ryker min mekhelg (mummel mummel).

/F


Men fan, har missat ditt svar också... Jag finns på msn om det fortfarande finns behov... zana@chello.se
 
Glömde berätta, gåtan är löst(!), det hela berodde på att backventilen i tanklocket var defekt, så ibland och då med betoning på ibland, så uppstod det baksug i tanken och soppan rann inte till korrekt. Anledningen till att felet bara uppstod ibland var lite väder och vindberoende, förmodligen vibrationerna som gjorde att ventilen kunde fungera flera gånger på raken och sedan bara lägga av. Så länge som man feg-gasade så hann det aldrig bli nog med baksug.

Nytt tanklock och vips funkar allting klockrent, synd att det tog typ 2 månader att knäcka den nöten. Provade att köra utan tanklock men, eftersom problemet bara uppstod vid/efter kraftigare gaspådrag var det "lite" svårt att simulera utan lock. När man köper ersättningslock så får man ett sådant man velat ha från början med tapp för övertrycksslang.

Tack för alla inspel!

/Fenix
 
Feeeeeeeenix, har nya hojen redan börjat strula? :confused:

Rätt åt dig ditt rika satans kapitalistsvin! :finger

Det e inte DU som ror, som ror så att svetten lackar :mad:

(Du som ska hjälpa aset ska veta att det finns resurser, så var inte blyg)

Edit: Jag behöver sponsorer! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top