Denna rädsla!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
På i stort sett 99% av alla bilder så ser man hur folk har "suddat" ut plåten.
Och gör man inte det så skriver någon på direkten tex. "Sudda ut skylten Ffs innan någon snor den."

Fast det ingen tänker på är att när man är ute och kör, parkerar i stan etc.
Där den exponeras för säkert ännu mer folk. Då är det lungt.
Förstår mig inte riktigt på denna rädsla för att just visa plåten på bild :va

Är inte "rädd" för att visa min plåt på bild, men kan jag redigera bort den väljer jag ofast att göra det.

Varför vet jag inte, egentligen.

de flesta är troligen rädda för att deras skenförsäkrande ska upptäckas.

Freddola skrev:
2045560 På i stort sett 99% av alla bilder så ser man hur folk har "suddat" ut plåten.
Och gör man inte det så skriver någon på direkten tex. "Sudda ut skylten Ffs innan någon snor den."

Fast det ingen tänker på är att när man är ute och kör, parkerar i stan etc.
Där den exponeras för säkert ännu mer folk. Då är det lungt.
Förstår mig inte riktigt på denna rädsla för att just visa plåten på bild :va
Kanske är så att folk värnar om sin anonymitet på nätet.

För många är det ju en frihet att kunna umgås & diskutera med folk, utan att behöva lämna ut sig själv för mycket.
Med ett exponerat reg.nr. så har man då ganska enkelt lämnat ut både namn, adress & ofta telefonnummer.
Kanske inte så lyckat alltid, med tanke på alla knäppisar som faktiskt finns på nätet.

Du själv till exempel, heter ju knappast "Fredola" på riktigt antar jag. :tungan
Folk är olika, och inte alla vill hänga ut sig själva offentligt för mycket.
Själv maskerar jag alltid reg.numret på mina fordonsbilder, kanske för att jag är nojig och sover bättre på nätterna.
Eller också värdesätter jag att kunna reta gallfeber på folk här, utan att dom ska bulta in dörren hemma. :hihi

Kanske löjligt... men iallafall en förklaring kanske. :)

Avseende stöldrisken så tror jag inte många tjuvar "letar" bil/MC på stan, om dom är ute efter en viss modell.
Då är det ju mycket lättare att leta upp modellen via annonser istället, och dessutom får dom på så vis även en "statusrapport" från säljannonsen ifall fordonet är i bra skick, miltal, utrustning m.m.

Fast i mitt fall så förvaras inte mina motorcyklar på samma adress som min bostad, så att ta mitt reg.nummer "på stan" ger inte så jättemycket avseende stöldrisken. :tummenupp

Last edited:
ENORMT irriterande när folk gör så i annonser.
Jag blir så irriterad när jag hittar en mc eller bil jag är intresserad
av och så har dom suddat bort plåten.

För mig känns det som att dom har något dom vill dölja.

Jag vill kolla upp hur många ägare, vilka ägare (ev. ringa och prata med tidigare ägare) och se Vägverkets info.

Jag tycker att man ska skriva regnummer i annonsen, det gör jag själv.
Men det är ju min åsikt... :gnissla

MVH lejfan

zilog skrev:
2045568 de flesta är troligen rädda för att deras skenförsäkrande ska upptäckas.
Eller för att dölja att hojen som de kör har haft körförbud i över ett år...

NoPinky skrev:
2045981 Eller för att dölja att hojen som de kör har haft körförbud i över ett år...

... haft många ägare, är importerad, fel effekt etc.

Fyllde på med några åsikter. :rolleyes:

lejfan skrev:
2045949 ENORMT irriterande när folk gör så i annonser.
Jag blir så irriterad när jag hittar en mc eller bil jag är intresserad
av och så har dom suddat bort plåten.

För mig känns det som att dom har något dom vill dölja.

Jag vill kolla upp hur många ägare, vilka ägare (ev. ringa och prata med tidigare ägare) och se Vägverkets info.

Jag tycker att man ska skriva regnummer i annonsen, det gör jag själv.
Men det är ju min åsikt... :gnissla

MVH lejfan
Är det så jobbigt att dra iväg ett mail till säljaren och fråga efter regnumret då?

FUBAR skrev:
2046044 Är det så jobbigt att dra iväg ett mail till säljaren och fråga efter regnumret då?

Nä det är det inte, men man känner sig lite sniken när man ska
fråga om sånt. Särskilt när många vill att man ska ringa istället
för att maila.

Själv suddar jag inte reg. nr. Men skulle göra det om det var något speciellt fordon, typ en supertrimmad merca 1300 delux. Känns dumt att tala om vart den står parkerad på nätterna. Självklart skulle jag lämna ut numret till den som frågade, man minskar iaf. risken att få nattlig påhälsning om man inte visar det öppet i annonsen.

FUBAR skrev:
2046044 Är det så jobbigt att dra iväg ett mail till säljaren och fråga efter regnumret då?

Självklat inte vill bara höra lite olika åsikter :tummenupp
Säger inte att det är fel/rätt att göra så vill bara höra folks åsikter om det.

Jag skulle sudda ut numret om jag la upp en bild bara för att visa
min motorcykel eller bil. Av anledning som ni nämnt tidigare.
Men inte i en annons.

Forumtrådar är väl en sak, men jag håller med om att reg.numret underlättar i säljesannonser.

Många suddar ut plåten i annonser men skriver gladeligen ner sina telefonnummer. Bara att kolla på hitta.se eller eniro så får man fram adressen. Tror nog att dom flesta säljarna på typ Blocket har sina grejor stående på den adress dom är skriven på, då är det ju ändå lika enkelt för en tjuv.

USID skrev:
2046164 Själv suddar jag inte reg. nr. Men skulle göra det om det var något speciellt fordon, typ en supertrimmad merca 1300 delux. Känns dumt att tala om vart den står parkerad på nätterna. Självklart skulle jag lämna ut numret till den som frågade, man minskar iaf. risken att få nattlig påhälsning om man inte visar det öppet i annonsen.

På vilket sätt då? när du ändå skulle lämna ut om nån frågade.

Äh, ni snackar goja, det har inget med stöldrisk att göra. Man suddar ut regnumret för att köparen förhoppningsvis aldrig ska kolla i bilregistret/regbeviset, för då kommer det fram att fordonet är importerat i förrgår och/eller egentligen är en gammal taxi-diesel men nån har tryckt i en bensinare och kallar bilen för V70R. Framförallt det förstnämnda. Dessutom heter säljaren Leifi och har 14 andra bilar i omlopp, liksom 22 åtal.

Richard skrev:
2046931 Äh, ni snackar goja, det har inget med stöldrisk att göra. Man suddar ut regnumret för att köparen förhoppningsvis aldrig ska kolla i bilregistret/regbeviset, för då kommer det fram att fordonet är importerat i förrgår och/eller egentligen är en gammal taxi-diesel men nån har tryckt i en bensinare och kallar bilen för V70R. Framförallt det förstnämnda. Dessutom heter säljaren Leifi och har 14 andra bilar i omlopp, liksom 22 åtal.
När jag haft annons ute så är det alltid några suspekta typer som velat veta var bilen står, så dom kan åka å kolla in bilen själva, när jag inte är där..
Detta är inte jag pigg på iallafall, vill dom kolla in min bil, så ska jag vara med.

Det finns dom som nyttjar annonser för att hitta delar till sina egna bilar, så står man där med plockade hjul, på sin utannonserade bil.

Visst, dom kan komma tillbaka efter jag visat bilen, men då har man iallafall nån koll på vilka som varit där.

Finns ganska många knäppsar på t.ex. blocket.
Jag har fått många mail (trots att jag skrivit vill att dom ska ringa istället) där dom enbart frågar om bilen är kvar.
Då har jag svarat : ja.
Sen hör man inte av dom mer... :va Varför ?

Om man inte är intresserad av bilen, varför vill man veta om bilen finns kvar för ?
Jaja, kanske inte är något skumt bakom det där, men jag ser ingen anledning att visa mina nummer för alla, det räcker att dom seriösa spekulanterna får det, efter telefonkontakt.

Att bilarna skulle vara skumma, eller kassa bara för dom dolt reg.nr i annonsen är ju bara löjligt.
Det är väl ingen som köper en bil eller MC utan att först fått reda på reg.numret ändå ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg