Denna vintern slipper jag abstinensbesvär

Rolig läsning detta... Kul att läsa om motionärnas syn på banor o hojar!!
E ju trots allt ni som gör att elitförarna kan få sina hojar för en billig peng o kunna sälja av dom på hösten!!

Va det nån av er som va i Tomelilla på SM finalen!? Det va min sista tävling som crossförare efter ett år av bristande motivation. Nästan år blir det rookie 600 istället!!..
Slutade för övrigt 11:a sammanlagt i 125 klassen...

Se you all på RR banorna istället nästa år... O då e det jag som e motionären eller nybörjare istället!!...

alakhai skrev:
Rolig läsning detta... Kul att läsa om motionärnas syn på banor o hojar!!...
Låter lite nedlåtande det där :rolleyes: Men hörru, nu när vi har roat dig med vår syn på banor och hojar kanske du kan roa oss med din syn på banor och hojar.

Bingo skrev:
Låter lite nedlåtande det där :rolleyes: Men hörru, nu när vi har roat dig med vår syn på banor och hojar kanske du kan roa oss med din syn på banor och hojar.
:cool: Inte meningen att va nedlåtande alls!! *hrrrm* :rolleyes:
Naä då, men ska jag roa er oxo lite då med det jag tyckte va roligast!!.. :)
Det e ju så att när "ni" (motionärer, nybörjare) pratar banor så hör man ju som här att de hårdarare banorna e enklare o bökes va svår för den va lös o me så tvära svängar... :D
Då måste man ju ändå få småle lite när man varit elitförare i 9 år?!..

I mina ögon e ju bökes en av de tråkigaste banorna pga att den e så grymt enkelspårig... Det gör den även till en "enkel" bana just för man inte har några alternativ... Alla kan köra lika fort för de e bara att följa med i de vallarna o spåren som finns..

Sturup däremot e en väldigt rolig o bra bana där man får använda skallen lite för att ta sig runt snabbt!!.. Där finns många olika linjer i de flesta svängarna o partierna runt banan... Det gör den även "svårare" rent tekniskt än tex Bökes...

Sådär, bara ett par ord om just de 2 banorna från en annans synvinkel...

alakhai skrev:
:cool: Inte meningen att va nedlåtande alls!! *hrrrm* :rolleyes:
Naä då, men ska jag roa er oxo lite då med det jag tyckte va roligast!!.. :)
Det e ju så att när "ni" (motionärer, nybörjare) pratar banor så hör man ju som här att de hårdarare banorna e enklare o bökes va svår för den va lös o me så tvära svängar... :D
Då måste man ju ändå få småle lite när man varit elitförare i 9 år?!..

I mina ögon e ju bökes en av de tråkigaste banorna pga att den e så grymt enkelspårig... Det gör den även till en "enkel" bana just för man inte har några alternativ... Alla kan köra lika fort för de e bara att följa med i de vallarna o spåren som finns..

Sturup däremot e en väldigt rolig o bra bana där man får använda skallen lite för att ta sig runt snabbt!!.. Där finns många olika linjer i de flesta svängarna o partierna runt banan... Det gör den även "svårare" rent tekniskt än tex Bökes...

Sådär, bara ett par ord om just de 2 banorna från en annans synvinkel...

Hur ska man bära sig åt med hoppet längst ner i hörnet (först ett litet spetsigt, sen ett litet platå o sen det sista spetsiga)? Kör man för fort där så flyger man ju rakt upp i luften men det går inte så fort framåt + att man bryter ryggen när man landar!?

oscar skrev:
Hur ska man bära sig åt med hoppet längst ner i hörnet (först ett litet spetsigt, sen ett litet platå o sen det sista spetsiga)? Kör man för fort där så flyger man ju rakt upp i luften men det går inte så fort framåt + att man bryter ryggen när man landar!?
Mmmm, dom e puckat byggda... Men jag trodde de va mer uppskattade om man inte åkte så fort... Dom e där bara för att ta ner medelhastigheten runt banan.. Men basic e att man går rakt in i hoppet med så mkt fart som möjligt o samtidigt som man slår emot uppgången så slår man till bromsarna o dämpar upphoppet med benen o till viss del med hjäko av hojen... Det e där man tar den värsta smällen... Upphoppet blir visserligen högt men man landar inte hårt om man står rätt på hojen.. Då får man komma RIKTIGT högt.... Grejen e ju att fel teknik används... Allting ser mkt enklare ut när nån som kan gör det....

Går man tveksamt in i hoppet som man gör om man e lite långsammare måste man gasa i uppfarten för att inte tippa över framlänges i själva hoppet, right?!?... Det gaspåslaget gör att ni hoppar onödigt högt o långsamt....

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025