Depåstöd?

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Vad kostar ett sådant egentligen? Är de hyfsat universella? Vad ska jag ha till min hoj?

Tack på förhand till alla de som vet sådant :)

capi skrev:
Vad kostar ett sådant egentligen? Är de hyfsat universella? Vad ska jag ha till min hoj?

De är universal. Justerbara efter svingens bredd. Finns säkert modellanpassade också antar jag.
Pris är det väl bara att surfa in på nån hojbutik och kolla, kan inte vara så farligt dyra.

capi skrev:

Ganska billigt på Lelles, dock finns det x antal trådar om hur dålig postorderservice de har... Jag har beställt av dem och det fungerade bra, men med tanke på alla negativa inlägg skulle jag inte göra om det. Jag tror de tog 750:- inkl bobbiner - vilket sägs vara billigt. Jag har inte undersökt marknaden själv.

Har du en ZX6:a som på bilden så har du fästen för bobiner (de små plopparna som fästes i swingen). Du ska helt klart köpa ett stöd som är gjort för sådana. Vanliga depåstöd har en tendens att antingen glida längs swingen eller göra repor i den. Sen är det en viss posörfaktor med såna också..

pilsner

Beroende på användningsområde av depåstödet kan man svetsa ett eget också. Det blir väl inte lika snyggt förståss. Hjälpte en polare att svetsa ett stöd i helgen. det tog oss ca 1h, då hann vi även tvätta och smörja kedjan.

Det vi gjorde är av typen som man ställer under svingen, så visst kan det glida och repa lite. Fast med lite gummi som skyddar slipper man den biten.

Tack för alla svar! Hmm, bobbiner, aldrig hört talas om förut... Har precis en sådan som på bilden, den är min :) Trodde att man fäste alla hojar i plupparna ( bobbiner ) där hjulen sitter fast...

/Capi

capi skrev:
...fäste alla hojar i plupparna ( bobbiner ) där hjulen sitter fast...
/Capi

Njae, inte om du med "där hjulen sitter fast" menar hjulaxel/muttern. De bobbiner som menas är speciella små knoppar/bultar som skruvas fast i hål i (eller i underkant av) svingen, oftast en liten bit framför hjulaxeln.
De depåstod som inte använder hakar för dessa bobbiner har istället en (som sagt helst gummiklädd) vinkel på varje sida, som helt enkelt lyfter svingen underifrån.

Byggde eget för några dagar sen, tog kanske nån timme + nån timme till att måla eländet ;D Nästan helt gratis blev det!

Ska slänga upp några bilder när min far kommer tillbaka med digitalkameran ;)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8