Depåstöd

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Ville bara dubbelkolla en grej med experterna..
En dum fråga:
Jag har hojen på depåstöd bak, är det ok att starta och lägga i ettan och luftåka lite? (fördelar/nackdelar/idioti?)
Jag kanske är :kocko men har iaf självinsikt
Tack på förhand!
 
Stå inte och varva den då när du accelererar så kommer hojen att flytta på sig och möjligen åka av stödet. Men att smågasa lite går, men spinn inte upp bakhjulet för fort.
 
Vet inte om det har några speciella fördelar eller nackdelar.

Får bara en bild i huvudet av nån som sitter på sin hoj i garaget och tokvarvar på ettan när depåstödet dimper ner..

Fet garagewheelie.. :D
 
P@trik skrev:
Vet inte om det har några speciella fördelar eller nackdelar.

Får bara en bild i huvudet av nån som sitter på sin hoj i garaget och tokvarvar på ettan när depåstödet dimper ner..

Fet garagewheelie.. :D

Hehe härlig känsla, ska lägga mig ner ordentligt och se om jag kan toppa den, luta lite i inbillade kurvor.
Måste bara komma ihåg att öppna förrådsdörren...

Varför? Jo för att jag inbillar mig att prylar mår bra av att köras och rullas och få röra på sig lite.

Någon garagewheelie blir det inte då väggen är precis framför framdäcket, kanske kan klättra dock...

Varför skulle depåstödet åka bort? krävs ganska mycket för att dra det uppåt-framåt, ett snurrande bakhjul, skulle det kunna göra detta? Förstår inte riktigt, utveckla om ni orkar!
 
jag brukar dra upp hojen på depåstödet när jag smörjer kedjan, lägger i ettan och låter den gå på tomgång så snurrar hjulet så fint så, så då är det bara att spraya :tummenupp
 
Forsberg skrev:
jag brukar dra upp hojen på depåstödet när jag smörjer kedjan, lägger i ettan och låter den gå på tomgång så snurrar hjulet så fint så, så då är det bara att spraya :tummenupp
Det är ingen metod att rekommendera andra. Jag har en kompis som saknar några fingrar på grund av det.
 
Forsberg skrev:
jag brukar dra upp hojen på depåstödet när jag smörjer kedjan, lägger i ettan och låter den gå på tomgång så snurrar hjulet så fint så, så då är det bara att spraya :tummenupp


För att putta lite på hjulet med den ena handen är jobbigt eller ?
 
Ninjaboy skrev:
Det är ingen metod att rekommendera andra. Jag har en kompis som saknar några fingrar på grund av det.


Jo tack jag är medveten om det, och är ytterst försiktig. Kanske skulle ta och tänka över det lite...


P@trik: Inte speciellt jobbigt med manuellt arbete, men det fungerar bra, enda tills man fastnar med tassarna :död
 
Om man gasar med hojen på depåstödet så kommer motorcykeln göra en tolva därefter så kommer man köra som ghostrider i en månad.... :banana
 
dim skrev:
Varför? Jo för att jag inbillar mig att prylar mår bra av att köras och rullas och få röra på sig lite.

Du menar att du torrkör då och då hela vintern?
Står hojen i varmgarage sliter det väl inte så mycket. I kallgarage däremot handlar det ju bara om massa kallstarter HELT i onödan. Om nu nu nödvändigtvis måste göra det så se till att den står igång en stund (typ 1/2h) så att motorn iaf blir genomvarm.

Jag skulle iaf inte få för mej att starta i onödan...mina hojar har startat och gått bra på våren ändå!

Dock kör jag på depåstöd ibland för att smörja kedjan samt slipa bort chickenstripsen på bakdäcket...gjovt sandpapper gör underverk :tungan
 
Dez skrev:
Står hojen i varmgarage sliter det väl inte så mycket. I kallgarage däremot handlar det ju bara om massa kallstarter HELT i onödan.

Kall- och varmstart refererar till motorns temperatur, inte omgivningens. Då motorns arbetstemperatur är relativt hög så spelar det inte så stor roll om det är +5 eller +20 grader i garaget.
 
Ninjaboy skrev:
Kall- och varmstart refererar till motorns temperatur, inte omgivningens. Då motorns arbetstemperatur är relativt hög så spelar det inte så stor roll om det är +5 eller +20 grader i garaget.

Med kallstart menade jag dock ett gäng minusgrader. De flesta kör väl med en 15w eller kanske tom 20w (pumpbar vid -25 resp. -20 om jag inte minns fel) vilket väl ändå måste betyda att det är obra att starta i minusgrader.

Dessutom känns det som att det blir rätt mycket mer kondens i en motor som får svalna i kallgarage.

Ahhh, känns gott att få nattsvamla lite :banana
 
du bör åtminsone en gång i månaden sänka 8-12 schtarrrrköl och dra igång knarren på depåstödet, köra den i fem minuter och varva ur den ordentligt... det mår du(!) bara bra av !
 
Har man för lite att göra så går man ut och torrbryter hojen i garaget :tungan

Ta det lite lugnt bara, risken att depåstödet välter är nog rätt stor...
 
Ni som säger att depåstödet ska välta, Vad har ni för kassa depåstöd isåfall? :confused:
När man väl fått upp min hoj på stödet finns det inte en chans i helvetet att den ska ramla ner eller välta, det är inget superstöd direkt, ett helt vanligt billigt från Louis.
 
kamoer skrev:
du bör åtminsone en gång i månaden sänka 8-12 schtarrrrköl och dra igång knarren på depåstödet, köra den i fem minuter och varva ur den ordentligt... det mår du(!) bara bra av !


"Jag vet inte varfor de gillar Norrlands.........."

Paminner om grabbarna som hissar upp en 240 och gasar lite i garaget.
:fyllisar
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top