Desmosedici i Superbike

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kommer Ducatis Desmosedici att tillåtas i nationella Superbike-mästerskap. Enligt Ducati Corse-chefen ska den ju inte köras i WSBK men byggas i 250 exemplar årligen, vad gäller?

Annars försvinner ju hela meningen med cykeln, då kommer den bara köpas av rika posörer, samlare och annat löst folk.

Det beror väl på om de väljer att homologisera den elelr inte, och i interbjun i Motorcycle Racer som du säkert läst så verkar dte ju inte så. han ansåg ju att de skull evara för överlägsna med den hojen. :hihi

hur lång tid tar det då för de andra att homologisera sin gp-hojjar och så är idén med wsbk borta :P

Prästen skrev:
hur lång tid tar det då för de andra att homologisera sin gp-hojjar och så är idén med wsbk borta :P
Vore ju skitfränt, mycket närmare för oss att köpa riktiga räsers då :D

Det är väl bara serieproducerade hojar som tillåts i WSB?

Därav blir svaret NEJ.

Zee skrev:

Därav blir svaret NEJ.
Rent teoretiskt kan de homologisera den eftersom den byggs i tillräckligt många ex. Chefen för Ducati Corse har dock sagt att de inte tänker göra det utan kör vidare med 999:an.

Zee skrev:

Därav blir svaret NEJ.

Har för mig kravet varit ~200 hojar för att det skulle räknas som serie. Japanerna
behövde tillverka fler än de små fabrikanterna dock.

Som totalt okunning om reglementet i WSBK undrar jag följande:

Förutsatt att det tillverkas tillräckligt många Desmosedici, kan en tredje part - ett icke fabriksteam - homologisera hojen utan att Ducati är inblandade?
Förstår att dom inte får göra modifikationer osv..

Kanske borde sätta mig in lite i homologiseringsprocessen :)

Gustav O skrev:
Rent teoretiskt kan de homologisera den eftersom den byggs i tillräckligt många ex. Chefen för Ducati Corse har dock sagt att de inte tänker göra det utan kör vidare med 999:an.

Men sabbar de inte för sig själv i Moto GP då? En hoj som man får köra med i superbike får man väl INTE köra med i Moto GP, och tvärtom. Eller tänker jag helt åt helvet nu?

Zee skrev:
Men sabbar de inte för sig själv i Moto GP då? En hoj som man får köra med i superbike får man väl INTE köra med i Moto GP, och tvärtom. Eller tänker jag helt åt helvet nu?
Om du tror att den Desmosedici som ska säljas har mer än namnet gemensamt med MotoGP-hojen tror du fel.
De slår mynt av sin MotoGP hoj men gatcykeln får inte, och har inte heller, ha en pinal gemensam med hojen de tävlar med.

Gustav O skrev:
Om du tror att den Desmosedici som ska säljas har mer än namnet gemensamt med MotoGP-hojen tror du fel.
De slår mynt av sin MotoGP hoj men gatcykeln får inte, och har inte heller, ha en pinal gemensam med hojen de tävlar med.

Ja det förklarar endel då. Tack.

Zee skrev:

Det är inte sama hoj bara liknande konstruktion, men var gränsen går där vet jag inte. Upplys gärna.

Edit: Dvs hur lik får en gathoj vara en GP hoj?

MagnusK skrev:
Bästa exemplet är WCM som först hade en omarbetad topp från en Yamaha R1 i sin hoj men de fick inte starta med den innan de hade en egentillverkad topp.

Det jag kan tänka mig som är mest likt på gat-Desmosedicin är saker som tex fotpinnar, bromsar och andra småsaker. Inget ska dock vara exakt samma för då får de inte använda den delen i MotoGP.

Zee skrev:

Därav blir svaret NEJ.
Foggy homologiserade sin FP1, och den kan knappast kallas serieproducerad.

RedBaron skrev:
Foggy homologiserade sin FP1, och den kan knappast kallas serieproducerad.

Någon som vill utveckla vad homologisera innebär i detta sammanhanget?

MagnusK skrev:
Det är inte sama hoj bara liknande konstruktion, men var gränsen går där vet jag inte. Upplys gärna.

Denna länk har säkert varit uppe förut men lägger in den igen..

LÄNK

L4 som konstrueras liknande gp hojen, dock inte lika trimmad m.m.m..

Bara attbropå.....
I och med att man nu kör med fyrtakt i moto gp, borde ju gp tillverkarna snart kunna använda sin gamla gp teknik i sina nya tusenkubikare, när tror ni honda kommer med en V-5 för gatbruk bara för att ta ett exempel :va ?
Bytet till fyrtaktare borde ju sinom tid gynna utveklingen av gathojar, eller e jag helt fel på det?
/viktor

Gustav O skrev:
Bästa exemplet är WCM som först hade en omarbetad topp från en Yamaha R1 i sin hoj men de fick inte starta med den innan de hade en egentillverkad topp.

Det jag kan tänka mig som är mest likt på gat-Desmosedicin är saker som tex fotpinnar, bromsar och andra småsaker. Inget ska dock vara exakt samma för då får de inte använda den delen i MotoGP.

Ja det är sant, är nyfiken på hur snarlikt man kan tex göra en topp och den ändå räknas som en annan dvs hur lik kan en gathoj någonsin bli en GP hoj med nuvarande reglemente. Kul att leka med tanken.

numero_uno skrev:
Bara attbropå.....
I och med att man nu kör med fyrtakt i moto gp, borde ju gp tillverkarna snart kunna använda sin gamla gp teknik i sina nya tusenkubikare, när tror ni honda kommer med en V-5 för gatbruk bara för att ta ett exempel :va ?
Bytet till fyrtaktare borde ju sinom tid gynna utveklingen av gathojar, eller e jag helt fel på det?
/viktor

Den har väl redan gynnat gathojarna?

Zee skrev:
Någon som vill utveckla vad homologisera innebär i detta sammanhanget?
Att tillverka så många hojar med samma specifikation som reglementet föreskriver. Kundexemplar av FP1 är ett exempel. Specialversioner av Honda SP1/SP2 byggdes på den tiden i ett par hundra ex. Diverse lågvolyms "high-end"-versioner av Ducati 999 har nog också sin förklaring i reglementet.

Ett par hundra hojar måste man bygga för WSBK, vet ej det exakta antalet.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back