Derbi Senda 125 SM BILDER

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
12hk 4-Taktare. Motorn kommer från Honda XR125.
Själva hojen är snygg, effekten är usel, men 4-Taktare är skönt.
Efter som den har en XR125 motor så måste det väll finnas en del trim?

Någon som vet XR, XR125 sidor, eller trim sidor?


Lite bilder..

DerbiSenda125-4744-006-f.jpg

DerbiSenda125-4744-007-f.jpg
 
EazyD skrev:
12hk 4-Taktare. Motorn kommer från Honda XR125.
Själva hojen är snygg, effekten är usel, men 4-Taktare är skönt.
Efter som den har en XR125 motor så måste det väll finnas en del trim?

Någon som vet XR, XR125 sidor, eller trim sidor?


Lite bilder..

Framlyset va ju nästan lika fult som dom är på min :tuttar
 
Last edited:
Ful framlampa, annars ser den väl bra ut. :tummenupp
Lite sunkigt med en 4-taksmotor. TURBO!! :D
 
Det ja säger, man kan inte dissa en sån fin hoj pga 12hk. Måste ju finnas trim.
 
Såg en annons på en Derbi Senda SM 50 på Blocket idag som var proffessionellt trimmad och bänkad till 18 hk på bakhjulet. Då börjar man ju fundera på om Derbi med några enkla medel verkligen inte hade kunnat krama ur lite mer effekt ur XR125-motorn redan från fabrik trots att det är fyrtakt...
 
Estremo skrev:
Såg en annons på en Derbi Senda SM 50 på Blocket idag som var proffessionellt trimmad och bänkad till 18 hk på bakhjulet. Då börjar man ju fundera på om Derbi med några enkla medel verkligen inte hade kunnat krama ur lite mer effekt ur XR125-motorn redan från fabrik trots att det är fyrtakt...

Derbi Sendan på blocket, är trimmad till max, cylindern varvar 16000v/min.
XR125 är ju en offroad motor som det borde finnas trim till, ifall man kunde trimma upp den till typ 20-25hk var helt underbart.´

Dom flesta tillverkare börjar sätta in 4-Takts motorer i alla hojar, läste någonstans att nya 2-Taktare förbjuds i EU år 2005/2006.
 
Porta toppen...större förgasare..öppna luftburken...byt till ett grovare avgasystem...då borde den gå lite bätre...med lite tur kanske du hamnar upp mot 15 hästar :D
Men en sak tycker jag är konstigt och det är att dom gamla fyrtakts 125orna hade 17-20 hästar och nu helt plötsligt gör dom 125or som får ha 15 hästar som dom ändå gör med bara ca 12 hästar.
Hade en sån där legat på upp emot 20-22 hästar hade jag nog skaffat en sån ...
 
EazyD skrev:
Derbi Sendan på blocket, är trimmad till max, cylindern varvar 16000v/min.
XR125 är ju en offroad motor som det borde finnas trim till, ifall man kunde trimma upp den till typ 20-25hk var helt underbart.´

Dom flesta tillverkare börjar sätta in 4-Takts motorer i alla hojar, läste någonstans att nya 2-Taktare förbjuds i EU år 2005/2006.

en 18-20hk borde gå att kräma ur XR motorn utan turbo...

Låter som en vettig idé att förbjuda tvitakt... :yoparty
 
KvalitetsMiffo skrev:
en 18-20hk borde gå att kräma ur XR motorn utan turbo...

Låter som en vettig idé att förbjuda tvitakt... :yoparty


Hur mycket tror du att man kan få ut med en turbo då? :va


Tvåtakt rular!!! :yoparty
 
Solid snake skrev:
Hur mycket tror du att man kan få ut med en turbo då? :va


Tvåtakt rular!!! :yoparty

ingen anning.... är inte insatt i mycket extra effekt en turbo ge, men skulle gissa på kanske runt 30% extra :va
 
skulle vi lägga ihop alla kunskaper som alla på det här 125 forumet har så skulle vi inte komma långt angående turbo på en cylindrigt fyrtakts fordon på 125 cc...minsta CC jag sett som haft turbo har varit en xr 650 och det tog väldigt lång tid innan allting gick ihop på den.
 
NatoN skrev:
Att få en turbo att funka på en encylindrig hoj är svårt, men det går.

de har du rätt i... men de var nån jävel som lyckas fixa det som P.G oc DD inte klarade av... (var uppe i en tråd för nån vecka sen..)

2 cyllar ger även den en knackig gång...
Ska nog va 3-4cyllar eller fler för att en turbo ska må bra.... :gnissla
 
Äh vafan porta upp han, i med lite roligare kammar och sen på med turbo och ic och ladda 1bar, då borde man hamna runt 20-24häst :) På med vatteninsprut och kräma på med 1.5bar så får du väl 25-30 påsar :tummenupp
 
Nisse Järnet skrev:
Äh vafan porta upp han, i med lite roligare kammar och sen på med turbo och ic och ladda 1bar, då borde man hamna runt 20-24häst :) På med vatteninsprut och kräma på med 1.5bar så får du väl 25-30 påsar :tummenupp

ungefär dom hästarna som en yz 250f har =) eller den har 32 om jag inte minns fel.
Men nisse du som kan bakhjuls åka, borde inte fyrtaktarna vara lättare att åka åp bakhjulet med än två taktarn?
 
marcus_136 skrev:
ungefär dom hästarna som en yz 250f har =) eller den har 32 om jag inte minns fel.
Men nisse du som kan bakhjuls åka, borde inte fyrtaktarna vara lättare att åka åp bakhjulet med än två taktarn?

Syftar du på att 4taktare oftast har gämnare vridmomentskurva än 2taktarnas spretiga???

tror man behöver 2taktars "kick" för att få upp den när de handlar om så små volymer på sväängmassan.... :va

(yrar jag nu igen.....kan ha blandat ihop nått.. ha förståelse... :hihi )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top