denna sprickan kostade 10000

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
felskökning på kylare

så litet men som svider så mycket
186238_1owbe2.jpg


fick paya 10000 för få en ny topp.. jösses

de va detta som gjorde att min hoj tog in vatten i systemet och och sprutade ut vatten istället för avgaser :S

nu undra jag om min kyl verkligen fungera. gå testa det? så man ser att den funkar. kolla givan?tempmätaren.
 
Last edited:
Ser ut som att någon varit i och filat. Och tagit lite för mycket.
 
Fifan vad surt. Det 'är ju dessutom en sån skada som man aldrig i livet skulle hittat utan att dela på motorn, och att hitta en spricka som är mindre än ett hårstrå är ju inte så lätt det heller. Vad var det som kostade mest? Arbetstiden eller materialet?




Ser ut som det rostat i motorn?

Metallföremål rostar av vatten. Vatten finns i motorer. Hans motor läckte vatten. motorn rostar. :tummenupp
 
Fan va sjukt! Har aldrig hört ngt om att det brukar hända på 660. Men för några timmar sedan skickade Krisse_ en bild på sin topp och där hade precis samma sak hänt.
 
Tim: Då är det alltså ingen "engångshändelse" de här, det verkar vara en svagare punkt på toppen i 660'in. Jag börjar ju direkt undra vilka andra modeller som har samma topp..!?
 
felsökning på 5-6 månade
material gick på drygt 7000
den tog in vatten genom sprickan troligtvis förra sommaren. å då ha de luggit lite där inne. sen efter fem körningar på denna sommaren så dog han. de va då jag upptäckte vatten i oljan

svag punkt ?ja. om de e samma ställe som den andra killen. de ha ju hänt så när man ha kört den förvarm så nu
undra jag om min kylar verkligen fungerar. felsköning på den .någon? anybody
 
Last edited:
välkommen till klubben,

"vad var det som kostade mest? Arbetstiden eller materialet?"

materialet!!! toppen gick loss på 5800:-, arbetet på 3000:-
 

Bifogat

  • DSC01689_005.JPG
    DSC01689_005.JPG
    132.6 KB · Visningar: 291
Last edited:
nix men ska maila dom som laga den o se om dom vet något, återkommer med svaret
 
nix men ska maila dom som laga den o se om dom vet något, återkommer med svaret

fick svar från verkstaden nu, citerar "Ingen vanlig skada men det kan ha varit orsak att den har gått varm utan vatten . Det är den enda teori som verkstads killarna kan komma fram till !"
 
v

Är det orginalstorlek på ventilerna?
 
Shit alltså!.. Så synd verkligen, och vilken otur du haft. Ha hojen inne på reparation i 5 månader för en sån grej. Retligt!.. Skönt dock att de hittat felet nu. Tycker det var på tiden. Detta betyder alltså att hojen är klar nu? Kanske vi kan ut och bränna lite i vår då. :tummenupp
 
Är detta något som BARA händer äldre modeller eller slipper man gå runt och oroa sig att det ska hända min med? För detta måste väll KTM ändå hört om...
 
Ser ut som att någon varit i och filat. Och tagit lite för mycket.

Det är ingen som varit där...
Så där sjukt dålig ser fabrikens egna "tillpassning" ut.
Man har alltså bara låtit frässtålet som fräser läget för ventilsätet, gå rakt ner.
Vad det betyder för effekten förstår var och en...


@trådskaparen: Du borde hört med mekforumet. Det där går att reparera.

Är detta något som BARA händer äldre modeller eller slipper man gå runt och oroa sig att det ska hända min med? För detta måste väll KTM ändå hört om...

Alla toppar har mer eller mindre fula övergångar mellan fräst/gjutet i det området.

dom har nog bara filat för att inspektera sprickan tydligare

Det är EN teori, men just sådär brukar fabrikens spår efter sig se ut.
D.v.s hafsigt tillsnyggat med ett grovt filstift i övergång mellan den fula fräskanten och gjutningen.

välkommen till klubben,

"vad var det som kostade mest? Arbetstiden eller materialet?"

materialet!!! toppen gick loss på 5800:-, arbetet på 3000:-

Kikar man noga på Krissesmbild ser man att sprickan går hela vägen ut i avgaskanalen oxå...
Så nej - den sprickan har inte med vare sig förmodat filande eller tunn gjutning.
 
Last edited:
@trådskaparen: Du borde hört med mekforumet. Det där går att reparera.

hur? skulle gärna vilja vet det.

nissen som jag lämnade till sa då inget.:huvet
kanske ska skapa en tråd i mek?

Shit alltså!.. Så synd verkligen, och vilken otur du haft. Ha hojen inne på reparation i 5 månader för en sån grej. Retligt!.. Skönt dock att de hittat felet nu. Tycker det var på tiden. Detta betyder alltså att hojen är klar nu? Kanske vi kan ut och bränna lite i vår då. :tummenupp

klart vi ska. ha ju missat hela sesongen ..........:gråta
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top