depåstöd fram eller bak?

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Depåstöd fram eller bak?

Tänkte köpa depåstöd till hojen men funderar på ifall man ska ha bak eller fram? Tänkte väl köpa bådeoch, men till att börja med bara ett. Skall jag ha fram eller bak?

Last edited:
Maveriq skrev:
Tänkte köpa depåstöd till hojen men funderar på ifall man ska ha bak eller fram? Tänkte väl köpa bådeoch, men till att börja med bara ett. Skall jag ha fram eller bak?
Du ska ha bak först för det är stabilast.

okej det var de jag misstänkte, då får det bli ett bak då :tummenupp

Jag tänkte samma som du, jag köper ett så länge.
Men så hittade jag både fram och bak för 995:-, så det fick bli båda med en gång..

vart hittade du det?

Last edited:
Kolla på www.bikepoint.com

eller så ring till dom dom finns i Borås...
Hade en Fireblade innan och nu har jag en R1, stöden passar båda perfekt..'

Tänkte på en till sak, har kollat på depåstöden som K&K Racing har och så kom jag och fundera på ifall dem som dom har fungerar till en rs125, för vist är det väl universal, eller? :va

Maveriq skrev:
Tänkte på en till sak, har kollat på depåstöden som K&K Racing har och så kom jag och fundera på ifall dem som dom har fungerar till en rs125, för vist är det väl universal, eller? :va
Ja, de flesta stöd är universal.
På RS'en är det inga konstigheter eftersom det är konventionell sving. Däremot kan det bli lite bökigt om du ska använda stödet ofta, eftersom stödet gärna vill glida upp på svingen om du använder vanliga universal-gummiplattor till depåstödet.
Detta problem försvinner däremot om du köper bobbins att haka i stödet mot.

Undrar du hur jag menar så kan du gå in på min hemsida och klicka på "Motorcykeln" så syns det ganska bra på den bakgrundsbilden.

Bobbins kallas väl också för svingrullar? Här kommer en bild på hur det kan se ut. Svingrullen är det blåa.

Mvh Ken

Bifogat

• DSC08936.jpg
    DSC08936.jpg
    46 KB · Visningar: 162
vart finns sånna att köpa då? eller man kanske gör dom själv :va

Din lokala MC-handlare borde ha sådana om inte annat kunna beställa. Men ett förslag är att du sätter ut en annons här på Sporthoj. Det måste finnas ett antal som har en RS125 som inte använder dem. De är svindyra nya, mina kostade 300 kr men är man tvungen så är man.

Det går ju att använda vanliga bultar också. Fyller ju precis samma funktion som bobbins. Såvida man inte värderar hojens utseende så pass att man ändå köper eloxerade bobbins för några hundra. Sådana Finns att köpa på t.ex. Mitonga.

På RS125'an finns det till och med ett kapitel i instruktionsboken om just depåstöd och bobbins (vaddå racing?!). I svingen sitter färdiga hål från som är till för just bobbins. De är dock ogängade, så vill man använda dem så får man gänga dem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT