Deprimerad! bänkade min 929 igår

mjukis skrev:
2337167


en kåplös gsx..nånting 1400 nyare modell.

hmm kanske skulle testa den i en annan bänk då.. nån som vet nån bra nära Västervik?


Vad är en bra bänk?
En som visar höga siffror?

Hojen går inte fortare för det...
Jag lovar.
Men visst impar det på småtjejjerna vid grillen! :rofl

Vad nöjd med den fina kurvan och slösa inte pengar på en hög siffra förräns du ska trimma mer...
Och om du ska förändra motorn så gör en referensbromsning i en bänk innan du börjar och bromsa den sen i den samma bänk för att se om det blev skit eller framsteg!
 
Kamikaze kid skrev:
2337279 Vad är en bra bänk?
En som visar höga siffror?

Hojen går inte fortare för det...
Jag lovar.
Men visst impar det på småtjejjerna vid grillen! :rofl

Vad nöjd med den fina kurvan och slösa inte pengar på en hög siffra förräns du ska trimma mer...
Och om du ska förändra motorn så gör en referensbromsning i en bänk innan du börjar och bromsa den sen i den samma bänk för att se om det blev skit eller framsteg!


Nu ekar det här inne tror jag... :hihi
 
mjukis skrev:
2337152

Det som spelar roll är att jag har köpt en hoj som ska ha 150! inte 120hk.

Ummm... Hade du väntat dig att hojen skulle ha lika mycket effekt på hjulet när du bänkar den som Honda uppger att hojen har på vevaxeln? I så fall har du ett liv fyllt av besvikelser framför dig eftersom du så gott som aldrig kommer att kunna köpa en hyfsat ny hoj som har lika mycket effekt som det står i reklambladet att den ska ha.

Först har du ju den naturliga förlusten av effekt mellan vevaxel och bakhjulet, den kommer du aldrig ifrån oavsett vilket märke du väljer. Sedan har du Honda-hästarna vilka av någon anledning aldrig verkar vara riktigt lika ystra som många av de andra märkenas hästar. Om du jämför effekten mellan R1 00-01 och 929 så kommer det så gott som alltid att saknas några hästar till 929:ans nackdel trots att den skulle ha 2hk mer än R1 enligt Honda. 954:an som kom till -02 hade samma effekt som 929 enligt Honda själva (152hk) men brukar ligga på knappt 130hk på bakhjulet så det skiljer ganska mycket i verkligheten även mellan hojar från samma tillverkare som har "samma" effekt.
 
Dr.Bike skrev:
2337288 Nu ekar det här inne tror jag... :hihi


För att vara dryg så läser jag inte tråden men ställer en fråga.

Alla som bygger turbo muppar, hur vet dom t.ex. att dom just har 650hk på bakhjulet? Hur vet någon hur mycket man har,såklart det kan vara bra att veta hur mycket hästar man har. Låt säga man bygger en motor "from scratch" så kan det ju vara väsentligt att veta om man lyckats eller inte med bygget!

Svaret kanske finns i tråden?
 
Last edited:
mjukis skrev:
2337067 Ok...är ni beredda??

120.12hk och 90.60 i vrid.......:argpådato ....HELVETE

hmmm....vad hade mc-express för nr nu igen:näsblod


De har semester...

Men det låter ju gott att min GSX1400 har mer pulver! Den är ju iofs inte orginal men...
 
Mr Helmut skrev:
2337367 För att vara dryg så läser jag inte tråden men ställer en fråga.

Alla som bygger turbo muppar, hur vet dom t.ex. att dom just har 650hk på bakhjulet? Hur vet någon hur mycket man har,såklart det kan vara bra att veta hur mycket hästar man har. Låt säga man bygger en motor "from scratch" så kan det ju vara väsentligt att veta om man lyckats eller inte med bygget!

Svaret kanske finns i tråden?


Rätt tänkt!
Det är den eviga frågan!
Hur VET man?

Tja, de gör väl som vi sa: Bänkar före och efter, kollar skillnaden, men effektsiffran i sig är ju en dagslända...
En annan dag med en annan luftfuktighet och ett annat atmosfärstryck samt lite annat laddtryck och att bänken har fel korrektions-konstant så är siffran en annan.

Selavie´

Checka denna Helmut: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120047
 
Suck. Bänka i fjorton olika bänkar, till slut hittar du en där pappret visar att du har 170 bakhjulshästar. Montera svart kåpglas, ta med dig bänkpappret i innerfickan och åk ned till McDonalds. Uuuila utanför. Klart.
 
valmers skrev:
2337389 Suck. Bänka i fjorton olika bänkar, till slut hittar du en där pappret visar att du har 170 bakhjulshästar. Montera svart kåpglas, ta med dig bänkpappret i innerfickan och åk ned till McDonalds. Uuuila utanför. Klart.

Yessssss :yoparty
 
Min hoj ZX9R-98 bänkades till 117,9 på förra årets Powerday i en bänk som Motospeed hade. Nu kanske den har några hästar till efter Kamikaze o Dr Bike har pulat med motorn:tummenupp
 
Du tappar ju ca 10-15 % av effekten till bakhjulet så du kan ju inte räkna med 150 hk...
 
mjukis skrev:
2337113Det jag tycker är dåligt är att den tappar så mycket på väg till hjulet...10% ok det kan jag gå med på, men 20% e fan inte ok.

Effektförlusten ligger på ca 14-15% i regel från motor till bakhjul. Detta räknar man alltid med. Tänk på att när du monterat kn-filter och bolton så bör du ombestycka/mappa den så den går optimalt, bara för den låter mer behöver den inte gå bättre. Därefter kan ett nytt drivpaket se till att du får 2-4 hk mer på slangen. :tummenupp

Kan kanske ordna en Power Commander till bra pris så kan du fixa till den själv..
 
Som någon sa så är det honda hästar..
Många i min omgivning pratar om 80%-regeln.
Dvs en Honda lämnar aldrig mer än 80% av utlovad effekt.

Räkna då (120/150)*100= 80 % Vsb.

Din hoj är fullt normal för att vara en honda :tungan
 
SISU skrev:
2337749 Effektförlusten ligger på ca 14-15% i regel från motor till bakhjul. Detta räknar man alltid med. Tänk på att när du monterat kn-filter och bolton så bör du ombestycka/mappa den så den går optimalt, bara för den låter mer behöver den inte gå bättre. Därefter kan ett nytt drivpaket se till att du får 2-4 hk mer på slangen. :tummenupp

Kan kanske ordna en Power Commander till bra pris så kan du fixa till den själv..
Nog första inlägget från dig som har normalstora bokstäver :cpparty
 
Du måste säga till före bänkningen att den ska ställas in på japanska ponnyhästar :D
 
elwe skrev:
2337834 Du måste säga till före bänkningen att den ska ställas in på japanska ponnyhästar :D


HAHA! Det där var ett fult tjyvnyp gubbe! :lol (men sant) Det är VIKTIGARE för en del med en hög siffra än att de FAKTISKT kör ifrån resten av likadana hojar....

Det verkar som att nån tror att de har 150 i motorn så GÅR den bättre, och när samma motor sen är bänkad till 120 så går den helt plötsligt sämre! *huh*
Och ingenting är gjort! :lol
Psykologi.

Jaja, dina punschiga Ducatiardenners ska få lite Japanponnysmisk nån dag! ;)

Hulken_1 skrev:
2337737 Min hoj ZX9R-98 bänkades till 117,9 på förra årets Powerday i en bänk som Motospeed hade. Nu kanske den har några hästar till efter Kamikaze o Dr Bike har pulat med motorn:tummenupp

Vi hoppas ju på det i alla fall! :tummenupp
 
Last edited:
Hulken_1 skrev:
2337737 Min hoj ZX9R-98 bänkades till 117,9 på förra årets Powerday i en bänk som Motospeed hade. Nu kanske den har några hästar till efter Kamikaze o Dr Bike har pulat med motorn:tummenupp

Jag lyckades få 141 ur min -99:a...

valmers skrev:
2337389 Suck. Bänka i fjorton olika bänkar, till slut hittar du en där pappret visar att du har 170 bakhjulshästar. Montera svart kåpglas, ta med dig bänkpappret i innerfickan och åk ned till McDonalds. Uuuila utanför. Klart.

Som sagt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top