Depåstöd

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Jag vet inte om jag är jävligt trög, eller bara feg. Men vågar man trycka upp hojen på depåstödet (bak, för bobiner) när den står på stödet? Eller finns det nåt smart sätt? Den lutar ju rätt mkt men den kanske kommer rätt när man trycker till? Jag har inte vågat prova och jag har inte haft nån kompis tillgänglig som har kunnat "passa" den.

Så jag tänkte att jag kan ju fråga hur ni gör, när ni ska meka själva?:- )

Hojen står på sidostödet.

Jag ställer mig bakom hojen, tar tag med vänsterhanden i "passagerarhandtaget" och rätar upp hojen.
Samtidigt som jag med högerhanden rullar in depåstödet å krokar i bobbinerna.

Sen när jag "lirkat" klart så allt stämmer, så trycker jag ner stödet, så hojen lyfts upp.
Då balanserar hojen automatiskt på stödet.

Så gör jag iallafall, hoppas det var till nån hjälp. :rolleyes:

War-psycho skrev:
2200652 Hojen står på sidostödet.

Jag ställer mig bakom hojen, tar tag med vänsterhanden i "passagerarhandtaget" och rätar upp hojen.
Samtidigt som jag med högerhanden rullar in depåstödet å krokar i bobbinerna.

Sen när jag "lirkat" klart så allt stämmer, så trycker jag ner stödet, så hojen lyfts upp.
Då balanserar hojen automatiskt på stödet.

Så gör jag iallafall, hoppas det var till nån hjälp. :rolleyes:

Ja tack så mkt.. är så rädd för att välta den nu när allt är så nytt och fint : ) Ska prova det där.

Jag hade sambon som moraliskt stöd på högersidan första gången, men sen har jag klarat det själv :rolleyes:
Jag gör lite annorlunda:
Hojen står på stödet, jag ställer in depåstödet snett och hakar i bägge sidorna. Sedan reser jag hojen med hjälp av passagerarhandtaget samtidigt som jag håller i depåstödet och följer med upp med det. När hojen sen står rakt och bägge hjulen på stödet är i backen så är det bara att trycka till så är den uppe.
Kanske har jag lite hjälp av att ha en så pass liten och lätt hoj. (SV650)

zopilote skrev:
2201465 Jag hade sambon som moraliskt stöd på högersidan första gången, men sen har jag klarat det själv :rolleyes:
Jag gör lite annorlunda:
Hojen står på stödet, jag ställer in depåstödet snett och hakar i bägge sidorna. Sedan reser jag hojen med hjälp av passagerarhandtaget samtidigt som jag håller i depåstödet och följer med upp med det. När hojen sen står rakt och bägge hjulen på stödet är i backen så är det bara att trycka till så är den uppe.
Kanske har jag lite hjälp av att ha en så pass liten och lätt hoj. (SV650)
Inte annorlunda egentligen. :)
(Gjorde faktiskt exakt som du i början.)

I början krokade jag i depåstödet först, men upptäckte att det var svårt att få stödet att fastna ordentligt på bobbinerna när hojen stod snett.
(Ena klykan på stödet hoppade ur bobbinerna hela tiden.)

Nu så rullar jag in stödet först, men krokar inte i bobbinerna förrän hojen står hyfsat rakt.
På så sätt hamnar allt rätt på en gång.

Känns smidigare för mig, men det beror ju lite på vad för hoj & stöd man har kanske.
Viktigast är att man själv hittar en metod man trivs med. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!