Dervning till olika banor

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej !

Någon som har tips på drevning för olika banor i Sverige ? Till R6 då!

mvh Fredrik
 
Så stor skillnad är det inte på era hojar, så det gemensamma svaret blir: optimalt är att hojen varvar ur på 6an på långa rakan.

Är banan väldigt tajt med kortare raksträckor, ja dreva om hojen för mer varv. är det en lång och utdragen bana, behåll originaldrevningen.

Fast gå nu inte -1 +7 som jag har på R1an just nu, då lär det wheelas kungligt överallt istället för att åka frammåt.
 
benfre skrev:
Perfekt att sammla drevningar till alla hojar i denna tråd :tummenupp

/Fredrik
Och ta bort den lilla fördelen man kan ha när man hittat bättre drevning än motståndarna? :hihi
Fast drevning är ganska individuellt beroende på hur du kör och framförallt hur snabbt. Fast fingervisningar är ju en annan sak, så kan man iaf ha en grund att välja ifrån.
 
Last edited:
Kom igen nu, bjussa på lite siffror !

/Fredrik :D

Gulsnabbtrajja skrev:
Och ta bort den lilla fördelen man kan ha när man hittat bättre drevning än motståndarna? :hihi
Fast drevning är ganska individuellt beroende på hur du kör och framförallt hur snabbt. Fast fingervisningar är ju en annan sak, så kan man iaf ha en grund att välja ifrån.
 
benfre skrev:
Kom igen nu, bjussa på lite siffror !
/Fredrik :D
Har inga i huvet, tvivlar på att dom passar era hojar ändå.
Efter att ha läst Swedies inlägg:
6:an är inte alltid nödvändig att få i, något av en överväxel på de flesta hojar. Viktigare att leta efter nåt där man inte behöver växla i kurva och kan ha bra driv i utgångarna. Acc går före toppfart.
Obs: Ingen sanning bara min filosofi när jag väljer drevning.
 
Skriver till mig så jag med får del av hemligheterna :rolleyes: :hihi
 
Gulsnabbtrajja skrev:
...Fast drevning är ganska individuellt beroende på hur du kör och framförallt hur snabbt...

Japp, den håller jag med om. Nybörjaren titta ofta på den snabba för att se hur han gör och det gör nybörjaren helt rätt i, oftast. Drevning är väl inte hela världen men fel drevning är ett onödigt handikapp. Drevning påverkas i allra högsta grad av hur snabb man är och är något man måste prova sig fram själv. En optimal drevning för en snabb förare är inte optimal för en långsammare förare. Men visst, någonstans måste man ju börja och skillnaderna är ganska små.
 
Teddy skrev:
Japp, den håller jag med om. Nybörjaren titta ofta på den snabba för att se hur han gör och det gör nybörjaren helt rätt i, oftast. Drevning är väl inte hela världen men fel drevning är ett onödigt handikapp. Drevning påverkas i allra högsta grad av hur snabb man är och är något man måste prova sig fram själv. En optimal drevning för en snabb förare är inte optimal för en långsammare förare. Men visst, någonstans måste man ju börja och skillnaderna är ganska små.

Iofs har jag lyssnat med de snabbare förarna med vilken drevning de har, och vilken växel de ligger på i olika kurvor, smidigt sätt att pressa upp farten på sig själv med.
Men sen spelar det oftast mindre roll om man varvar ut cykeln på rakan eller inte.
Men de flesta literhojar/600'or behöver oftast inte drevas om för de flesta banor, nåt kugg mer bak för att sänka toppfarten kanske, då r1/gixxer1000's toppfarter inte nås på svenska banor ändå.
 
oFFkeFF skrev:
..
Men de flesta literhojar/600'or behöver oftast inte drevas om för de flesta banor, nåt kugg mer bak för att sänka toppfarten kanske, då r1/gixxer1000's toppfarter inte nås på svenska banor ändå.

Nja, på 750in drevar jag inte mycket fram och tillbaka, men på 600an var det viktigt.

Jag är inte säker men jag tror att jag utgår från två kugg ner FRAM på både 750in och 600an och sen så fifflar man lite hit och dit efter tycke och smak. På 600an fick man skifta framdrev ibland för högre toppfart men på 750n så har jag haft samma drevning överallt i sommar. Varvstoppen på 6an på Atorp ~270 blås, och jag har inte saknat drag någonstans, men det beror ju på det kralligare registret...

Det är, som tidigare konstaterats, inte en exakt vetenskap och frågar man runt i depån på R6or på Åsen så kan man nog hitta 4-5 välrepresenterade alternativ.
 
Nä, nu då jag låter korkad vill jag säga att det var Clifford som sa det till mig ;) (hörre haggbert, väntar fortfarande på dreven!) Men jag tror på de där med drevning iaf ska vara jord för varje bana så att det känns rätt så man inte är nära å gå under tomgång i vissa kurvor hehe! Okej, så illa kan det väl inte bli, men lågt varv = skabbig gång. Högre varv = bättre gång. Även den "minskade" (rätt?) centrifugalkraften som högre varv ger, gör att när du går genom kurvor så blir hojen stabilare och tillåter mer skjuts ut / in i / ur kurvan.
 
Exactly Swedie! Personlig smak. Och ska du lite på bara en av oss så ta den snabbaste...
 
Swedie skrev:
Nä, nu då jag låter korkad vill jag säga att det var Clifford som sa det till mig ;) (hörre haggbert, väntar fortfarande på dreven!) Men jag tror på de där med drevning iaf ska vara jord för varje bana så att det känns rätt så man inte är nära å gå under tomgång i vissa kurvor hehe! Okej, så illa kan det väl inte bli, men lågt varv = skabbig gång. Högre varv = bättre gång. Även den "minskade" (rätt?) centrifugalkraften som högre varv ger, gör att när du går genom kurvor så blir hojen stabilare och tillåter mer skjuts ut / in i / ur kurvan.

Nja, högre varv ger större gyrokrafter, vilket får hojen att vilja resa på sig mer. Men det kommer du inte känna av så mycket, förutom i höga farter när du ska bända ner ditt as till hoj ;)
Ska du acca bra ska du ju ligga där effekten finns, men det finns vissa kurvor där man kan tjäna mer på att ligga och "fisgasa" på lite lägre varv. Men det där märker du efter hand när du är ute och kör.

Ett exempel är gocartkurvan på gelleråsen, ligger jag på ettan där, och jag ger på lite hårdare hamnar jag för långt åt vänster i utgången, vilket placerar en fel i nästa kurva, fiser jag runt på tvåan så har jag högre fart i kurvan efter ändå..
 
oFFkeFF, jag specifiserade inte antalet varv, jag pratar inte om mer än max 2500 varv och det handlar om riktigt sakta kurvor... Då hjälper det att inte ligga och bluddra nära tomgång för då blir det ingen jämnhet i körningen, eller det Kan.. men jag vill påstå att du får svårt att olla gasen rätt.

Chrille, jag ser inte din ironi.. nu ska jag läsa om din rad 20 gånger (ironi) för å se ifall jag förstår. :D
 
Swedie skrev:
oFFkeFF, jag specifiserade inte antalet varv, jag pratar inte om mer än max 2500 varv och det handlar om riktigt sakta kurvor... Då hjälper det att inte ligga och bluddra nära tomgång för då blir det ingen jämnhet i körningen, eller det Kan.. men jag vill påstå att du får svårt att olla gasen rätt.

Chrille, jag ser inte din ironi.. nu ska jag läsa om din rad 20 gånger (ironi) för å se ifall jag förstår. :D

Haha, 2500rpm, så långsamma kurvor finns det inte, kanske så långsamma förare iofs :rolleyes:
Själv försöker jag aldrig hamna under 10k rpm, men ibland fumlar man och trillar ner på 9k och då går det långsamt.. Min varvräknare börjar skalan på 3000, men där under är den bara när hojen är avstängd ;)
 
haha hörredu! De där kändes som ett angrepp ;) Okej! Det där var nog lite irrelivant av mig att dra upp då... eftersom du säger så slöa kurvor finns nog inte i Sverige. Och på Sviestad kan jag ju lugnt säga att så långt ner i varvregistret var man ju aldrig.

Å sen du o varvtal! haha! Du har en 2 taktare, jag har haft en sånt å vet vad man måste få tokvarva för att få lite skjuts i maskineriet.
 
Drevning är nog inte sådär jätteviktig om man har 150 pållar på slangen, det krävs en riktigt duktig förare för att märka någon skillnad med den effekten.

Drevar du om för många gånger kommer du att skruva bort dig.

/S.Nigeln
 
Drevning

benfre skrev:
Hej !

Någon som har tips på drevning för olika banor i Sverige ? Till R6 då!

mvh Fredrik

Tja!
Det där är lite olika hur man vill att cykeln ska bete sig. Själv så åkte jag mest 15-51 då det händer lite när man drar på rullen. En del tycker det är lite vasst så 15-50 är lagom på de flesta banor utom Anderstorp där 15-48 är lite bättre... Då ska du bortse att min varva 1000 varv till.... En del går ner fram men det är inte så bra för kedjan, då den får så stor brytning....
mvh
Mange
 
Mange77 skrev:
Tja!
Det där är lite olika hur man vill att cykeln ska bete sig. Själv så åkte jag mest 15-51 då det händer lite när man drar på rullen. En del tycker det är lite vasst så 15-50 är lagom på de flesta banor utom Anderstorp där 15-48 är lite bättre... Då ska du bortse att min varva 1000 varv till.... En del går ner fram men det är inte så bra för kedjan, då den får så stor brytning....
mvh
Mange


Min varvar också 1000 rpm till :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top