Depression

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tjena.
Har lite problem just nu.
Eller egentligen är det inte jag som har problem. Känner en tjej som jag verkligen bryr mig om som är inne i nån form av depression. Känns så jävla jobbigt att veta att nån man tycker om mår så dåligt.
Har aldrig varit i någon sån här situation tidigare.

Vad kan man göra? :rolleyes:
Har tänkt ringa henne imorn iaf. bara för att visa att jag bryr mig, eller nåt.

Nån som har några idéer?

Jag har tyvärr inga tips, men passar på att låna din tråd lite. Känner en mycket nära bekant som, ja det känns som att hon är på väg in i en depression. mest pga hennes jobb. svårt när man inte vet man skall göra, känns som att man inte räcker till.

Du får visa att du finns där för henne KarlJohan!

supernaut skrev:
Se till att era kompisar/vänner får proffesionell hjälp.

Är nog mitt råd också.
Visa att ni finns där om de behöver er men ta inte på er rollen att vara amatörpsykolog, det kan få rätt dåliga följder.

KarlJohan skrev:
Jo visst. Vet att hon går till en psykolog o så. Men i torsdags fick jag höra att hon varit där och att hon mår ännu sämre.
Vadå "hjälp"?! :mad:

Att tala om sina problem är alltid jobbigt. Man bearbetar ju grunden till depresionen. Tar tid innan det blir bra/bättre. Men det är viktigt att fortsätta eller om det inte funkar så byt psykolog men avbryt ej behandlingen.

Är iallafall vad jag tror, absolut ingen expert.

Last edited:
KarlJohan skrev:
Jo visst. Vet att hon går till en psykolog o så. Men i torsdags fick jag höra att hon varit där och att hon mår ännu sämre.
Vadå "hjälp"?! :mad:

Om man har problem och går till en psykolog så följer man inte en linjär förbättringskurva. Det kommer alltid perioder under terapin då man mår sämre. Inget konstigt med det.

Jag har själv varit deprimerad ett tag, men har tack vare stöd från min flickvän och mina vänner tagit mig ur det, och ser nu positivt på tillvaron.

Det finns två sätt att ta sig ur det. Det första, och enligt mig det bästa sättet, är att helt enkelt ta reda på vad de bakomliggande orsakerna till depressionen är. Det finns alltid en eller flera orsaker, man mår inte bara dåligt. Ibland kan det vara väldigt svårt att själv komma fram till vad det är, och framförallt erkänna det, men med hjälp från vänner och även terapi så går det. När orsaken till depressionen väl är konstaterad kommer den svåra biten; att göra något åt det. Det är här terapin kommer in och får en ännu större roll. Olika typer av terapi fungerar olika bra på olika typer av människor, men den som är vanligast förekommande är kognitiv terapi. Kognitiv terapi går ut på att förändra rutiner och beteende istället för att gå på tankarna i sig. En så enkel sak som att äta frukost på fasta tider och motionera regelbundet kan göra väldigt stor skillnad. Många mår också bra av ett miljöombyte. Att sjukskriva sig eller ta tjänstledigt från jobbet och göra en resa är inte alls en dum idé.

Men, för många så hjälper det inte hur mycket man än pratar och går igenom livet och vardagen. Det är då medikamenter kommer in i bilden.

Många är rädda för att ta medicin mot depression, och det med all rätt. Sk. "lyckopiller" kan skapa ett beroende som är svårt att ta sig ur. Inte ett kemiskt beroende som med vissa droger, utan ett psykiskt beroende. Patienten blir beroende av medicinen när han/hon inte vågar sluta använda den, av rädsla för att trilla tillbaks i den djupa gropen.

Men, medicin är inte bara av ondo. Tvärtom. I många fall så kan medicinen göra patienten tillräckligt "pigg och glad", om man får uttrycka sig så, för att de bakomliggande orsakerna känns lättare att ta hand om. På så sätt kombineras de båda behandlingstyperna, med medicinering som första steg. Det är sedan lättare att sluta med medicinen, när man vet att saker och ting har ändrats.

Det sägs att ungefär hälften av de som går på antidepressiv medicin inte behöver den, medans hälften av de som är deprimerade men inte går på medicin, bör göra det. Lyckopiller har fått ett dåligt rykte, men faktum är att antalet självmord i Sverige har halverats sen dessa produkter lanserades.

Vilken behandling som passar din vän är det bara hon själv i samråd med läkare och psykoterapeuter som kan svara på. Det du kan göra som vän är att övertyga henne om att du finns där för henne, på hennes villkor. Försök inte tvinga henne att prata, utan säg istället att du finns där när hon vill prata. Det är det bästa stöd som finns.

Jag önskar både henne och dig lycka till. Depressioner går att ta sig ur.

När man faller in i en depression märker man snabbt vilka som är sina riktiga vänner. det är inte lätt att vara där för en som kanske mår jätte dåligt & kanske rent av är destruktiv, men genom att höra av sej, vissa att man bryr sej, orka ta tid att lyssna! kommer man väldigt långt på!.
psykologer i all ära men för dom är man oftast en bit papper i ett arkiv. visst dom är bra om det blir väldigt akut, dom har kundskap & mediciner men dom har inte alls samma band som man har mellan vänner & om att leka amatör psykolog: bra eller dåligt? tycker jag att det är bättre att försöka hjälpa än att inte försöka alls.. men det är ju bara vad jag tycker

Tack för infon/tipsen alla.
Särskilt du, McB.

Vad gäller sk. "lyckopiller" så hoppas jag verkligen att hon klarar sig utan sånt. Se henne bli fast i ett beroende är det SISTA jag vill. Men men, jag är ingen expert på sånt där.

Förr brukade jag låsa in mig ett par tre dagar, dricka sprit och lyssna på pink floyds final cut, men det är ingen rekommenderad metod ;)

Ring o snacka med personen i fråga. Lyssna! Låt dem prata ut. Var ärliga mot dem. Uppmuntra INTE hela tiden. Ibland måste man inse att det måste bli värre innan det blir bra igen. Undviker man detta så byggs det upp inifrån.

Ring o prata med dem. Även om de inte verkar ta så.. "allvarligt" på samtalet så upskattar de det MYCKET. Även om de inte säger det rätt ut.

Mina 5 cent.

mb skrev:
Förr brukade jag låsa in mig ett par tre dagar, dricka sprit och lyssna på pink floyds final cut, men det är ingen rekommenderad metod ;)

Tyvärr funkar det inget vidare med andra plattor heller. :gnissla

mb skrev:
Blues funkar bättre. Testa med stevie ray vaughan :tummenupp

Mark Lanegans nya platta "Bubblegum" visade sig vara suverän att sitta & tycka synd om sig själv till, där hittar man även lite blues. Fast varken sorgsen musik eller sprit hjälper en ur en deprission.

KarlJohan skrev:
Vad kan man göra? :rolleyes:
Har tänkt ringa henne imorn iaf. bara för att visa att jag bryr mig, eller nåt.

Du är helt rätt ute, sådant kan göra att man känner sig mycket bättre till mods, att någon bryr sig om en. Det kan räcka med det lilla.

Lite miljöombyte brukar fungera också. Dra med personen ut på något kul, men inte så krävande, som kanske en bio och fika.

Är man deprimerad kan beslutsfattande bli helt oöverstigligt av någon anledning. Så fråga inte vad han/hon vill se, eller när osv då blir det lätt för "jobbigt" och du får svaret att "jag orkar inte".

Säg istället "Tja! Jag har två biljetter till XXX klockan 20:00, vill du med? Jag kan hämta dig klockan 18:00 så tar vi en fika innan."

Eller kanske bara en videofilm, även fast själva miljöombytet inte blir av i det fallet.

Last edited:
Först och främst ska man i ett första skede inte göra alltför stor sak av det. I princip alla människor är någon gång nedstämda, så det är inget konstigt alls. Man får acceptera det, låta det ta lite tid och samtidigt söka någon form av socialt stöd. Det är väldigt lätt hänt att allt förstoras upp till orimliga proportioner om man inte snackar med nån, vem som helst, som kan ta en ner på jorden igen. Att låsa in sig och dricka sprit är nog det allra sämsta man kan göra... det kan jag intyga.

Man får säga som alaskas inlandseskimåer: "jag samlar ved" :)

Red: Om situationen upplevs som ohanterlig så kan det iofs vara idé att svälja stoltheten och gå till hjärnskrynklaren :brinnerup

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...