AntecSonata
Ny medlem
Jocks skrev:21721871an ner resten upp
Okej.. Så om jag fattat rätt.. Om man drar växeln ner.. Får man 1an.. Upp ett hack efter 1an.. N.. Sedan 2,3,4,5,6? 6 växlar på en sådan här eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jocks skrev:21721871an ner resten upp
SirBarret skrev:Men isf är der ju bara att plocka bort skyllten från eu-moppen.
Jag hade en sån moppe fast eu. Groteskt bra. Bättre bromsar, ram fjädring än på min 125:a Motorn håller för det mesta. Den är bättre på samtliga pungter än reju drac. Dracken har ett fungerande litet klent gaffelben drdn har en påkostad marzochi framgaffel. Dracen har en 220 mm skiva drdn har dubbla 260mm dracen klen rörram som rostar=stål drdn har boxer ram av cromolly. osv Och om han ska trimma så räcker det med ett nytt avgasrör drev och munstycke för att den ska gå riktigt bra. Drygt 100 enligt polisenAntecSonata skrev:2169625Hejsan!
Jag vet inte om man får ställa sådana här frågor igentligen just här...
Min grabb ska köpa moped, en Derbi senda drd edition..
Grabben har länge kollat efter denna modelen. Han vill inte ha en EU moped utan en vanlig 30 moppe. Men de verkar vara så svåra att hitta.
Hittat en som har en Derbi senda drd edition -03 som ej är EU. Men bara en, men massor utav EU.
Då är min fråga.. Finns det Derbi senda drd som ej är EU mopeder eller har han skrivit fel? Tagit fel?
MVH
Panajo skrev:2172618Det tycker jag INTE du ska göra. Då är mopeden olaglig. Alla eu-mopeder skall ha regskylt annars är hela vitsen borta. Jag hade själv en Derbi Senda R-00 när jag var 15 som var en eu-moped. Denna moped kan jag varmt rekommendera, hade inga problem med den. Köpte den ny och körde 2500 mil med den. Det var ingen skillnad varken i motoreffekt eller något annat om man jämförde med den vanliga "30-moppen". Tar man då bort skylten på en eu-moped, då är det ju en "30-moppe" helt plötsligt. Då får den inte köras i 45 km/h.
Jag tycker att du pratar med grabben och säger hur viktigt det är att kunna trafikregler och hur man uppträder och kör i trafiken. Tänk på att det är en liten kille på 15 år, som är oerfaren och förmodligen ganska sugen på att köra moppe, eftersom "alla" hans kompisar gör det. Då kan man lätt falla för grupptryck och kanske stila sig eller köra snabbt där man inte borde.
En förarutbildning är något som alla 15-åringar borde genomgå, eller ja alla överhuvudtaget som far runt på mopeder.
En fördel är ju att det blir lättare för han sen när han ska ta körkort för lätt mc, och sen för tung, för det är klart att grabben ska ha hoj senare i livet!?
Sist men inte minst, det finns väl ingen unge i dagens läge som inte kör trimmat? Se för guds skull till att han har ordentliga kläder på sig när han kör! Inte kul att se småkillar/tjejer fara runt på scootrar och crossmopeder i 80 knyck med shorts,t-shirt och badtofflor.
Lycka till! Hoppas grabben blir nöjd!![]()
MVH
Bobby
300. Men anledningen att han inte vill ha eu är för att han är rädd för polisen så klart. Vilket är löjligt. Om polisen kan läsa skyllten är det ändå redan för sent.Oddjob skrev:2174296Nej det blir inte en 30-moppe som går i 45![]()
det blir en EU moppe utan skylt, precis som en motorcykel utan skylt blir det ett kalas på 400 (?) kronor.
Vet vad du mennar minns själv hur kul de va att få 14 kärringstop i rad utan för kovmojen (sen kom jag på att 2:n låg i..). Men tyvär try and error är ända sättet.AntecSonata skrev:2613290Så.. Förlåt för jag drar drar upp det i den här gamla tråden. Men men. Tyckte den passade rätt okej ändå.
Grabben har nu fått sin Derbi Sena X-treme R 04 . Blev en sådan
Men han har inte hajat det här med växling o så.. Hur växlarna ligger på denna moppen så bra. Hade innan en scooter fram tills nu..
Vilka råd ska jag ge han?
Han frågade mig; När vet jag att jag ska släppa frikopplingen? Och hur fort? Gasen? hur ska jag använda den osv.... Behöver svar![]()
Hoppas ni förstår.. Tack
AntecSonata skrev:2613290Så.. Förlåt för jag drar drar upp det i den här gamla tråden. Men men. Tyckte den passade rätt okej ändå.
Grabben har nu fått sin Derbi Sena X-treme R 04 . Blev en sådan
Men han har inte hajat det här med växling o så.. Hur växlarna ligger på denna moppen så bra. Hade innan en scooter fram tills nu..
Vilka råd ska jag ge han?
Han frågade mig; När vet jag att jag ska släppa frikopplingen? Och hur fort? Gasen? hur ska jag använda den osv.... Behöver svar![]()
Hoppas ni förstår.. Tack
AntecSonata skrev:2613290
Vilka råd ska jag ge han?
Han frågade mig; När vet jag att jag ska släppa frikopplingen? Och hur fort? Gasen? hur ska jag använda den osv....
Faktiskt det ända rätta.Paradoxy skrev:2613299Ställ honom på en stor äng/gräsplätt och låt honom öva, öva och öva.
AntecSonata skrev:2613304Största problemet för han är att få den att starta ifrån stillastående, mkt kärringstopp ja
AntecSonata skrev:2613304, annars går det rätt okej, vet inte hur hållbara dom är för träning så att säga? BAra låta han testa testa eller ska man va rädd för att maskinen går sönder? HÅller för sånt eller? Om han frikopplar "för lite" mellan växlingarna?
Du jag mishandlade en sån där 1½ år året runt minst 2 mil(bode mitt ute på landet å körde till skolan 1,2 mil bort) om dagen aldrig otrimmat och den höll bättre än jagAntecSonata skrev:2613304Lite svårt för mig att visa nu då jag just nu går på kryckor o inte kan köra..
Annars för han vänta tills i vår när jag inte har dom längre.
- extremen har väll varvräknare? isf säg att man bör växla vid 9000 för innan har den ingen ork. Eller när den börjar låta "ihåligt"
Nej den har ingen varvräkanre :/
Största problemet för han är att få den att starta ifrån stillastående, mkt kärringstopp ja, annars går det rätt okej, vet inte hur hållbara dom är för träning så att säga? BAra låta han testa testa eller ska man va rädd för att maskinen går sönder? HÅller för sånt eller? Om han frikopplar "för lite" mellan växlingarna?
iof lärde jag mig växla på en mt men ändå, ja dom håller akta kåperna ara dom e snor dyra.prulle skrev:2613306Du jag mishandlade en sån där 1½ år året runt minst 2 mil(bode mitt ute på landet å körde till skolan 1,2 mil bort) om dagen aldrig otrimmat och den höll bättre än jag![]()
ja tar han det lugnt är det nästan omöjligt att sabba den så du kan nog va lugn.AntecSonata skrev:2613311Okej. Då kan jag känna mig rätt lugn med andra ord. Vill ju inte köpa en till moped. Nej han tar det väldigt lugnt så med moppen i övrigt. Vurpar gör han nog inte än iaf. Men Tack så mkt för alla svar!
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |