Derbi Senda drd edition

ja, men när du växlar från 1an till 2an så hoppar den över N automatiskt, men när du växlar ner igen så är det 3-2-N-1.

Edit: Ägde en Motorhispania Ryz under min moppetid och är grabben lång så är det den coolaste hojen enligt mig, det är också AM6a i den.

Last edited:
Jag lägger då min röst på Bultaco Astro/Lobito. Det är en riktigt stabil moppe med grymma bromsar, bra framgaffel, fin sving osv. Dock är den svår att få tag på eftersom det är en specialmodell av Derbi. Rekommenderas varmt! Lätt att få tag på dela och sånnt trots att den är mycket ovanlig!

Jag tänkte ge tipset Gilera H@K 50, har elstart, varvräknare och är extremt stor vilket 15 åringar borde gilla :tummenupp

SirBarret skrev:
Men isf är der ju bara att plocka bort skyllten från eu-moppen.

Det tycker jag INTE du ska göra. Då är mopeden olaglig. Alla eu-mopeder skall ha regskylt annars är hela vitsen borta. Jag hade själv en Derbi Senda R-00 när jag var 15 som var en eu-moped. Denna moped kan jag varmt rekommendera, hade inga problem med den. Köpte den ny och körde 2500 mil med den. Det var ingen skillnad varken i motoreffekt eller något annat om man jämförde med den vanliga "30-moppen". Tar man då bort skylten på en eu-moped, då är det ju en "30-moppe" helt plötsligt. Då får den inte köras i 45 km/h.
Jag tycker att du pratar med grabben och säger hur viktigt det är att kunna trafikregler och hur man uppträder och kör i trafiken. Tänk på att det är en liten kille på 15 år, som är oerfaren och förmodligen ganska sugen på att köra moppe, eftersom "alla" hans kompisar gör det. Då kan man lätt falla för grupptryck och kanske stila sig eller köra snabbt där man inte borde.
En förarutbildning är något som alla 15-åringar borde genomgå, eller ja alla överhuvudtaget som far runt på mopeder.
En fördel är ju att det blir lättare för han sen när han ska ta körkort för lätt mc, och sen för tung, för det är klart att grabben ska ha hoj senare i livet!?
Sist men inte minst, det finns väl ingen unge i dagens läge som inte kör trimmat? Se för guds skull till att han har ordentliga kläder på sig när han kör! Inte kul att se småkillar/tjejer fara runt på scootrar och crossmopeder i 80 knyck med shorts,t-shirt och badtofflor.

Lycka till! Hoppas grabben blir nöjd! :tummenupp

MVH
Bobby

Last edited:
Okej.. Tack ännu en gång för alla snabba o bra svar,
Jag får nog fråga han själv vad han vill ha för moped. Är nog lättast så.
Men det får nog bli EU för hans del iaf .

Tack tack!

AntecSonata skrev:
2169625 Hejsan!
Jag vet inte om man får ställa sådana här frågor igentligen just här...

Min grabb ska köpa moped, en Derbi senda drd edition..
Grabben har länge kollat efter denna modelen. Han vill inte ha en EU moped utan en vanlig 30 moppe. Men de verkar vara så svåra att hitta.
Hittat en som har en Derbi senda drd edition -03 som ej är EU. Men bara en, men massor utav EU.
Då är min fråga.. Finns det Derbi senda drd som ej är EU mopeder eller har han skrivit fel? Tagit fel?

MVH
Jag hade en sån moppe fast eu. Groteskt bra. Bättre bromsar, ram fjädring än på min 125:a Motorn håller för det mesta. Den är bättre på samtliga pungter än reju drac. Dracken har ett fungerande litet klent gaffelben drdn har en påkostad marzochi framgaffel. Dracen har en 220 mm skiva drdn har dubbla 260mm dracen klen rörram som rostar=stål drdn har boxer ram av cromolly. osv Och om han ska trimma så räcker det med ett nytt avgasrör drev och munstycke för att den ska gå riktigt bra. Drygt 100 enligt polisen :D
(nej jag tänker inte diskutera det men tänkte att det kan va kul att veta vad "bara bytt avgasrör" innebär..)

Jag körde 1000 mil med trimrör och öppnade aldrig motorn hade inga som hälst problem. Körde till skolan varje dag i ur och skur (1,5 mil) körde till land stället några gånger (10 mil) Aldrig några värme problem och Den va väldigt skön att köra.

Sen tycker jag att han ska gå eu kurs för trafik kunskap behövs dessutom kostar det ju bara 1200 och är omöjligt att misslyckas med (hade alla rätt på det utan att öppna boken)

Klart bästa moppen på marknaden. Mer äkta motorcykel än många 125:or.

Edit: Sålde min för 19000 för nån månad sen och den va fräch men hade någon kass kåpa så dom går att hitta billigt.

Last edited:
Panajo skrev:
2172618 Det tycker jag INTE du ska göra. Då är mopeden olaglig. Alla eu-mopeder skall ha regskylt annars är hela vitsen borta. Jag hade själv en Derbi Senda R-00 när jag var 15 som var en eu-moped. Denna moped kan jag varmt rekommendera, hade inga problem med den. Köpte den ny och körde 2500 mil med den. Det var ingen skillnad varken i motoreffekt eller något annat om man jämförde med den vanliga "30-moppen". Tar man då bort skylten på en eu-moped, då är det ju en "30-moppe" helt plötsligt. Då får den inte köras i 45 km/h.
Jag tycker att du pratar med grabben och säger hur viktigt det är att kunna trafikregler och hur man uppträder och kör i trafiken. Tänk på att det är en liten kille på 15 år, som är oerfaren och förmodligen ganska sugen på att köra moppe, eftersom "alla" hans kompisar gör det. Då kan man lätt falla för grupptryck och kanske stila sig eller köra snabbt där man inte borde.
En förarutbildning är något som alla 15-åringar borde genomgå, eller ja alla överhuvudtaget som far runt på mopeder.
En fördel är ju att det blir lättare för han sen när han ska ta körkort för lätt mc, och sen för tung, för det är klart att grabben ska ha hoj senare i livet!?
Sist men inte minst, det finns väl ingen unge i dagens läge som inte kör trimmat? Se för guds skull till att han har ordentliga kläder på sig när han kör! Inte kul att se småkillar/tjejer fara runt på scootrar och crossmopeder i 80 knyck med shorts,t-shirt och badtofflor.

Lycka till! Hoppas grabben blir nöjd! :tummenupp

MVH
Bobby

Nej det blir inte en 30-moppe som går i 45 :rolleyes:

det blir en EU moppe utan skylt, precis som en motorcykel utan skylt blir det ett kalas på 400 (?) kronor.

Oddjob skrev:
2174296 Nej det blir inte en 30-moppe som går i 45 :rolleyes:

det blir en EU moppe utan skylt, precis som en motorcykel utan skylt blir det ett kalas på 400 (?) kronor.
300. Men anledningen att han inte vill ha eu är för att han är rädd för polisen så klart. Vilket är löjligt. Om polisen kan läsa skyllten är det ändå redan för sent.

Så.. Förlåt för jag drar drar upp det i den här gamla tråden. Men men. Tyckte den passade rätt okej ändå.

Grabben har nu fått sin Derbi Sena X-treme R 04 . Blev en sådan

Men han har inte hajat det här med växling o så.. Hur växlarna ligger på denna moppen så bra. Hade innan en scooter fram tills nu..

Vilka råd ska jag ge han?
Han frågade mig; När vet jag att jag ska släppa frikopplingen? Och hur fort? Gasen? hur ska jag använda den osv.... Behöver svar :)

Hoppas ni förstår.. Tack

AntecSonata skrev:
2613290 Så.. Förlåt för jag drar drar upp det i den här gamla tråden. Men men. Tyckte den passade rätt okej ändå.

Men han har inte hajat det här med växling o så.. Hur växlarna ligger på denna moppen så bra. Hade innan en scooter fram tills nu..

Han frågade mig; När vet jag att jag ska släppa frikopplingen? Och hur fort? Gasen? hur ska jag använda den osv.... Behöver svar :)

Hoppas ni förstår.. Tack
Vet vad du mennar minns själv hur kul de va att få 14 kärringstop i rad utan för kovmojen (sen kom jag på att 2:n låg i..). Men tyvär try and error är ända sättet.

Tänk på att den dör mkt lättare än en mc.

Troligen inte till nån hjälp men ändå.

Edit: extremen har väll varvräknare? isf säg att man bör växla vid 9000 för innan har den ingen ork. Eller när den börjar låta "ihåligt"

AntecSonata skrev:
2613290 Så.. Förlåt för jag drar drar upp det i den här gamla tråden. Men men. Tyckte den passade rätt okej ändå.

Hoppas ni förstår.. Tack

Eh.. va?

Det är ju exakt som att köra MC.. Visa, berätta hur du gör...

AntecSonata skrev:
2613290
Han frågade mig; När vet jag att jag ska släppa frikopplingen? Och hur fort? Gasen? hur ska jag använda den osv....

Ställ honom på en stor äng/gräsplätt och låt honom öva, öva och öva.

Lite svårt för mig att visa nu då jag just nu går på kryckor o inte kan köra..
Annars för han vänta tills i vår när jag inte har dom längre.

- extremen har väll varvräknare? isf säg att man bör växla vid 9000 för innan har den ingen ork. Eller när den börjar låta "ihåligt"

Nej den har ingen varvräkanre :/

Största problemet för han är att få den att starta ifrån stillastående, mkt kärringstopp ja, annars går det rätt okej, vet inte hur hållbara dom är för träning så att säga? BAra låta han testa testa eller ska man va rädd för att maskinen går sönder? HÅller för sånt eller? Om han frikopplar "för lite" mellan växlingarna?

AntecSonata skrev:
2613304Största problemet för han är att få den att starta ifrån stillastående, mkt kärringstopp ja

Säg åt honom att gasa mer.

AntecSonata skrev:
2613304, annars går det rätt okej, vet inte hur hållbara dom är för träning så att säga? BAra låta han testa testa eller ska man va rädd för att maskinen går sönder? HÅller för sånt eller? Om han frikopplar "för lite" mellan växlingarna?

Ja för fan. Men "för lite"? Dra in kopplingen helt så är det problemet löst?

AntecSonata skrev:
2613304 Lite svårt för mig att visa nu då jag just nu går på kryckor o inte kan köra..
Annars för han vänta tills i vår när jag inte har dom längre.

- extremen har väll varvräknare? isf säg att man bör växla vid 9000 för innan har den ingen ork. Eller när den börjar låta "ihåligt"

Nej den har ingen varvräkanre :/

Största problemet för han är att få den att starta ifrån stillastående, mkt kärringstopp ja, annars går det rätt okej, vet inte hur hållbara dom är för träning så att säga? BAra låta han testa testa eller ska man va rädd för att maskinen går sönder? HÅller för sånt eller? Om han frikopplar "för lite" mellan växlingarna?
Du jag mishandlade en sån där 1½ år året runt minst 2 mil(bode mitt ute på landet å körde till skolan 1,2 mil bort) om dagen aldrig otrimmat och den höll bättre än jag :hihi

prulle skrev:
2613306 Du jag mishandlade en sån där 1½ år året runt minst 2 mil(bode mitt ute på landet å körde till skolan 1,2 mil bort) om dagen aldrig otrimmat och den höll bättre än jag :hihi
iof lärde jag mig växla på en mt men ändå, ja dom håller akta kåperna ara dom e snor dyra.

Last edited:
Okej. Då kan jag känna mig rätt lugn med andra ord. Vill ju inte köpa en till moped. Nej han tar det väldigt lugnt så med moppen i övrigt. Vurpar gör han nog inte än iaf. Men Tack så mkt för alla svar!

Last edited:
AntecSonata skrev:
2613311 Okej. Då kan jag känna mig rätt lugn med andra ord. Vill ju inte köpa en till moped. Nej han tar det väldigt lugnt så med moppen i övrigt. Vurpar gör han nog inte än iaf. Men Tack så mkt för alla svar!
ja tar han det lugnt är det nästan omöjligt att sabba den så du kan nog va lugn.

Vurpa gör han garanterat, det gör alla :)

heh...skäll på han om han inte vurpat snart.. de hör till o vurpa på moppe ju :D..

vet inte hur många ggr farsan o ja böjde rätt styret o grejja :D.. kul på vintern :P...

Förstår inte riktigt varför vi ställer av våra hojar på vintern, moppepojkarna åker ju omkring hela vintrarna o de går ju bra :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT