Depåmoppar

Högljudda "minibikes" i depåområdet...

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
Ja, vad gällde på SM:et egentligen? Man fick passa sig noga för att inte bli överkörd av alla scooters, de ovan nämnda körde hela tiden i depån men även många fler. Jag pratar mitt på dagen lördag och söndag, kan inte direkt ha saknats vittnen.
HW skrev:
Citat från reglementet:

Nöjes- och okynneskörning med sk minibikes och liknande motordrivna fordon är förbjuden på hela anläggningen. (4.1.1 i SR)
Framför allt på SM i Falkenberg men även på Gelleråsen drällde det av "minibikes" och minimotos i depån.

Jag förstår inte varför tävlingsledningen inte har en uttalad, tydlig och stenhård linje i frågan om "depåmoppar". De är nästan alltid högljudda på ett irriterande och smärtsamt vis, körs helt utan hänsyn till andra som rör sig i depåområdet och är tydligen inte tillåtna enligt reglementet. Kan inte de stackare som inte orkar gå cykla eller åka skateboard?

En pinsam parantes är att "depåmopparna" inte sällan framförs av män/pojkar vars uppsyn skvallrar om att de tror att de imponerar på omgivningen. Så fel de har...

Last edited:
Tycker de borde förbjudas helt. Börja cykla eller nått.

Sen borde 2-taktare i sig av originalljuddämpare. De smattrar för högt. putt putt

Stör mig inte sådär jättemycket på det. Men vissa "mini-stånkor" har haft en förmåga att väsnas en jädra massa i sommar, särskilt efter depåtystnad.
Vet flera i tävlingsledningarna som jagat dem till förbannelse.

Visst kan man få ha motorfordon för att transportera sig på i depån men som den förälder jag är blir jag förbannad när folk kör så fort som de gör och inte sällan på bakhjulet samtidigt som det är barn i rörelse i depån.

tycker det reglerna säger är bra... De får inte användas för nöjeskörning, men om en förare eller mek måste ta sig över hela området snabbt så varför inte.

Minicrossar är ett jävla otyg. Tystgående depåmoppar för nödvändiga transporter är ok.

/Joakim

Jag är själv inte insatt i ämnet men varför inte sätta en ljudnivågräns för fordon som vistas innom depån?

eV1Te skrev:
Jag är själv inte insatt i ämnet men varför inte sätta en ljudnivågräns för fordon som vistas innom depån?

För att det inte finns någon rimlig möjlighet att efterleva förbudet med mätningar.

Förbjuda en viss typ av fordon är enklare. Även om det kan uppfattas diskriminerande.

/Joakim

Jag tycker att högljudda depåmopar inte är speciellt mycket värre/mer högljutt än 2-takts tokar som kör in kolvar å allt vad det heter. Där emot tycker jag att vissa av dom som framför dessa depåmoppar kunde vara lite mera uppmärksamma på sin omgivning, typ gående och hundar mm.

Ääh, depåmoppar hör väl till depålivet. Stör mig inte nämnvärt på dom.
Det största problemet är väl att folk ibland (rätt så ofta) kör som jävla idioter på dom. Det ska köras på bakhjulet, framhjulet, och helst fort och okontrollerat bland så mycket fok som möjligt.... :kocko

Nä, ta inte bort depåmopparna. Men ta ifrån dom från folk som inte kör som folk... :tummenupp

Själv tar jag med Biltema-kickbiken till knudan, så se upp... :hihi

Svårt att urskilja vilka som är mekaniker/förare som faktiskt behöver transportera sig mkt i depån. Att säga att det är förbjudet med nöjeskörning är bara blaj, de går ju inte att kontrollera och det fungerar bevisligen inte...

Ja blir grymt irriterad på många som bara åker runt för nöjes skull, de är många unga, en del lite äldre och det är inte allt för ovanligt att man håller på att bli påkörd!

Striktare ordningsregler.... eller totalförbud :tummenupp

Som vanligt är problemet att folk inte kan följa de regler som finns. Ingen nöjeskörning innebär ju att man inte kör på bakhjulet, framhjulet eller fort även om man har ett syfte med resan. De som är i depån ska ju inte riskera att bli påkörda, i depån på SViestad är tex maxhastigheten 5 km/h....

Elmoppe råkkar, jag och Strider la feta varvtider på Åsen i skymmningen, helt ljudlös så att Mike inte hör oss...

Har man problem med motorljud i en racingdepå så kanske man skulle överväga att bo på vandrarhem istället. Däremot har jag förståelse för att man tycker det är irriterande med den "vårdslösa" körningen. Jag upplever den dock inte som särskilt vårdslös och har inte sett några olyckstillbud under mina snart 3 säsonger.

Chris Ash skrev:
Har man problem med motorljud i en racingdepå så kanske man skulle överväga att bo på vandrarhem istället. Däremot har jag förståelse för att man tycker det är irriterande med den "vårdslösa" körningen. Jag upplever den dock inte som särskilt vårdslös och har inte sett några olyckstillbud under mina snart 3 säsonger.
Det är både smärt- och ohälsosamt att utsätta sig för ljud som överstiger normgivna nivåer. Jag är ganska säker på att många "depåmoppar" och för den delen en del tävlingsekipage inte skulle blir godkända om de testades. Att påstå att man ska stå ut med vilka ljudvolymer som helst för att man ägnar sig åt motorsport är skitsnack.

Last edited:
...Verkar vara redigt hög medelålder på raceåkarna här?

Hade jag med mig någon av minihojarna och körde i depån och någon sade till...ja då skulle jag bara gapa förundrat.

Sedan finns det väl nivåer av okynneskörning som även jag skulle finna störande, men jag reagerade mest på att det lät så gnälligt.

Så länge man tar det lugnt och använder det man nu må tänkas åka på som transport och kör med lite omdömme - dvs inte wheela runt och köra över folk - så tycker jag att andra ska sköta sitt !

Det enda som känns viktigt är att depåtystnaden efterlevs så att man slipper en ylande 2-takt utanför bussen mitt i natten när man ska sova.

Nyteknik skrev:
Det är både smärt- och ohälsosamt att utsätta sig för ljud som överstiger normgivna nivåer. Jag är ganska säker på att många "depåmoppar" och för den delen en del tävlingsekipage inte skulle blir godkända om de testades. Att påstå att man ska stå ut med vilka ljudvolymer som helst för att man ägnar sig åt motorsport är skitsnack.

Jag skulle vilja se den depåmoppe som överröstar "Öronablör" Olsson när han varmkör..... :hihi

Chris Ash skrev:
Jag skulle vilja se den depåmoppe som överröstar "Öronablör" Olsson när han varmkör..... :hihi
Skämt å sido vet du säkert att dB har väldigt lite med cylindervolym att göra. Så en depåmoppe kan mycket väl låta mer än en Superbike.

Det är för övrigt ett lika jävligt otyg när tvåtaktracers står i depån och tokvarvar i fem minuter för att "kolla bestyckningen".

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back